سقوط پوند به پائین‌ترین سطح در ده سال گذشته 

پوند همچنان در مقابل یورو در پائین‌ترین سطح خود باقی مانده

MOHD RASFAN / AFP

ارزش برابری پوند در مقابل یورو صبح روز دوشنبه به پائین‌ترین سطح خود تنزل کرد، اما اندکی بعد به خاطر آشفتگی سیاسی در منطقه پولی یورو افت خود را تا حدی جبران کرد.

خبر تکان دهنده کوچک شدن دو درصدی اقتصاد بریتانیا در سه ماهه اخیر، همراه با افزایش نگرانی پیرامون خروج قریب الوقوع و بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا، ارزش برابری یک لیره استرلینگ را در مقابل یک یورو به سطح ۰۷۲۴/۱ تنزل داد. این پائين‌ترین نرخ برابری پوند در مقابل یورو از زمان بحران اقتصادی و نزدیک به کمترین نرخ در تاریخ یورو است.

اما با بروز آشفتگی سیاسی در ایتالیا، که به سیر نزولی یورو انجامید، پوند بخشی از ارزش از دست رفته‌اش را بازیافت.

ماتئو سالوینی، معاون راست‌گرای نخست وزیر ایتالیا تهدید کرده که با کنار کشیدن هفت وزیر کابینه عضو حزب راست‌گرای افراطی پنج ستاره، دولت ائتلافی این کشور را ساقط خواهد کرد.

اما به‌رغم تمام جنجال‌ها، پوند توانست در پایان معاملات ارز لندن ارزش برابریش در مقابل یورو را بهبود بخشیده با ۱۸/۰ درصد افزایش، در نرخ برابری ۰۷۶/۱ قرار گیرد. به همین صورت، ارزش برابری استرلینگ در مقابل دلار آمریکا سه دهم درصد افزایش یافت و در ۲۰۷/۱ معامله شد.

احتمالا خبر این‌که یک گروه نمایندگان پارلمان بریتانیا متشکل از تمام احزاب سیاسی به هدف جلوگیری از اقدام نخست وزیر برای یک برگزیت بدون توافق در پایان ماه اکتبر، تخطی از مقررات پارلمانی را مد نظر قرار می‌دهند، به تقویت اندک استرلینگ کمک کرده است.

مقاماتی که در این گفتگوها شرکت دارند معتقدند بیشترین شانس موفقیت در لایحه‌ای است که نخست وزیر را مجبور کند اگر تا پایان اکتبر با اتحادیه اروپا به توافق نرسد، ضرب الاجل برگزیت را تمدید کند.

برگزیت همچنان عامل عمده نوسانات استرلینگ است، اما آخرین آمار اقتصادی در ارتباط با دستمزدها که قرار است روز سه شنبه منتشر شود نیز به دقت دنبال خواهد شد.

کانِر کمبِل، تحلیل‌گر مالی در موسسه «اسپِرِدِکس» می‌گوید: «روز سه شنبه، استرلینگ که سخت در پی خبر خوب اقتصادی است، برای آمار افزایش دستمزدها دعا می‌کند حتی اگر خبرهای مثبت بدون ارتباط با برگزیت، پانسمانی سطحی برای یک اورژانس باشد که جراحی لازم دارد».

در ماه‌های اخیر، آمار دستمزدها شاخص اقتصادی مثبت‌تری بوده است. افزایش دستمزدها از نرخ تورم بالا زده و پس از سال‌ها رکود، به اوضاع اقتصادی خانواده‌ها قدری رونق بخشیده است.

در بازار معاملات، شاخص «فوتسی یکصد» در چهار دهم درصد بالاتر و در نرخ ۷۲/۲۲۶/۷ بسته شد. در وال استریت، «داو جونز» پس از زنگ آغاز، به دنبال هشدار «گلدمن سَکس» در مورد افزایش خطر رکود، ۱۳۰ امتیاز از دست داد. این هشدار به خاطر تشدید تنش در بازرگانی میان آمریکا و چین داده شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از اقتصاد