بیانیه لویه جرگه مشورتی صلح بر رهایی ۴۰۰ عضو طالبان صحه گذاشت

لویه جرگه با تاکید بر آتش‌بس فوری و بادوام میان دولت و گروه طالبان به پایان رسید

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان-Press Office of President of Afghanistan / AFP

لویه جرگه مشورتی صلح در سومین روز خود با خوانش بیانیه‌ای به کارش پایان داد.

‌این بیانیه ۲۵ ماده‌ای آزادی ۴۰۰ طالب را که دولت به خاطر آن لویه جرگه را فراخوانده بود تایید کرد. در روز سوم برگزاری لویه جرگه، محمد‌اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بار دیگر حضور یافت. حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان که در روز های اول و دوم جرگه حضور نداشت، در روز سوم به تالار لویه جرگه آمد.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی پایانی لویه جرگه گفت که دولت بر سر دو راهی قرار داشت. ولی شما راه را برای دولت نشان دادید. او همچنین گفت که بیانیه‌ای که از سوی شما تدوین شده، نه تنها بیانیه لویه جرگه است، بلکه بیانیه‌ای از طرف تمام مردم افغانستان است. آقای غنی گفت که بیانیه صادر شده نشان گر تعهد مردم و دولت بر تداوم حاکمیت قانون اساسی و جمهوریت است.

رئیس جمهور خطاب به اعضای لویه جرگه گفت که هیچ کس بهتر از شما طالبان را نمی‌شناسد. با‌ این حال شما باز هم بر روند صلح تاکید کردید. امیدواریم که طالبان نیز به روند صلح رو بیاورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی در سخنرانی‌اش همچنین به حادثه برخورد با بلقیس روشن نماینده مجلس نیز ‌اشاره کرد و گفت ‌این مسئله مورد برخورد قضایی قرار خواهد گرفت.

آقای غنی همچنین گفت تصمیم‌های که در لویه جرگه گرفته شد حالا تصمیم دولت نیز است و در مورد اجرای ‌این تصمیم‌ها اقدام صورت خواهد گرفت.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی لویه جرگه مشورتی صلح صادر شده است، دولت می‌تواند برای آغاز روند صلح ۴۰۰ طالب را آزاد بسازد. همچنین در ماده دیگر ‌این بیانیه آمده است که افرادی که در لیست ۴۰۰ نفر خارجی هستند باید ضمانت معتبر از کشور های که‌این افراد شهروند آن هستند گرفته شود.

همچنین ‌این بیانیه خواهان آتش‌بس عاجل و بادوام شده است و از کشور های خارجی به خصوص آمریکا خواسته شده تا تعهدات خود را در قبال افغانستان عملی کنند.

این بیانیه همچنان از دولت افغانستان نیز خواسته است تا اطمینان کافی برای مردم بدهد که طالبانی که آزاد می‌شوند، دوباره به جبهه‌های جنگ بر نمی‌گردند.

بیانیه از دولت خواسته است تا حضور زنان را در روند صلح افغانستان و همچنان مذاکرات صلح در نظر بگیرد. بیانیه از دولت افغانستان درخواست می‌کند تا مذاکرات صلح را در داخل افغانستان برگزار کند و اگر زمینه برای برگزاری مذاکرات در داخل افغانستان وجود ندارد، آن را در یک کشور سومی که در مورد وضعیت افغانستان بی‌طرف باشد، برگزار کند.

بیانیه که شامل یک مقدمه و ۲۵ ماده است از دولت افغانستان خواسته است تا در کنار بیانیه، پیشنهادهای مشخصی که از سوی لویه جرگه در مورد روند صلح افغانستان مطرح شده را نیز در نظر بگیرد.

به ‌این ترتیب سومین لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان آخرین بن‌بست فرا راه مذاکرات صلح را نیز برداشت.

هرچند لویه جرگه نقش مشورتی داشت، اما به نظر می‌رسد دولت خود را متعهد به اجرای خواسته‌‌های لویه جرگه می‌داند.

طالبان نیز با ‌این که برگزاری لویه جرگه را غیر قانونی و بی‌مورد می‌دانستند، تعهد کرده‌اند تا در صورت رهاسازی ۴۰۰ طالب، مذاکرات صلح را ظرف سه روز آغاز کنند.

اما تنها نگرانی که در‌ این رابطه باقی می‌ماند ‌این است که طالبانی که در فهرست ۴۰۰ نفره قرار دارند، جزء خطرناک‌ترین افراد‌ این گروه هستند. کسانی که جنگ را به عنوان تنها راه حل در افغانستان در نظر دارند. در میان آن افرادی نیز هستند که در گروه القاعده و حتی داعش حضور داشته‌اند.‌

این مسئله برای مردم افغانستان نگران‌کننده است که حضور دوباره‌ این افراد می‌تواند خون‌ریزی را در افغانستان افزایش بدهد. مگر‌ این که ضمانت‌های لازم برای عدم برگشت ‌این افراد به جبهه جنگ به دست آمده باشد.

حالا پس از ختم لویه جرگه مشورتی صلح باید منتظر آغاز مذاکرات صلح بود و انتظار کشید که از دیگ مذاکرات صلح چه بیرون خواهد آمد.  

بیشتر از