مقبره خمینی به شعبه دوم موزه ملی تبدیل می‌شود

به‌زودی بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای ایجاد موزه در زیرزمین مقبره تخصیص می‌یابد

مرقد آیت‌الله خمینی تنها در بخش سرپوشیده آن، فضایی ۶۰ هزار متر مربعی است و میلیاردها تومان برای ساخت، توسعه و نگهداری آن هزینه شده است- معماری آنلاین

حسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی و علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی ایران در نشستی مشترک برای ایجاد شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین مقبره آیت‌الله خمینی به توافق رسیدند.

این خبر را نخستین بار وب‌سایت «صدای میراث» منتشر کرد. تفاهم برای تبدیل زیرزمین مرقد خمینی به موزه ملی در دیدار دو هفته‌پیش حسن خمینی از وزارت میراث فرهنگی صورت گرفته است؛ دیداری که بدون حضور خبرنگاران انجام شده است.

پس از انتشار این خبر، محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌های این وزارتخانه در مصاحبه‌ای از این تصمیم دفاع کرد و گفت که قرار است ۲۵ هزار متر مربع از زیرزمین این مرقد برای ایجاد «شعبه دوم موزه ملی» اختصاص یابد.

او هزینه تجهیز این فضا را هر متر مربع ۱۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

بنا به گفته آقای کارگر هزینه این کار را دولت ایران پرداخت می‌کند و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اختصاص این اعتبار موافقت کرده است.

مرقد آیت‌الله خمینی تنها در بخش سرپوشیده آن، فضایی ۶۰ هزار متر مربعی است که در سال‌های گذشته میلیاردها تومان برای ساخت، توسعه و نگهداری آن هزینه شده است. این مرقد در خروجی شهر تهران به سمت قم واقع شده است.

تبدیل مقبره خمینی به موزه در حالی صورت می‌گیرد که روند ساخت، تکمیل و تجهیز موزه‌های بزرگ منطقه‌ای در مناطق مهمی مانند خوزستان، فارس، کرمانشاه و آذربایجان شرقی متوقف شده است و وزارت میراث اعلام می‌کند منابعی برای تکمیل آن‌ها در اختیار ندارد.

مدیرکل موزه‌ها درباره همین دوگانگی گفته که اعتبار تخصیص‌یافته برای تبدیل زیرزمین مرقد به موزه مستقل از بودجه موزه‌های منطقه‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته قرار بود ساختمان‌های اطراف موزه ملی ایران که هم‌اکنون در اختیار وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات، سپاه و دیگر ارگان‌های حکومتی است به‌عنوان قلب تاریخی تهران در اختیار میراث فرهنگی قرار بگیرد و آثاری که در مخزن این موزه نگهداری می‌شود برای نمایش در ساختمان‌های دیگر مجموعه میدان مشق نمایش داده شود.

وزارت امورخارجه یکی از مخالفان جدی واگذاری میدان مشق به میراث فرهنگی است چرا که آن فضا را مناسب‌ترین مکان برای انجام تشریفات خارجی می‌داند.

هنوز دلیل تمایل موسسه حفظ آثار آیت‌الله خمینی برای تبدیل این فضا به موزه مشخص نیست.

در دیدار حسن خمینی با مونسان علاوه بر موضوع ایجاد موزه، درباره ایجاد مسیر گردشگری از نجف به قم، جمکران، مرقد و مشهد نیز مذاکره انجام شده است.

بیشتر از