منطقه یورو در عمیق‌ترین رکود تاریخ خود به سر می‌برد

اقتصاد منطقه پولی یورو ۱۲.۱ درصد کوچک‌تر شد

اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که نرخ تولید ناخالص ملی (در منطقه پولی یورو) میان ۸ تا ۱۸.۵ درصد افت کند-STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

منطقه پولی یورو با کوچک شدن ۱۲.۱ درصدی اقتصادش در سه ماهه دوم سال جاری وارد عمیق ترین شاخص رکود در تاریخ این منطقه شده است.

اقتصاددانان با اختلاف نظراتی چشمگیر پیش‌بینی کرده بودند که نرخ تولید ناخالص ملی (در منطقه پولی یورو) میان ۸ تا ۱۸.۵ درصد افت کند.

این افت به دنبال کاهش ۳.۸ درصدی تولید در ماه‌های میان ژانویه و مارس و پیامد اپیدمی ویروس کرونا در سراسر اروپا ایجاد شده است.

اقتصاد اسپانیا که آماج گسترده‌ترین شیوع کووید۱۹ بوده، ۱۸.۵ درصد کوچک شده که بیشترین افت در اقتصاد اعضای ۱۹گانه منطقه پولی یورو به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انقباض اقتصاد اسپانیا بیشترین کاهش در تاریخ آمارگیری ملی است. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، روز جمعه با رهبران منطقه‌ای کشور ملاقات کرد تا در مورد نحوه بازسازی اقتصاد و استفاده از میلیاردها یورو کمک‌های اتحادیه اروپا گفت‌وگو کند.

در اواسط ماه مارس، اسپانیا با بالا گرفتن موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید۱۹ به مدتی بیش از سه ماه وارد قرنطینه شد و این بخش اعظم چرخ اقتصاد را متوقف کرد. مقررات قرنطینه در این کشور در روز ۲۱ام ژوئن، بیش از یک ماه پیش، به پایان رسید.

در این میان، دولت فرانسه هم اعلام کرده که اقتصادش با یک انقباض سریع ۱۴ درصدی در دومین سه ماهه سال و در جریان برقراری قرنطینه روبه‌رو شده است.

افت ۱۳.۸ درصدی اقتصاد فرانسه در ماههای آوریل تا ژوئن در مقایسه با سه ماهه پیش از آن، نمایانگر بهای چشمگیری است که این کشور به خاطر دو ماه قرنطینه کرونا پرداخته است. این سومین کاهش متوالی در حجم اقتصاد فرانسه در رکود رو به افزایش این کشور بوده است.

پیامد دردناک این پدیده چنان لطمه ای به فرصتهای شغلی و صنایع فرانسه زد که دولت به رغم افزایش موارد آلودگی به ویروس کرونا حتی از اشاره به یک قرنطینه دیگر اجتناب میکند. 

در بریتانیا، آمار رسمی حاکی از ۲۵ درصد کاهش در تولید ناخالص ملی در طول ماههای مارس تا آوریل بوده، اما نشانه‌هایی حاکی از آغاز بهبود نسبی در اقتصاد وجود دارد.

اندی هالدِین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلستان (بخشی از بریتانیا)، در اوایل ماه جاری گفت که این کشور حدود نیمی از افت شدید اقتصاد در جریان قرنطینه کرونا را جبران کرده است.

اندی هالدین به کمیته دارایی پارلمان بریتانیا گفت شاخص افت اقتصاد کشور رو به بالا حرکت کرده است: «حدود نیمی از ۲۵ درصد افت در چرخ اقتصاد در ماه‌های مارس تا آوریل جبران شده است.»

او افزود اقتصاد بریتانیا حدود نیمی از افت عظیمی را که در ماههای قرنطینه کرونا با آن روبه‌رو شد، جبران کرده است.

«ما شاهد یک جهش به نقطه شروع بوده ایم. تاکنون شاخصها از افزایش عملکرد اقتصاد خبر می‌دهند. البته این به معنای نتیجه عملکرد ما در آینده نیست.»

«مشکلات فزاینده اروپا در گرماگرم سقوط ۳۲.۹ درصدی عملکرد اقتصاد آمریکا رخ می‌دهد که وخیم‌ترین وضع در اقتصاد این کشور از پس از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است.»

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان