پومپئو: شورای امنیت باید به هم‌صدایی اعراب و اسرائیل درباره ایران گوش کند

«تمدید تحریم‌های تسلیحاتی برای هر یک از کشورهای خاورمیانه بسیار مهم است»

پومپئو می‌گوید اعراب و اسرائیل در مورد لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران همصدا هستند-HANNAH MCKAY / POOL / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تایید نامه اخیر شورای همکاری خلیج فارس درباره لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، بار دیگر خواستار ادامه این تحریم‌ها شد.

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، عمان و قطر) روز شنبه در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار انجام اقدامات مضاعف برای جلوگیری از توسعه ناامن برنامه‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران شدند. این شورا همچنین تاکید کرده که اقدامات مداخله‌جویانه تهران در امور کشورهای منطقه و برنامه‌های توسعه تسلیحاتی آن در تضاد با منشور سازمان ملل است.

به گزارش ایرنا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به نامه شورای همکاری خلیج فارس مدعی شد، «این شورا در اوج ناکارآمدی خود است» و این بیانیه «به صورت یکجانبه و دیکته شده» صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اخیرا در گزارشی تایید کرد که سلاح‌های استفاده شده در حمله‌های سال گذشته به تاسیسات نفتی و فرودگاهی عربستان سعودی « منشاء ایرانی» داشته‌‌اند. این گزارش گمانه‌زنی‌های قبلی در مورد منشاء ایرانی این سلاح‌ها را تایید می‌کند. مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و گزارش دبیرکل سازمان ملل را مخدوش توصیف کرده‌اند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، تحریم سلاح‌های سبک علیه ایران پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

آمریکا و متحدان‌اش با اشاره به آنچه که «تهدید‌های ناشی از خرید و فروش آزادانه سلاح از سوی ایران برای امنیت و ثبات منطقه» می‌خوانند، به دنبال تمدید این تحریم‌ها هستند.

قرار است پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در هفته جاری در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شود.

در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود نامه شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت را اقدامی «شجاعانه» توصیف کرد و گفت شورای امنیت باید بین مسلح کردن «تروریست‌»ها یا حمایت از کشورهای خلیج فارس، یکی را انتخاب کند. به گفته پومپئو، «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی برای هر یک از کشورهای خاورمیانه بسیار مهم است» و اعراب و اسرائیل در این زمینه همصدا هستند و شورای امنیت باید به آن گوش فرا دهد.

آمریکا پیش‌تر نیز مدعی شده بود که تقریبا همه باور دارند که خرید و فروش سلاح نباید برای ایران آزاد باشد. 

مقامات آمریکایی در ماه‌های گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای با متحدان منطقه‌ای و اروپایی خود داشته‌اند و آنها اطمینان داده‌اند که مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران می‌شوند.

در صورتی که رای‌گیری برای تصویب قطعنامه مورد نظر آمریکا در این هفته انجام شود، ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت باید به آن رای مثبت بدهند و هیچ یک از اعضای دایم دارای حق وتو شامل روسیه و چین نباید با آن مخالفت کنند.

پکن و مسکو تا کنون اعلام کرده‌اند که تحریم‌های تسلیحاتی باید مطابق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شود.

واشینگتن می‌گوید در صورت وتوی قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سوی روسیه یا چین،‌مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد.

این مکانیسم می‌تواند در بازه زمانی ۶۵ روزه همه تحریم های بین‌المللی را علیه ایران دوباره برقرار کند.

این درحالی است که تهران بر لغو تحریم‌ها تاکید داشته و ادعا می‌کند نشانه‌ها حاکی از آن است که در روزهای آینده تحریم‌ها کاهش می‌یابد.