گفت‌وگوی پومپئو با همتای پاکستانی‌اش در روز دوم لویه جرگه افغانستان

از گفت‌وگو‌های چند نماینده برمی‌آید که لویه جرگه به آزادی زندانیان طالبان رای مثبت خواهد داد

تصویر دیدار مایک پمپئو و شاه محمود قریشی- واشنگتن-ژانویه ۲۰۲۰-  Brendan Smialowski / AFP

همزمان با برگزاری لویه جرگه در افغانستان، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی‌اش، گفت‌وگو کرده است. دو وزیر خارجه در توییت‌های جداگانه‌ای بر تعهد به موفقیت روند صلح افغانستان و تقویت روابط دوجانبه تاکید کردند.

آقای پومپئو نوشته است:‌ «امروز تماس تلفنی مفیدی درباره ادامه همکاری بر سر صلح افغانستان و اهمیت حمایت از ثبات منطقه‌ای با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان داشتم. من چشم به راه توسعه اهداف مشترک و افزایش همکاری هستم.»

آقای قریشی هم پاسخ داد: «خوشحالم که با وزیر خارجه پومپئو گفت‌وگو و بر ادامه موضع‌گیری پاکستان برای صلح و امنیت منطق‌های تاکید کردم. ما در حمایت از راه حل سیاسی جامع در افغانستان قاطع‌ایستاد‌ه‌ایم. چشم به راه تقویت روابط دوجانبه با آمریکا به عنوان پیشگامان امنیت هستم.»

این دو کشور به عنوان حامیان اصلی دولت افغانستان و گروه طالبان نقش مهمی‌در موفقیت تلاش‌های صلح در افغانستان دارند.

در ‌این طرف مرز، روز دوم لویه جرگه مشورتی صلح برای آزادی ۴۰۰ زندانی «خطرناک» طالبان با موفقیت پیش می‌رود.

بیش از سه هزار نماینده که از سراسر افغانستان برای رایزنی درباره جنگ و صلح کشور به کابل آمده‌اند، توانسته‌اند رئیس و دبیر ۳۳ کمیته خود را تشکیل دهند و امروز هم ۱۷ کمیته باقی‌مانده تشکیل می‌شود تا به بحث‌ها درباره پیشنهاد دولت افغانستان مشورت و رایزنی کنند. 

این گفت‌وگوها پشت در‌های بسته برگزار می‌شود و انتظار می‌رود تا فردا نتیجه بحث‌ها روشن شود.

نمایندگان به این دو سوال پاسخ می‌دهند:

۱. زندانیان رها شوند و بر اساس ضمانت‌های ملی و بین‌المللی مذاکرات مستقیم آغاز، آتش‌بس بادوام برقرار و زمینه صلح پایدار فراهم شود.

۲. در صورت عدم ر‌هایی‌این زندانیان جنگ، خشوت و وضعیت فعلی ادامه یابد.

از گفت‌وگو‌های چند نماینده برمی‌آید که لویه جرگه به آزادی زندانیان طالبان رای مثبت خواهد داد و نشست بین‌الافغانی با طالبان نیز پس از آن شروع خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، دیروز در جریان گشایش لویه جرگه گفت تا رسیدن به این مرحله، از «هفتاد کوتل و هفت خوان رستم گذشته‌‌ایم و به لحظه‌‌های باریک و حساس نزدیک شد‌ه‌ایم.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی که ریاست لویه جرگه را به عهده گرفته و شانه به شانه در کنار اشرف غنی‌ایستاده است، هم می‌گوید این «تصمیم مرگ و زندگی برای مردم افغانستان» است و ادامه داد که پیروزی از طریق جنگ غیر ممکن است و گفت، آزادی ۴۶۰۰ زندانی طالبان تصمیم ساده نبود و حکومت با برگزاری‌ این لویه جرگه تصمیم در مورد آزادی زندانیان باقی‌مانده طالبان را به مردم واگذار می‌کند.

هرچند طالبان با برگزاری ‌این جرگه مخالفت کرده است، این نشست بزرگ ملی تاکنون در فضای امن برگزار شده است. شهر کابل امروز تعطیل است، رفت و آمد به غرب کابل که تالار لویه جرگه را در خود جا داده است، به روی عموم ممنوع شده و تدابیر امنیتی شدید برقرار است.

بیشتر از