ترامپ برای ضربه زدن به بایدن از دادستان کل خواست به «اوباماگیت» بپردازد

این تازه‌ترین تلاش دونالد ترامپ برای احیای نظریه توطئه «اوباماگیت» است

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جمع هوادارانش- AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه با بی‌اعتنایی به منتقدانی که می‌گویند با دخالت در امور وزارت دادگستری روال عادی امور را به هم زده، از ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، خواست مقام‌های دولت اوباما را به دلیل آن چه یک مصاحبه‌گر طرفدار ترامپ تلاش برای «کودتا» خواند، محکوم کند.

در مصاحبه با برنامه بامدادی «فاکس بیزنس»، وقتی مجری برنامه ماریا بارتیرومو مقام‌های دوران اوباما را به تلاش برای سرنگونی آقای ترامپ پیش از آغاز ریاست جمهوری او متهم کرد گفت: «بیل بار الان فرصت دارد که بزرگ‌ترین شخصیت تاریخ بشود. ولی اگر بخواهد نزاکت سیاسی را رعایت کند، آدمی معمولی بیشتر نخواهد بود.»

آقای ترامپ می‌گوید که رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن، در سال ۲۰۱۶ که معاون اول اوباما بود، «از تلاش برای جاسوسی درباره ستاد انتخاباتی من خبر داشت»، و حال ظاهرا می‌خواهد به دادستان کلی که خودش منصوب کرده فشار بیاورد تا گزارشی منتشر کند که ممکن است به بایدن آسیب برساند.

مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته آقای ترامپ را به اتهام سوءاستفاده از قدرت خود استیضاح کرد. آقای ترامپ از رئیس جمهور اوکراین خواسته بود که درباره آقای بایدن و پسرش هانتر درباره معاملات تجاری او در زمانی که پدرش معاون اوباما بود و رهبری مبارزه با فساد در اوکراین را به عهده داشت تحقیق و تفحص کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم بارتیرومو در یک جای مصاحبه غریب و از هر دری سخنی با آقای ترامپ، شماری از کارهایی را که آقای ترامپ از زمان ریاست جمهوری انجام داده فهرست کرد و از آنها به عنوان دستاوردهایی بزرگ نام برد. بعد گفت: «اما آقای رئیس جمهور، علیه شما کودتا شد.»

این گفته، رئیس جمهور آمریکا را برانگیخت که بگوید آقای بار و جان دورهام، دادستان آمریکا در منطقه کانتیکت، باید تحقیق درباره دولت اوباما را به شکلی به پایان برسانند که، به گفته او، آقای بایدن و دیگران را «کاملا گناهکار» تشخیص دهد.

آقای ترامپ گفت: «امیدوارم نخواهند نزاکت سیاسی به خرج بدهند. همه از همه چیز خبر دارند، شما هم خبر دارید.»

او پیشتر گفته بود که این پرونده شامل آقای بایدن، معاون اول وقت اوباما هم می‌شود.

آقای ترامپ که آشکارا خشمگین بود، گفت: «مثل روز روشن است که همه‌شان گناهکارند.»

اما این آخرین حرفش نبود، او همچنین نظر داد که ممکن است کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) را پس از انتخابات اخراج کند، مگر او مدارکی رو کند که از دید اطرافیان آقای ترامپ به زیان آقای بایدن و دیگران خواهد بود.

آقای ترامپ گفت: «انتخابات نزدیک است... امیدوارم بیشترهمکاری کند.» او ادعا کرد که شخصی در کابینه او یا مشاوری بیرون از آن، آقای ری را دستچین کرده ‌است.

رئیس جمهور آمریکا بدون ذکر نام کسی گفت: «شخص خاصی او را انتخاب کرد. صادقانه بگویم، به او گفتم هر کسی را می‌خواهی منصوب کن. حالا باید انتخاب کند که کدام طرفی است.»

اتهامات صبح پنج‌شنبه آقای ترامپ، تازه‌ترین تلاش او برای احیای نظریه توطئه «اوباماگیت» است.

طبق این نظریه، چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا و سران دستگاه‌های اطلاعاتی زیر نظر او می‌خواستند ترامپ را که تازه به ریاست جمهوری برگزیده شده بود، درگیر مناقشات قانونی کنند تا از همان آغاز، ریاست جمهوری او با بن‌بست مواجه شود.

برای برخی از جوانب نظریه آقای ترامپ هنوز هیچ شواهدی در دست نیست، اما دستیاران و نمایندگان ارشد او این روایت را تبلیغ می‌کنند و درباره انگیزه‌های شماری افراد می‌پرسند که در آن زمان اعضای تیم امنیت ملی، اطلاعات و سیاست خارجی دولت ترامپ بودند.

اما آقای ترامپ گفت که دستیاران ارشدش تنها به یک جرم بالقوه که احتمالا کسی در دولت ترامپ مرتکب شده اشاره کرده‌اند: افشای نام آقای فلین به روزنامه‌نگاران، که کایلی مک‌انانی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، اواخر ماه مه گفت که حقوق آقای فلین را طبق متمم چهارم قانون اساسی نقض کرده ‌است.

آقای بایدن و دیگر مقام‌های ارشد دولت اوباما انجام هر عمل خلافی را تکذیب کرده‌اند.

آقای بایدن، نامزد حزب دموکرات، یکی دو ساعت پس از مصاحبه آقای ترامپ در توییتی گفت: «ما در حال نبرد در راه روح این کشوریم. اگر می‌خواهیم از این بحران‌ها بگذریم، باید متحد شویم و برای ساختن آمریکایی بهتر به هم دست یاری بدهیم.»

© The Independent