اسطوره مشت‌زنی بریتانیا ماسک ضد کرونا تولید می‌کند

دیوید هِی را یکی از بهترین بوکسورهای بریتانیایی نسل خودش می‌دانند

 

دیوید هِی، سمت چپ

Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

دیوید هِی را یکی از بهترین بوکسورهای بریتانیایی نسل خودش می‌دانند، و پس از بازنشستگی نیز مدیر و تبلیغاتچی موفق بوکس بوده است. 

به این ترتیب نمی‌توان به طور طبیعی انتظار داشت که وقتی دنبال ماسک صورت می‌گردیم، سراغ او برویم. با این همه، او مدیرعامل شرکت «بلک مسک» (www.theblackmaskcompany.com) است. این شرکت را زمانی راه انداخت که دنبال یک ماسک سیاه قابل استفاده مجدد می‌گشت و در بازار پیدا نکرد. با پی بردن به این که تقاضا برای این کالا وجود دارد، به پرس‌و‌جو پرداخت. 

من از طریق ویدئو با دیوید هی تماس گرفتم و او به صورت اختصاصی به ایندیپندنت گفت که چطور وارد کار ساختن ماسک برای مقابله با همه‌گیری کرونا شد. 

«ماه ژانویه یکی از دوست‌های خوبم از ویتنام به من زنگ زد و توصیه کرد که ماسک قابل شست‌وشو بخرم. پرسیدم چه ماسکی بهتر است و او گقت ماسک‌هایی که پلیس استفاده می‌کند ولی جایی فروخته نمی‌شود، چون کالای تجاری نیست.» 

هی ناامید نشد و توانست با مسئول کارخانه‌ای که برای دولت ماسک می‌سازد تماس بگیرد. «او هوادار بوکس بود و چندتا ماسک برایم فرستاد. این طوری شروع شد. فقط می‌خواستم بهترین ماسک را برای دوستان و خویشانم بفرستم.» 

حتی در این جا هم رنگ ماسک مسئله بود، ولی نه مسئله‌ای لاینحل: «فقط ماسک خاکستری می‌ساختند، ولی من از او خواستم برای من سیاهش را بسازد، و اگر بشود در اندازه‌های مختلف، تا به درد بچه‌ها هم بخورد.» 

نتیجه کار، یک ماسک پارچه‌ای سیاه سه لایه است که در پنج اندازه مختلف عرضه می‌شود، از جمله برای کودکان و نوجوانان. چرا استفاده از این ماسک در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ مفید است؟ پاسخ در «نانوسیلور» است، ذرات ریز نقره به طول تقریبی ۲۵ نانومتر. 

نانوسیلور سال‌هاست که در دسترس است، و در فرآورده‌هایی از مواد ضدتعرق تا وسایل پزشکی یافت می‌شود. گرچه دقیقا معلوم نیست که این نوع نقره تاثیری بر ویروس داشته باشد، اما خواص ضدباکتری آن به‌خوبی شناخته شده ‌است. مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا می‌گوید ذرات نانوسیلور خواص ضد قارچ، ضد ویروس و ضد التهاب دارند. 

نانوسیلور در میان کنشگران سلامت و محیط ‌زیست هم جدل‌انگیز بود. آن‌ها ادعا می‌کنند نانوسیلور ممکن است مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش دهد، برای ساقه و سلول‌های مغز سمی باشد، و اگر درست دفع نشود، به اکوسیستم آسیب برساند. 

مطالعه گسترده‌ای از سوی کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۳ همچنین درباره «اثرات نامطلوب بر انسان» ناشی از ذرات نانوسیلور هشدار داد، از جمله احتمال مسمومیت کبد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که «قرار گرفتن در معرض مقادیر غیرکشنده [نانوسیلور] طول عمر افراد بالغ را کاهش می‌دهد و توان تحمل استرس» را در جانوران کاهش می‌دهد. 

در حالی که دانشمندان می‌کوشند نحوه گسترش ویروس کرونا را درک کنند، اطلاعات بیشتری درباره کارایی موادی مثل نانوسیلور هم به دست می‌آید. اما آن چه آشکار است این که استفاده از هر ماسکی تاثیری چشمگیر در جلوگیری از انتقال ویروس دارد، و کارشناسان بهداشت در سراسر جهان از مردم خواسته‌اند برای جلوگیری از انتقال ویروس، از ماسک استفاده کنند. 

هی ادعا می‌کند: «نانوسیلور در الیاف این ماسک تنیده شده است. ویتنام خوب می‌داند چه می‌کند. آن‌ها ۲۰ سال سابقه ساختن ماسک پارچه‌ای دارند، از زمان بیماری سارس و آنفلوآنزای مرغی.» 

باید اشاره کرد که ویتنام با جمعیتی صد میلیون نفری که بسیار بیشتر از جمعیت بریتانیاست، کمتر از ده مورد مرگ بر اثر کووید ۱۹ داشته ‌است. این دلایل زیادی دارد، از جمله بستن مرزها و نظام سختگیرانه ردیابی و ردگیری، ولی در ضمن در فرهنگ این کشور، استفاده از ماسک بسیار پذیرفته شده ‌است. 

ماسک وی‌پی۱۹۵ راحت است، و نرمی پارچه نخی آن صورت را اذیت نمی‌کند. قابل شست‌وشوست و نانوسیلور خاصیت ضدباکتری خود را دست‌کم تا ۳۰ بار شست‌وشو حفظ می‌کند. از این نظر، اقتصادی‌تر از ماسک‌های یک بار مصرف است. 

«اگر انتقادی از این ماسک داشته باشم این است که در لبه بالایی‌اش باریکه مفتول فلزی ندارد که مثل ماسک‌های دیگر اجازه بدهد آن را روی بینی جا بدهید. این برای کسانی که عینک طبی یا آفتابی می‌زنند مهم است که جلوی بخار کردن شیشه عینک را بگیرد.» هی از این حرف استقبال می‌کند: «داریم بررسی می‌کنیم. فعلا نمی‌خواهم خیلی از مدل اولیه وی‌پی۱۹۵ دور بشوم. این باریکه در ماسکی که کارکنان بهداشتی ویتنام به کار می‌برند نیست، ولی به واکنش‌ها گوش می‌دهم. می‌خواهم بهترین ماسک باکلاس و راحت و خوش‌ظاهر را بسازم.» 

ولی برای این بوکسور چقدر راحت بود که تاجر بشود؟ «از نظر کسب و کار، من همیشه از خودم مراقبت کرده‌ام و برنامه‌های خودم را ترتیب داده‌ام، از اجاره سالن مسابقه تا قرارداد تلویزیونی بر اساس تعداد تماشا، برای همین همیشه دستم در کار بوده است.» هی اشاره می‌کند که خودش قراردادهای مستقیم با شبکه «اسکای باکس آفیس» بسته یا توانسته استادیوم «اُ۲» را رزرو کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین دلیل بود که توانست وارد کار بازرگانی شود و خودش را در تک‌تک جزئیات بازاریابی و برندسازی درگیر کند. «ماسک مارک‌دار مشهوری فعلا در کار نیست، ماسکی که با بقیه فرق داشته باشد. همه شبیه هم‌اند.» هی بی‌تردید شور و شوق زیادی نسبت به کسب جدیدش دارد، و انرژی خود را به کار بر روی ماسک، تبلیغ برای آن، و بهبود آن صرف می‌کند. 

امیدوار است که ماسک ی‌پی۱۹۵ محصولی واقعا متفاوت و الهام‌بخش مردم به‌خصوص جوانان باشد و آن‌ها را به استفاده از ماسک تشویق کند. 

این خود بخشی از چالش است. کشورهایی مثل ویتنام و ژاپن که استفاده از ماسک در فرهنگ‌شان جا افتاده، در دوران همه‌گیری هیچ مشکلی با پذیرش استفاده تمام وقت از ماسک نداشتند. در مورد بریتانیایی‌ها چنین نیست. حالا که استفاده از ماسک در فروشگاه‌ها، وسایل حمل و نقل همگانی و جاهای دیگر اجباری شده، هی امیدوار است که مصرف ماسک بالا برود. «مردم کم کم دلشان می‌خواهد ماسک‌های راحت و سازگار با محیط‌زیست بزنند که قیمتش هم مناسب باشد. به نظرم آگاهی از این موضوع آسان است. اگر کسی را ببینید که به جای ماسک طبی یک بار مصرف، از ماسک من استفاده می‌کند، بعد اگر بخواهید خودتان ماسک بخرید دنبال چیزی می‌گردید که ظاهر خوبی داشته باشد و مد روز باشد، به‌خصوص جوان‌ها. به نظرم جوان‌ها کم‌کم ولی حتما خودشان را با این وضع سازگار می‌کنند.» 

شکی نیست که ماسک این روزها مورد تقاضا است، و ماسک هی، که قیمتش ۱۲ و نیم پوند است (اگر چند ماسک بخرید قیمتش پایین‌تر می‌آید) در مقایسه با انواع یک بار مصرف، مقرون به صرفه‌تر است و ظاهر خیلی بهتری هم دارد. 

البته رقابت هم شدید است، ماسک‌های چشمگیر و رنگارنگ یا عجیب و غریب همه جا پیدا می‌شود، هرچند که خواص ضدباکتری نانوسیلور زیاد معمول نیست. یکی از رقبای عمده ماسک عالی «آمنیگارد» ساخت «موشی» است، که از الیاف خاص خیزران برای جلوگیری از نفوذ کووید-۱۹ استفاده می‌کند. 

اما وی‌پی۱۹۵ که در انحصار شرکت هی است، جذاب و راحت است. قابلیت جذب عرق آن به گفته شرکت سازنده، به همان اندازه برای کسانی که آرایش می‌کنند یا به بدنسازی می‌روند جالب است. 

دلبستگی هی به شرکت خود و ظاهر شدن خود او در تبلیغات ماسک هم به سود اوست، و حتی ممکن است بریتانیایی‌هایی را که از زدن ماسک اکراه دارند، تشویق کند.

© The Independent

بیشتر از ورزش