حج امسال با تدابیر ویژه بهداشتی در حال برگزاری است

عربستان سعودی تنها به یک هزار زائر خارجی اجازه داد تا در مراسم حج شرکت کنند

هرچند تجربه حج امسال متفاوت است، اما باز هم فرصتی است که زائران گذشته خود را از گناهان پاک کنند و باورهایشان را عمیق‌تر سازند-STR / AFP

در حج امسال تدابیری ویژه‌ای برای حفظ بهداشت اتخاذ شده است. از جمله این‌که زائران فقط می‌توانند از آب زمزم که در بطری‌های پلاستیکی است بنوشند و سنگ‌های رمی‌ جمرات در کیسه‌های پلاستیکی بسته‌بندی و ضدعفونی شده‌اند.

همچنین به هر زائر زیرانداز مخصوص خودش داده می‌شود و لباس‌های خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده که از فناوری نانو نقره ساخته شده است و مقام‌های عربستان می‌گویند به کشته‌شدن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره حج متفاوت امسال، به تدابیر بهداشتی که عربستان سعودی در نظر گرفته و تغییر نمادهای حج در دوران همه‌گیری ویروس کرونا پرداخته است.

در این گزارش آمده است که حجاج مسلمان روز چهارشنبه درحالی‌که ماسک به‌صورت زده و در گروه‌های کوچک جداگانه‌ای حرکت می‌کنند، به مقدس‌ترین مکان مذهبی مسلمانان، مکه، وارد شدند تا حج متفاوتی را آغاز کنند.

این مطلب با اشاره به اینکه ایستادن شانه‌به‌شانه در دریایی از زائران متعلق به گروه‌های مختلف یکی از نمادهای حج است، به کاهش تعداد زائران امسال و لزوم رعایت فاصله اجتماعی اشاره می‌کند.

حج سفری است که معمولاً با یکی از اعضای خانواده پیموده می‌شود. در سال‌های گذشته صحنه مردانی که والدین پیر خود را روی صندلی چرخ‌دار به انجام مناسک می‌بردند و والدینی که بچه‌ها را روی دوش خود حمل می‌کردند معمول بود. یک حس مشترک میان حدود ۲.۵ میلیون مسلمان سراسر دنیا، اعم از شیعه، سنی و یا دیگر مذاهب اسلام وجود داشت و همه با هم عبادت می‌کردند، غذا می‌خوردند و توبه می‌کردند. این حس، هم چالش‌برانگیز و هم بی‌همتا بود.

امسال اما زائران غذاهای از پیش بسته‌بندی‌شده را در اتاق‌های هتل به‌تنهایی می‌خورند و در فاصله با دیگران به عبادت می‌پردازند. دولت سعودی همه هزینه‌های سفر، اقامت، غذا و بیمه سلامت زائران را می‌پردازد.

هرچند تجربه حج امسال متفاوت است، اما باز هم فرصتی است که زائران گذشته خود را از گناهان پاک کنند و باورهایشان را عمیق‌تر سازند.

عمار خالد، زائر هندی ۳۹ ساله‌ای که در عربستان سعودی متولد و بزرگ شده، می‌گوید هرچند در حج تنهاست، اما برای کسانی که دوستشان دارد دعا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای نخستین بار در تاریخ عربستان سعودی، دولت مانع ورود مسلمانان سایر کشورها به مراسم حج شده تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کند.

تنها یک هزار نفر خارجی که در عربستان سعودی سکونت دارند برای شرکت در مراسم حج امسال انتخاب شدند. دوسوم از آن‌ها خارجی‌هایی از ۱۶۰ ملیت مختلف هستند که در عربستان زندگی می‌کنند و یک‌سوم نیروهای انتظامی و پزشکی هستند. یکی از شرط‌های پذیرش این زائران خارجی آن بود که بین ۲۰ تا ۵۰ سال سن داشته و هیچ نشانه‌ای ‌از ویروس نداشته باشند. افرادی که قبلاً به حج نرفته بودند در اولویت قرار گرفتند.

پس از آزمایش کرونا، یک دستبند به زائران داده شد که به تلفن‌های همراهشان متصل می‌شود و جابه‌جایی آن‌ها را ثبت می‌کند. آن‌ها تا روز چهارشنبه که حج شروع می‌شود باید در اتاق هتل‌هایشان در مکه قرنطینه باشند. همچنین یک هفته پس از حج هم باید در قرنطینه بمانند.

بیشتر از جهان