خنثی شدن عملیات بمب‌گذاری در نیویورک

20 سال زندان برای طراحی عملیات بمب‌گذاری

JOHANNES EISELE / AFP

دو زن الهام گرفته از داعش بعد از اقرار به توطئه برای طراحی حملات تروریستی در نیویورک ممکن است به بیست سال زندان محکوم شوند. 

آسیه صدیقی، ۳۵ ساله و نوئل ولنتزاس، ۳۱ ساله با مطالعه طرز ساخت بمب کارگذاشته‌شده در ماشین پرداخته و در خانه خود در محله کویینز شهر نیویورک، مقادیر قابل توجهی کپسول‌های گاز پروپان، ابزار لحیم‌کاری، تبلیغات جهادی و خنجر و قمه داشتند.

آن‌ها هم‌چنین از یک فروشگاه ابزار و لوازم خانگی برای خرید وسایل تهیه بمب دیدار کردند و در این خرید با زن دیگری همراه شدند که آنها او را فقط به نام «مل» می‌شناختند ولی او در واقع افسر مخفی مبارزه با تروریسم بود.

گفته شده که ولنتزاس «از زمان حملات تروریستی در ماراتون بوستون در سال ۲۰۱۳، به شدت به طرز کار بمب‌های ساخته شده با آرام‌پز علاقه‌مند شده بود.» این بمب‌ها توسط دو برادر کارگذاری و منفجر شد که باعث مرگ ۳ نفر و زخمی شدن صدها‌ نفر گشت.

ظاهرا او یک‌ بار به شریک‌ جرم خود گفته بود: «چرا ما نتوانیم هرزه‌هایی کله‌خر باشیم؟» از او یک فایل صوتی وجود دارد که مخفیانه در سال ۲۰۱۴ ضبط شده و در آن می‌گوید او و صدیقی «شهروندان داعش» هستند و می گوید اسامه بن‌لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده، یکی از قهرمانان اوست.

وقتی به او گفته شد که یک آمریکایی هنگام رفتن به سوریه برای پیوستن به جهاد دستگیر شده است، پاسخ داد «فرصت‌های مختلفی برای «خوشحال‌ کردن الله» در خود ایالات متحده هم وجود دارد». 

ظاهرا این زوج پیش از آن هم حمله به مراسم ترحیم یک افسر پلیس که به همراه همکار خود در شهر نیویورک کشته شده بود را مورد بحث قرار داده و همچنین درباره حمله به بعضی از هدف‌های دولتی صحبت کرده بودند. ولنتزاس درباره این حملات گفته بود «باید سر را هدف قرار داد.»

هر دو زن در دادگاه فدرال نیویورک در روز جمعه به «تعلیم و پخش اطلاعاتی درباره نحوه ساخت و استفاده از مواد منفجره، ابزار مخرب و سلاح‌های کشتار جمعی، و نیت استفاده از آنان برای ارتکاب یک جرم فدرال خشن» اقرار کردند.

ریچارد داناهی، دادستان ایالات متحده در ناحیه شر نیویورک، در بیانیه‌ای گفت: «این متهمان در اقدام برای پیاده‌سازی  افکار خشونت‌بار و افراطی خود، به مطالعه چند نمونه از مرگ‌بارترین حملات تروریسی انجام‌شده در تاریخ ایالات متحده دست زدند تا از آنها برای طراحی نقشه‌های خود برای کشتن افراد نیروهای انتظامی و افسران پلیس آمریکایی استفاده کنند.»

اقرار کردن این متهمان به گناهکار بودن، بدان معنی است که جزئیات عملیات نفوذی و بعضا جنجال‌برانگیز پلیس نیویورک در دادگاه علنی نخواهد شد.

گروه‌های مدافع حقوق مدنی، پلیس را متهم کرده‌اند که از تاکتیک‌هایی برای به دام انداختن افراد بی‌گناه در طرح‌هایی استفاده می‌کند که آن‌ها خود هیچ‌وقت قصد انجام آن را نداشته‌اند. پلیس مخفی این پرونده که به مل مشهور است ماموریت داشته که با جوانان مسلمان رفیق شود تا تهدیدهای احتمالی را شناسایی نماید.

مقامات پلیس پیش از آن اظهار نگرانی کرده بودند که اگر او قرار باشد در دادگاه شهادت دهد، هویت مخفی‌ او لو خواهد رفت.

.گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان