هند در آستانه توقف صادرات برنج و چای به ایران

ایران بزرگ‌ترین خریدار چای سنتی از هند است

«پرداخت‌ها بسیار کند و در مقادیر کم انجام می‌گیرد. با این شرایط، تجارت با ایران غیرممکن می‌شود» -ISSOUF SANOGO / AFP

کندی و تاخیر در روند تخصیص ارز برای خرید کالاهای اولیه از سوی بانک مرکزی ایران، موجب سایه افکندن بی‌اطمینانی بر صادرات برنج باسماتی و چای از هند به ایران شده است.

صادرکنندگان برنج باسماتی هند می‌گویند که قرارداد جدید با واردکنندگان ایرانی نبسته‌اند تا دچار مشکلات مربوط به پرداخت نشوند.

در عین حال، تاجران چای هم می‌گویند که اگر مشکل پرداخت‌ها حل نشود، احتمالاً تا یک‌ماه دیگر صادرات به ایران متوقف می‌شود. این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر بازار فروش چای‌های سنتی هند داشته باشد چون ایران بزرگ‌ترین خرید این نوع چای از هند است.

وینود کاول، مدیر اجرایی انجمن صادرکنندگان برنج سراسر هند در این خصوص به روزنامه اکونومیک‌تایمز گفت: «مسئله اصلی دریافت پول از ایران است. اصلاً معلوم نیست که آیا روپیه‌های ذخیره‌شده در یوکو بانک و بانک IDBI کاهش یافته یا نه. به دلیل قرنطینه، صادرات به ایران در سه‌ماهه اول به‌طور چشم‌گیری کاهش یافت. صادرکنندگان هیچ قرارداد جدیدی با ایران نمی‌بندند.»

بر اساس آمارهای اجرایی انجمن صادرکنندگان برنج سراسر هند، این کشور در سه‌ماهه نخست سال مالی ۲۰۲۰ یک‌میلیون و ۱۵۶ تن برنج باسماتی به ایران صادر کرد. به گفته کائول، در آوریل سال مالی ۲۰۲۱ (اول آوریل ۲۰۲۰ تا آخر مارس ۲۰۲۱)، هند ۴۲۹ هزار تن برنج باسماتی صادر کرد که ۵۰ هزار و ۹۶۶ تن از آن به ایران صادر شد.

آمارهای مربوط به ماه‌های مه و ژوئن هنوز کامل نشده اما بر اساس اطلاعات موجود، صادرات در ماه مه کمابیش همچون ماه آوریل بوده است. در ماه ژوئن و ژوئیه کاهش چشمگیری در صادرات به ایران رخ داده چون مشکل پرداخت‌ها پیش آمده است.

گاوتام میگلانی، یکی از صادرکنندگان برنج از ایالت حاریانا می‌گوید: «پرداخت‌ها بسیار کند و در مقادیر کم انجام می‌گیرد. با این شرایط، تجارت با ایران غیرممکن می‌شود. دولت هند باید در پی قراردادی با تهران باشد تا صادرکنندگان بتوانند کارشان را انجام دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صادرات به ایران در بازه زمانی ژانویه تا مارس سال مالی جاری دچار کاهش شده بود. ایران ۹.۶ میلیون چای وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵.۳۶ درصد کاهش یافته بود. در سال ۲۰۱۹ ایران حدود ۵۴ میلیون کیلوگرم چای‌های سنتی از هند خریده بود.

موهیت اگروال، مدیر شرکت اشین تی می‌گوید:‌ «پرداخت‌ها با تأخیر انجام می‌شود. تا روز جمعه هیچ پرداختی صورت نگرفته بود اما روز شنبه مقداری پول مربوط به چای‌هایی که در ماه مه به ایران ارسال شده بود رسید. امیدوارم که شرایط بهتر شود و قیمت‌ها هم دوباره بالا برود.»

قیمت واحد چای که به ایران صادر می‌شود از کیلویی ۲۶۶.۶۵ روپیه در سال گذشته به کیلویی ۲۶۲.۷۶ روپیه در سال جاری رسیده است.

بیشتر از