خوش‌بینی محتاطانه دکتر فاوچی در مورد تولید واکسن کرونا تا پایان سال

سه نهاد جداگانه از جمله شرکت «مدرنا» با کمک دولت در تلاش برای تولید واکسن هستند

آنتونی فاوچی در کاخ سفید

Drew Angerer/Getty Images/AFP

دکتر آنتونی فاوچی گفته است که «با حفظ جانب احتیاط» به تولید یک واکسن موثر برای ویروس کرونا تا پایان سال جاری «خوش‌بین» است، اما این واکسن تا سال ۲۰۲۱ در اختیار همه شهروندان آمریکا قرار نخواهد گرفت.

این کارشناس بیماری‌های واگیردار در مقابل کمیته فرعی کنگره آمریکا در مورد نحوه واکنش دستگاه رهبری ترامپ در مقابل اپیدمی کرونا شهادت می‌داد. او اظهار اطمینان کرد که واکسن تولید شده توسط کارخانه «مدرنا» تا پاییز امسال با موفقیت تولید خواهد شد.

آقای فاوچی گفت: «امیدواریم تا اواخر پاییز و اوایل زمستان واکسنی داشته باشیم که بتوانیم بگوییم ایمن و موثر است. هرگز نمی‌توان از ایمنی و قابلیت آن مطمئن بود، مگر آن که آن را مورد آزمایش (مرحله نهایی) قرار دهیم، اما ما با حفظ جانب احتیاط خوش‌بین هستیم که این (واکسن) موفقیت‌آمیز از آب درآید.» 

رئیس انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های مسری یکی از اعضای مهم تیم مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید است. سازمان تحت مدیریت او با شرکت «مدرنا» در زمینه تولید یک واکسن بالقوه همکاری می‌کند که روز دوشنبه وارد سومین مرحله آزمایشش شد. نخستین داوطلب تلقیح این واکسن فردی در شهر ساوانای ایالت جورجیا بوده است.

روز جمعه، سازمان جهانی بهداشت گزارش داد که این واکسن یکی از ۲۵ نوع واکسنی است که در سراسر جهان در دست تولید بوده و ششمین واکسنی است که وارد مرحله سوم آزمایش می‌شود.

آقای فاوچی گفت سه نهاد جداگانه از جمله شرکت «مدرنا» با کمک دولت در تلاش تولید واکسن هستند.

به گفته شرکت «مدرنا»، آزمایش های مربوط به واکسن این شرکت که از روز ۲۷ام ژوئیه آغاز شد تا چند ماه ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود تعداد ۳۰ هزار داوطلب از ۱۰۰ منطقه مختلف در سراسر آمریکا در این آزمایش شرکت کنند. 

کارخانجات تولید داروی «فایزر» و «بیونتک» هم اعلام کرده‌اند که وارد مرحله دوم و سوم آزمایش واکسن‌هایشان شده اند، اما آقای فاوچی شهادت روز جمعه‌اش را با اظهار امیدواری در مورد واکسنی آغاز کرد که با همکاری با انستیتوی ملی بهداشت تولید می‌شود. 

او گفت: «در مرحله نخست مطالعه روی انسان، به خوبی نشان داده شد که پادتن افرادی که در واکنش به این واکسن تولید شد دست‌کم با پادتنی که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پس از بهبود در خون‌شان تولید شده بود برابری کرده و حتی از بسیاری جهات بهتر بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند دکتر فاوچی قادربه تضمین ایمنی یا موثر بودن واکسن‌ها تا پایان آزمایشات (مرحله سوم) نبود، اما گفت برخورد استراتژیک به پژوهش‌های مرتبط با واکسن کووید ۱۹ و اقداماتی که ماه ها پیش در این مورد مترتب شده، آزمایش واکسن‌های بالقوه را تسریع می‌کند.

دکتر فاوچی افزود: «علت این کار این بوده که واکسن‌های بالقوه دیگری به سرعت در حال تولید هستند، و ما می‌خواستیم آن ها از یکدیگر یاد بگیرند. به همین دلیل ما پروتکل‌‌ها را استاندارد کردیم (از جمله) شراکت در داده‌ها، هیئت های نظارت بر ایمنی، نتایج اولیه و ثانوی مراحل تولید و تست‌های معمول واحد در لابراتوارها.»

با این حال دکتر فاوچی گفت که ممکن است واکسن کرونا پس از حصول اطمینان از ایمنی و موثر بودن آن و پس از تولید به فوریت در اختیار همگان قرار نگیرد، اما توزیع آن در مراحل مختلف در سراسر سال ۲۰۲۱ در آمریکا انجام خواهد شد. 

او به قانونگذاران در کنگره آمریکا گفت: «فکر نمی‌کنم در ابتدا بتوانیم (واکسن) را به فوریت در اختیار همگان قرار دهیم. این امر احتمالا مرحله به مرحله انجام خواهد شد. به همین دلیل است که ما کمیته‌هایی تشکیل داده ایم که در مورد اولویت توزیع این واکسن تصمیم می‌گیرند.» 

«اما نهایتا هدف این است که همه شهروندان آمریکا در طول مدتی منطقی در سال ۲۰۲۱ با این واکسن تلقیح شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان