آتش‌بس سه‌روزه در افغانستان زیر سایه ترس از کرونا اما بدون وحشت انفجار

پایان جنگ و تامین صلح و ثبات دایمی خواست و آرزوی شهروندان افغانستان است

مراسم نماز عید قربان در بیرون از مسجدی در کابل، سال ۲۰۰۷ - WAKIL KOHSAR / AFP

شهروندان افغانستان از اعلام آتش‌بس سه‌روزه عید قربان که از سوی طالبان در این کشور اعلام شد استقبال کردند و می‌گویند که این آتش‌بس سبب شد که مردم همراه با ترس از ویروس کرونا اما بدون وحشت از انتحار و انفجار، به دیدار خویشاوندان و عزیزان خود در گوشه و کنار افغانستان بروند.

مردم آرزو دارند که این آتش‌بس برای همیشه دوام یابد.

شهروندان افغانستان سال‌ها است که شاهد جنگ، کشتار، ویرانی و فرار مردم از اکشور بوده‌اند و هر لحظه و دقیقه آرزو می‌کنند که جنگ و کشتار در کشورشان خاتمه یابد و صلح و ثبات دایمی تامین شود.

این آتش‌بس که برای سه‌روز عید اعلام شد، وضعیتی بدیع در کشور پدید آورده است و بی‌شباهت به تولدی دوباره نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دایمی خواست و آرزوی تک تک شهروندان افغانستان است و امیدوارند که با تلاش مسئولان کشور و حمایت‌های بین‌المللی، آن آرزو هرچه زوتر برآورده شود.

مردم به طالبان می‌گویند که از کشتار شهروندان افغانستان دست بکشند به جای آن که هر روز و شب به فکر جنگ و تخریب باشند، باید برای آغاز هر چه زودتر مذاکرات صلح و آبادی کشور تلاش کنند و اجازه ندهند که خارجی‌ها به واسطه آنان افغانستان را بیش از این ویران بسازند.

الهام کابلی، از ساکنان شهر کابل، می‌گوید:« من بسیار شادم، با اینکه ترس از کرونا هست اما چون ترس انتحار و انفجار نیست و هر جا دلم بخواهد می‌توانم بروم و با دوستانم عیدمبارکی کنم. آرزو دارم که این آتش‌بس ادامه یابد و مذاکرات صلح آغاز شود تا این خوشی هم دوام پیدا کنند و همه در کنار یکدیگر بت صلح و صفا زندگی کنیم.»

نادیه جاوید، یکی دیگر از ساکنان کابل، دیروز برای دیدار پدربزرگ و مادربزرگش به استان نجراب رفته بوده است و می‌گوید:«صلح، آرامش و همدلی به وجود می‌آورد. در عید گذشته به دلیل جنگ و ترس از طالبان نتوانستم که زادگا‌هم (نجراب) بروم و با پدربزرگ و مادربزرگم عید مبارکی کنم، اما در این عید خیلی‌ خوشحال هستم. همه عزیزانم را از نزدیک دیدم و همه خیلی‌ شاد بودیم. از طالبان و دولت خود می‌خواهم که آتش‌بس را دوام دهند و مذاکرات صلح را آغاز کنند تا آتش این جنگ لعنتی برای همیشه خاموش شود.»

سیرت تمنا، پس از خواندن نماز عید در کابل، همراه با خانواده‌اش برای دیدار بزرگان‌شان به استان لوگر رفته بود. او به خبرنگار ایندیپندنت فارسی می‌گوید:«باور کنید این عید برای من و خانواده ‌ام دو عید بود، زیرا در عید گذشته نتوانستیم بزرگان‌مان را که در لوگر زندگی می‌کنند از نزدیک بیبینیم. دیروز رفتیم و در مسیر هیچ مشکل امنیتی وجود نداشت. ترس نیز از سرما هم دور شده بود و کسی هم با ما مشکلی ایجاد نکرد. بسیار شاد بودیم. عزیزان‌مان را دیدیم و با آنان عید‌مبارکی کردیم. همه دعا کردند که صلح به زودی در کشور ما تامین شود تا بتوانیم در تمام افغانستان رفت و آمد کنیم و هیچ ترس و وحشتی نباشد.»

احمدزی رحمتی، ساکن کابل، می‌گوید:«من از طالبان و دولت خود تشکر می‌کنم که این آتش‌بس را اعلام کردند. باور کنید در عیدهایی که آتش‌بس نبود، کسی جرات رفتن به نزدیک‌ترین روستاهای کابل را نداشت. همه می‌ترسیدند که مبادا به دست نیروهای طالبان کشته شوند یا قربانی جنگ بین نیروهای امنیتی و طالبان شوند، اگر چه در این عید قربان ترس کرونا نیز هست، اما مردم آن ترس را فرامش کرده‌اند و برای دیدار خویشاوندان‌شان به گوشه و کنار کشور می‌روند. خوشحال می‌شویم که این آتش‌بس برای همیشه دوام یابد و مردم بتوانند که در یک فضای صلح‌آمیز زندگی کنند.»

شهروندان افغانستان یک‌بار دیگر از گروه طالبان خواستند که از جنگ، کشتار و ویرانی این کشور دست بکشند و بهانه‌جویی را کنار بگذارند و به روند صلح بین‌اافغانی که به سود همه طرف‌هاست، همراه شوند و بکوشند که فرصت بدیعی که پیش آمده است، از دست نرود. 

بیشتر از