طرح سندرز برای اخذ مالیات از میلیاردرهایی که کرونا برای‌شان درآمد داشت

از زمان شروع همه‌گیری کرونا،‌ ۱۹ درصد بر ثروت میلیاردرهای آمریکا اضافه شده است

برنی سندرز،‌ سناتور آمریکایی- AL DRAGO / POOL / AFP

برنی سندرز،‌ سناتور آمریکایی، طرحی را ارائه کرده که به موجب آن از میلیاردرهایی که از روز ۱۸ مارس گذشته تا پایان سال جاری، ۲۰۲۰، بر ثروت‌شان افزوده شده ۶۰ درصد مالیات اخذ خواهد شد. طبق این طرح، مالیات فوق برای تامین بودجه کمک درمانی و پرداخت مخارج بهداشت و درمانی که مردم از جیب خود می‌پردازند به مدت یک سال استفاده خواهد شد.

سندرز گفت هدف از این افزایش مالیات کمک به کسانی است که در جریان همه‌گیری ویروس کرونا دچار تنگدستی شده‌‌اند.

آقای سندرز در بیانیه‌ای گفت: «قانونی که امروز پیشنهاد می‌کنم، مالیات بر ثروت شرم‌آوری است که میلیاردرها در جریان این بحران بی‌سابقه به دست آورده‌اند تا خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان حق همه به مدت یک سال تضمین شود.»

بنا به گزارشی از موسسه مطالعات سیاست‌گذاری، میلیاردرهای آمریکا – از جمله جف بزوس مدیرعامل آمازون، و مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک – از زمان شروع همه‌گیری کرونا، ۱۹ درصد بر ثروت‌شان افزوده شده ‌است.

در مقابل، در همین مدت، ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار آمریکایی، درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنی سندرز گفت: «در دورانی مشحون از درد و رنج اقتصادی، باید تصمیمی اساسی بگیریم. می‌توانیم به ثروتمندان اجازه بدهیم ثروتمندتر شوند، در حالی که هر کس دیگری فقیر و فقیرتر می‌شود. یا می‌توانیم به غنایم انگشت‌شماری از میلیاردرها که در طول این همه‌گیری به دست آمده مالیات ببندیم تا بهداشت و رفاه ده‌ها میلیون آمریکایی را بهبود ببخشیم.»

سناتور اد مارکی و سناتور کیرستن گیلی‌برند، هر دو دموکرات، از این پیشنهاد حمایت کردند.

خانم گیلی‌برند در بیانیه‌ای گفت: «این پیشنهاد نه تنها مطابق عقل سلیم است، بلکه پیشنهادی اخلاقی است، و کنگره باید هر چه در توان دارد برای یاری به آمریکایی‌هایی که حالا گرفتاری دارند بکند.»

مالیات پیشنهادی – موسوم به قانون «میلیاردرها را وادار به پرداخت کنیم» – ثروت ۴۶۷ نفر از ثروتمندترین افراد آمریکا را هدف می‌گیرد، که همه آنها در طول همه‌گیری کرونا درآمدشان افزایش چشمگیری داشته ‌است.

۱۷۶ میلیاردر دیگر آمریکایی از این مالیات معاف خواهند بود زیرا «یا در طول همه‌گیری زیان کرده‌اند، یا اگر درآمدشان افزایش داشته، این افزایش کمتر از یک میلیارد دلار بوده‌ است».

این طرح اگر تصویب شود، ۶۰ درصد مالیات از افزایش ارزش خالص موجودی میلیاردرها در فاصله ۱۸ مارس تا پایان سال ۲۰۲۰ کسر خواهد کرد.

این طرح همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا را ملزم خواهد کرد که مقررات و روش‌های جدیدی برای تعیین ارزش موجودی میلیاردرها وضع کند و از این اطلاعات برای محاسبه مالیات آنان استفاده کند. خزانه‌داری همچنین مسئول خواهد بود که مقرراتی برای مقابله با سوء‌استفاده برای جلوگیری از مالیات‌گریزی میلیاردرها وضع کند.

بنا بر تحلیل شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، آقای بزوس بر اساس طرح آقای سندرز باید ۴۲.۸ میلیارد دلار مالیات بپردازد.

مالیات ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس، ۲۷.۵ میلیارد دلار، و مالیات آقای زاکربرگ ۲۲.۸ میلیارد دلار خواهد بود.

اگر این طرح تصویب شود، افزایش درآمد تا پایان سال را منظور خواهد کرد و در نتیجه، این ارقام تغییر خواهند کرد.

به گفته "کمیته بودجه مسئولانه"، این مالیات در طول یک سال ممکن است به ۴۰۰ میلیارد دلار برسد.

دفتر آقای سندرز گفت که مبلغ حاصل از مالیات‌ها بیشتر از حد لازم برای پرداخت مخارج آمریکایی‌هایی خواهد بود که از کمک درمانی برخوردارند.

اما مارک گولدوین، مدیر ارشد سیاست‌گذاری در موسسه سی‌اف‌آربی، به نشریه «هیل» گفت که هزینه تامین بیمه درمانی احتمالا بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد بود، اما مقدارش را مشخص نکرد.

چاک کالینز، مدیر موسسه آی‌پی‌اس، طرفدار چنین قانونی است.

او گفت: «به نظرم هدف‌گیری درستی دارد و شکاف عمیق اجتماعی موجود را بهبود می‌بخشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان