تماس تلفنی حسن روحانی و امانوئل مکرون درباره لبنان

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرده دخالت‌های خارجی در امور لبنان باید متوقف شود

حسن روحانی رئیس جمهور جمهوری اسلامی در ایران - عکس از ایرنا

پس از گذشت چندین روز از انفجار مهیب در بندر بیروت و امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران تاکید کرده است که «همه دخالت‌های خارجی در امور کشور لبنان باد متوقف شود».

امانوئل مکرون در این تماس تلفنی خواستار حمایت همه جریان‌های از تشکیل دولت جدید در لبنان شده است.

پس از دو روز از انفجار مهیب در لبنان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در سفری به بیروت رفت و اعلام کرد که اوایل سپتامبر به این کشور بازمی‌گردد.  

امانوئل مکرون وعده داده بود که در گفت‌وگو با جریانهای سیاسی لبنان یک توافق سیاسی جدید را پیشنهاد خواهد کرد.

 در پی انفجار مهیب در بیروت اعضای دولت این کشور و در راس آنها حسن دیاب  استعفای دسته‌جمعی خود را تقدیم رئیس جمهور این کشور کردند. 

در همین حال، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران هم با تایید خبر گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و امانوئل مکرون گفته است، حسن روحانی و امانوئل مکرون درباره تحولات لبنان بعد از انفجار مهیب در بندر بیروت و برجام رایزنی کردند.

علیرضا معزی٬ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری ایران در صفحه توئیتر خود این خبر را تایید کرد و نوشت: «دقایقی پیش، (حسن) روحانی و (امانوئل) مکرون درباره‌ وضعیت لبنان پس از انفجار بیروت، برجام و همچنین کانال مالی اینستکس تلفنی گفتگو کردند.»

در روزهای پیش‌رو جلسه شورای عالی امنیت ملی با دستور کار رای‌گیری بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی برگزار خواهد شد که از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است. مقاکات ایرانی و در راس آنها جواد ظریف می‌گویند که پیش‌نویس قطعنامه تمدید تسلیحاتی جمهوری اسلامی رای نخواهد آورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته انتشار یک فایل ویدیویی از  صبحی طفیلی، نخستین دبیرکل حزب‌الله لبنان، که در آن انتقادات جدی به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ایران و حسن نصرالله دبیرکل کنونی حزب‌الله لبنان مطرح کرده بود، خبرساز شد.

او در این فایل ویدیویی گفته بود که لبنان به دست «دزدان و خائنین» اداره می‌شود.

صبحی طفیلی، به‌تندی از علی خامنه‌ای انتقاد کرده بود و گفته بود که خامنه‌ای حامی اصلی نصرالله و پشت و پناه او است.

طفیلی می‌گوید از نظر او از سال ۲۰۰۰ دیگر حزب‌الله به‌عنوان جریان وابسته به ایران، سلاح مقاومت در برابر اسرائیل نیست. به گفته او «این سلاح، سوریه را ویران کرده است، این سلاح عراق را نابود کرد. این سلاح یمن را ویران کرد. این سلاح لبنان را ویران کرد. این سلاح بیروت را منهدم کرد.»

بیشتر از