گمانه‌زنی‌ها درباره انفجار مهیب در بیروت

منابع مطلع گفته‌اند انفجار در انبار مواد منفجره توقیف شده در بندر رخ داده است

ساعاتی پیش یک انفجار بزرگ در منطقه بندری بیروت پایتخت لبنان به وقوع پیوست.

منابع محلی گفتند انفجار بزرگی در ورودی بیت الوسط بیروت جایی که محل اقامت سعدالحریری نخست وزیر سابق است، رخ داده و صدای آن در مناطق مختلف پایتخت شنیده شده است.

پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد این انفجار در داخل کانتینر حاول ماده نیترات در اسکله بندر بیروت رخ داده است.

منابعی مطلع به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که این انفجار در یک انبار حامل مواد منفجره تخلیه شده از یک کشتی که سال پیش توقیف شده بود، رخ داده است. محموله‌ای که به دلایل قانونی در انباری نزدیک بندر ذخیره و دادگاه اجازه ترخیص و جابجایی آن را نداده بود. 

به گفته این منابع مطلع، بر اثر انفجار این ماده منفجره و شیمیایی امکان ایجاد ابرهای سمی بر فراز شهر نیز وجود دارد. 

برخی مردم می گویند شدت این انفجار تا حدی بوده است که کیلومترها دورتر از محل انفجار زمین تکان خورده و مردم احتمال  داده‌اند که شاید زمین لرزه‌ای به وقوع پیوسته است. 

وزیر بهداشت دولت لبنان می‌گوید که در اثر این انفجار ۷۰ نفر کشته شدند و بیش از ۲۷۰۰ نفر نیز به شدت مجروح شده‌اند.

رسانه‌های لبنانی از زخمی شدن  همسر و دختر نخست وزیر لبنان در انفجار مهیب امروز در بیروت خبر  می دهند.

همچنین گفته می شود سفیر قزاقستان هم زخمی  شده است.

همچنین در پی انفجار بیروت چهره برجسته حزب کتائب لبنان کشته شد. منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند «نزار نجاریان» دبیرکل «حزب الکتائب اللبنانیه» در پی انفجار بندر بیروت کشته شد. 

نجاریان که در زمان انفجار بندر بیروت، در مقر حزبش حضور داشت، بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از  انفجار عصر امروز بیروت، جان باخت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه ال بی سی لبنان گزارش داد در نتیجه این انفجار ویرانی گسترده در منطقه الکرنیش، اشرفیه و مناطق دیگری از بیروت به جا مانده است.

شبکه المنار در خبری فوری گزارش داد این انفجار شماری کشته و صدها زخمی به جا گذاشته و خسارتهای مالی سنگینی هم به اسکله وارد کرده است.

پایگاه خبری المعلومه عراق هم از زخمی شدن مدیر دفتر شبکه اطلاع رسانی عراق(شبکة الإعلام العراقی) در این انفجار خبر داده است.

شبکه ایرانی العالم هم به‌نقل‌از منابع لبنانی ادعا کرده است  که علت انفجار اتصال برق در انبار مواد آتش‌زا بوده و آتش از کانتینر محتوی مواد آتش‌زا به کانتینر  پر از نیترات سرایت کرده و باعث این انفجار شدید شده است.

درهمین حال استاندار بیروت هم در بازدید از محل انفجار روایت رسمی مربوط به انفجار وسایل آتش بازی را هم غیر قابل قبول اعلام و تاکید کرده است که این حریق بزرگ حاصل آتش سوزی در موادی بسیار قابل انفجار که سال ها پیش مصادره شده بود صورت گرفته است.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم به نقل از یک رسانه لبنانی نزدیک به حزب الله لبنان اخبار نوشته است که «اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها را در مورد وقوع حمله هوایی رژیم اسرائیل به بندر بیروت بی پایه و اساس است».

این خبر بروز رسانی می شود...