کرونا در ایران؛ تردیدها درباره بازگشایی مدارس در پاییز

با تداوم روند شیوع کرونا باز شدن مدارس در ابتدای مهرماه ناممکن به نظر می‌رسد

شتاب شیوع کرونا در ایران هم‌چنان بالاست- AFP

بیش از یک ماه تا شروع فصل تحصیلی در ایران باقی مانده است اما نگرانی‌ها درباره بازگشایی مدارس در ایران از حالا در سخنان مسئولین بهداشتی و اجرایی دیده می‌شود. 

امروز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد ماه، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به وضعیت کماکان بحرانی شیوع کرونا گفته است «بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها از سال تحصیلی جدید مخاطره‌آمیز است، چراکه مدیریت کرونا در مدارس امکانپذیر نیست». 

این مقام مسئول در مبارزه با شیوع کرونا در کشور مساله برگزاری کنکور را با بازگشایی مدارس قیاس کرده و گفته است که کنکور یک موضوع «مقطعی» است و طی چند روز تمام می‌شود مسئله مهم‌تر اموری است که «مدت‌دار» است. 

به گفته علیرضا زالی «در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اگر شرایط اپیدمی کرونا با همین روند فعلی پیش برود، بسیار دور از انتظار است که بتوانیم مدیریت مناسبی برای کنترل اپیدمی حداقل در ترم اول پاییز داشته باشیم با توجه به مفروضاتی که درباره افزایش خطر اپیدمی کرونا در پاییز داریم شرایط مطلوب‌تر از زمان فعلی نخواهد بود».

زالی گفته است که «هرگونه تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام زودرسی است و می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. باید با منطق بیشتر و توجه به نظرات کارشناسی با این موضوع برخورد کرد».

بنا به استدلال این مقام مسئول بر فرض این‌که حتی اگر تا پایان تابستان آمار ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند، «تضمینی وجود ندارد که در پاییز سیمای متفاوتی از کرونا را شاهد نباشیم». 

او گفته که «احتمال تغییر الگوی اپیدمی کرونا در پاییز دور از انتظار نیست و باید امسال مدل کاملا متفاوت تحصیلی را در سال تحصیلی جدید دنبال کنیم».

علیرضا زالی با اشاره به اینکه اغلب مدارس حداقل‌های زیرساختی حتی یک دستشویی بهداشتی را ندارند و همه مدارس فقط مدارس منطقه یک تهران نیستند، گفته «در جنوب شهر تهران بسیاری از مدارس از حداقل‌های بهداشتی را هم ندارند، جمعیت دانش‌آموزی متراکم‌تر و مشکلات اقتصادی بیشتری هم دارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا زالی در حالی از نگرانی‌ها درباره بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز پیش‌رو حرف می‌زند که هنوز بحث و جدل‌های درباره برگزاری و یا تعویق کنکور سراسری سال ۹۹ بین مقامات مملکت در جریان است. 

امروز و پس از قوت گرفتن احتمال تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اگر برگزاری کنکور، انتخابات و مسائلی از این دست با رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی انجام شود مشکلی ایجاد نمیکند، گفت: «عقب انداختن مسأله‌ای مانند کنکور به بهانه ترس از شیوع ویروس کرونا به مراتب آسیب بیشتری در پی دارد».

بنا به استدلال وی «برگزار نشدن کنکور میتواند صدمات جبران ناپذیری به بدنه نظام آموزشی کشور وارد کند داوطلبان از مدت‌ها قبل منتظر چنین روزی بودند و خود را برای آن آماده کرده‌اند درست مانند دوندگان مسابقه دوی ماراتن که به خط پایان رسیده‌اند حال اگر کنکور را به تعویق بیندازیم لطمه جبران ناپذیری به داوطلبان وارد می شود».

روز گذشته بود که وزیر بهداشت از مخالفت صریح با برگزاری کنکور در موعد مقرر نوشته بود و امروز معاون او صراحتا با تعویق کنکور مخالف است. 

اختلاف‌نظر مسئولین تصمیم‌گیرنده مملکت بر سر برخی مسائل مهم همچون تعطیلی و یا برگزاری کنکور سراسری، که می‌تواند در شرایط فعلی شیوع کرونا در ایران با جان افراد بازی کند، باعث می‌شود تا اعتماد عمومی نسبت به گفته‌ها و اظهارات این مقامات نزد مردم کم‌تر شود و حتی توصیه‌های مسئولین بهداشتی کشور برای رعایت بهداشت عمومی نیز در برخی شرایط کارساز نباشد. 

بیشتر از