زنگ هشدار تهران؛ «فاجعه‌‌ای بزرگ‌تر» از بیروت در انتظار پایتخت

وجود بیش از سی هزار ساختمان ناایمن در تهران

تهران، تقاطع خیابان حافظ و ویلا - ATTA KENARE / AFP

کمتر از دو هفته پیش محسن هاشمی، رییس‌ شورای شهر تهران از تاسیس سامانه سوت‌زنی ساختمان‌های ناایمن در این شهر خبر داد.

آقای هاشمی توضیح بیشتری در مورد چند و چون عملکرد این سامانه ارائه نداد. 

پس از فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، شهرداری و شورای شهر تهران به اهمیت رسیدگی و بی‌تفاوت نبودن نسبت به ساختمان‌های فرسوده و ناایمن این شهر توجه نشان دادند.

محسن هاشمی تعداد ساختمان‌های ناایمنی که پس از فاجعه پلاسکو شناسایی شده‌اند را ۳۳ هزار ساختمان عنوان کرده است. 

جدای از احتمال هر نوع حادثه‌ای که غیرقابل کنترل باشد، ترس از زلزله تهران که روزی فرا خواهد رسید نگرانی‌ها از وجود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در این شهر را دو چندان می‌کند. 

براساس منابع دانشگاهی و رسمی دولتی امکان زمین‌لرزه در تهران بین دو گانه احتمالی و قطعی در رفت‌وآمد است. 

وجود ۱۳۹۹ ساختمان ناایمن تنها در منطقه ۵ شهرداری تهران که در روزهای گذشته به وجود انبارهای سوخت در آن اشاره شده بود بار دیگر خطر بیروت شدن تهران را به میان کشیده است.

اخیرا یک عضو شورای شهر تهران گفته است «فاجعه‌‌ای بزرگ‌تر» از بیروت در انتظار پایتخت است.

امروز شورایاری منطقه ۵ تهران نیز از وجود ۱۳۹۹ ساختمان ناایمن در این منطقه خبر داده و خواستار تغییر انبارهای سوخت در این بخش از شهر تهران شده است.

امیر قاسمی عضو شورایاری منطقه ۵ شهر تهران با اشاره به فعالیت انبارهای نفت در منطقه ۵ تهران عنوان کرد: «در گذشته همتی برای جابه‌جایی این انبارها وجود نداشت اما اکنون این امید به وجود آمده است که در این شورا تصمیمی برای جابه‌جایی آن‌ها اتخاذ شود.»

در پی وقوع انفجار روز سه‌شنبه هفته گذشته در بندر بیروت، که بیش از ۳۰۰ هزار نفر را بی‌خانمان و بیش از ۲۰۰ نفر را کشته و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد، هشدار به مقام‌های مسؤول ایران را نسبت به وجود انبارهای مواد شیمیائی و سوخت در نقاط مختلف ایران لازم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستکم سه مقام مسؤول در ایران طی روزهای گذشته نسبت به خطر وجود انبارهای شیمیایی در مناطق مسکونی شهرهای بزرگ ایران به ویژه پایتخت هشدار داده‌‌اند و مدیران شهری را متوجه احتمال وقوع حادثه‌‌ای همچون انفجار بیروت کرده‌اند. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران یک روز پس از حادثه بندر بیروت در حساب شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «انبار نفت محله شهران یک بمب هیدروژنی است در داخل شهر و بر روی گسل زلزله مشاء بنا شده است.» آقای فراهانی عنوان کرده بود به دلیل وجود انبار نفت در منطقه مسکونی شهران، فاجعه‌ای «بزرگ‌تر» از انفجار بیروت در کمین تهران است.

این عضو شورای شهر تهران از «انبار نفت شهران» در پایتخت به عنوان یک نمونه از مناطق پرخطر تهران یاد کرد و نوشت: «انبار نفت شهران با مخازنی غول‌پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود سیصد تانکر سی هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتاً وارد بزرگراه می‌شوند.» آقای فراهانی به موارد متعدد حادثه برای این تانکرها در گذشته و در مناطقی از تهران اشاره کرده بود که اغلب پیش از وقوع انفجار تخلیه شده‌اند. این عضو شورای شهر هشدار داده است: «فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودرو حمل آن هنگام سوخت‌گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود، آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می‌آید.»

به گفته این عضو شورای شهر تهران «به تعداد تردد تانکرها خطر واژگون شدن آن‌ها وجود دارد و می‌توان گفت این خطر هر روز نزدیک ۳۰۰ بار شهران را تهدید می‌کند و هیچ‌کس هم حواسش به جان و مال مردم نیست.» شهران یکی از ۲۹ محله واقع در منطقه ۵ تهران است.

مقام‌های شهرداری می‌گویند مسؤولیت تخلیه و تغییر مکان این انبارها شهرداری تهران نیست و آن را مسؤولیت مستقیم نهادهای مرتبط با انبارها عنوان می‌کنند.

از سوی دیگر رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، نیز درباره انبارهای مواد شیمیایی داخل شهر تهران، هشدار داده و عنوان کرده است که انبارهای شیمیایی واقع در داخل شهر تهران خطرناک‌اند و نهادهای مسؤول تاکنون به تذکرات داده شده در این خصوص، توجه نکرده‌اند.

پس از انفجار بندر بیروت خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت مقام‌های امنیتی لبنان ماه گذشته به رییس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور درخصوص طرز نگهداری دو هزار و ۷۵۰ تن ذخیره نیترات آمونیوم در بندر بیروت هشدار داده بودند.

گفته می‌شود انبار شیمیایی شهران متعلق به شرکت نفت و نیروگاه بعثت در اختیار وزارت نیرو قرار دارد. هزینه بالای تغییر مکان و تخلیه انبارهای مذکور از جمله دلائل نبود اراده برای تغییر آن‌هاست.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران پیشنهاد دیوار کشی دور این انبارها را داده است که تا زمان خروج آن‌ها از شهر تهران ساکنان این منطقه از هرگونه آسیبی در امان باشند.

اما با پیش کشیده شدن خبر وجود ۱۳۹۹ ساختمان ناایمن در منطقه پنج تهران به نظر می‌رسد در صورت انفجار این مخازن آسیب جدی به منطقه شهران وارد شود.

یک کارشناس شهری درخصوص محصور کردن ساختمان‌های اطراف این مخازن مواد شیمیایی به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «اصولا انبارهای مواد شیمیایی و مواد سوختی قابل اشتعال بایستی با فاصله بسیار زیادی بیرون از محوطه مسکونی و محل عبور و مرور روزانه مردم جانمایی شود. چرا که همان طور که مقام‌های مسؤول شهرداری هم به آن اشاره کرده‌‌اند حمل و نقل این مواد در طی روز و توسط تانکرها در میان کوچه و خیابان‌های شهر صورت می‌گیرد و هرگونه اتفاق پیش‌بینی نشده‌‌ای می‌تواند منجر به حادثه جبران‌ناپذیری باشد.»

این کارشناس حوزه شهری یا اشاره به آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای اتفاق افتاده طی ماه‌های اخیر در نقاطی از کشور عنوان کرد: «براساس آمار اعلام شده توسط فرمانداری تهران بخشی از آتش‌سوزی‌های تهران عمدی بوده است و چنان چه یکی از این آتش‌افروزی‌ها در محدوده یکی از همین محلات پرخطر رخ می‌داد امکان مهار آن غیرممکن ‌بود. در یکی از انفجارهای اخیر که در شرق تهران و در منطقه خجیر اتفاق افتاد اعلام کردند که مربوط به انفجار در یکی از انبارهای موشکی پارک جنگلی خجیر بوده است. یا انفجار رخ داده در منطقه پارچین یا حتی آتش‌سوزی در یک ساختمان پزشکان کوچک در وسط شهر، همه این موارد طی چند ماه گذشته رخ داده که برخی تلفات جانی داشته و برخی نداشته است. فرض کنید این انفجار در وسط شهر تهران و در منطقه‌‌ای با حدود ۱۵۰۰ ساختمان غیرایمن اتفاق می‌افتاد.» وی با طرح مساله امتداد پیدا کردن بی‌رویه و غیراصولی شهر تهران به ویزه به سمت غرب می‌گوید: «چطور می‌توان تصور کرد که شهر تا نزدیکی انبارهای سوخت خارج شهر وسعت پیدا کرده است و مجوز ساخت‌وسازهای مسکونی به مردم داده می شود؟ نظارت در کجا عقیم مانده است؟»

بیشتر از