واکسن آزمایشی کرونا میمون‌ها را مقاوم کرد

هر شش میمونی که واکسن به آنها تزریق شد، پس از ابتلا به ویروس کاملا در برابر بیماری ریوی محافظت شدند

شرکت جانسون اند جانسون پس از انتشار جزئیات مطالعه‌ای روی میمون‌ها، آزمایش‌های ایمنی انسانی را شروع کرده‌است- MLADEN ANTONOV / AFP

شرکت جانسون اند جانسون پس از انتشار جزئیات مطالعه‌ای روی میمون‌ها، آزمایش‌های ایمنی انسانی را شروع کرده‌است. آزمایش روی میمون‌ها نشان داد که بهترین نامزد این آزمایش برای واکسن کووید-۱۹، حفاظت نیرومندی با یک دوز یا میزان مشخصی از دارو، به وجود می‌آورد.

بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه نیچر منتشر شده، هر شش میمونی که واکسن به آنها تزریق شد، پس از ابتلا به ویروس، کاملا در برابر بیماری ریوی محافظت شدند و پنج میمون هم بر اساس اندازه‌گیری حضور ویروس در مخاط بینی‌شان در برابر عفونت هم محافظت شدند.

دولت آمریکا با ۴۵۶ میلیون دلار حمایت مالی از جانسون اند جانسون امیدوار است که تولید واکسن را برای پایان دادن به همه‌گیری ویروس کرونا سرعت بخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این واکسن از یک ویروس سرماخوردگی عادی به نام "اندوویریوس تایپ ۲۶" یا "ای‌دی۲۶" استفاده می‌کند تا پروتئین‌های ویروس کرونا را به سلول‌های بدن برساند، و باعث تحریک دفاع سیستم ایمنی بدن شود.

دکتر پل استافلز، مدیر علمی ارشد جانسون اند جانسون به رویترز گفت: "این به ما اطمینان می‌دهد که می‌توانیم یک واکسن با دوز منفرد را در این همه‌گیری آزمایش کنیم و دریابیم که در انسان‌ها هم تاثیر محافظتی دارد یا خیر."

دکتر استافلز گفت که تست‌های پیشین این نوع از واکسن در بیماری‌های دیگر نشان داده‌است که دوز دوم، محافظت را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. ولی در زمان همه‌گیری، واکسن تک دوز، امتیاز چشمگیری دارد، زیرا مقدار زیادی از مسائل تدارکاتی را حذف می‌کند، از جمله برگرداندن انسانها برای تزریق دوز دوم.

این شرکت قصد دارد در مرحله اول آزمایش که این هفته در آمریکا شروع شد، به پرسش یک یا دو دوز پاسخ دهد. بسته به نتایج، جانسون اند جانسون قصد دارد تست مرحله ۳ را در مقیاس بزرگ با رژیم یک دوز در نیمه دوم ماه سپتامبر شروع کند.

به گفته دکتر استافلزن، حوالی همان زمان، این شرکت تست مطالعاتی موازی مرحله ۳ را روی رژیم ۲ دوز واکسن آغاز خواهد کرد.

در مطالعه روی میمون‌ها، دانشمندان جانسون اند جانسون و مرکز پزشکی بت ایزرل دیکانس دانشگاه هاروارد هفت واکسن بالقوه متفاوت را روی ۳۲ جانور آزمایش کردند و نتایج را با ۲۰ جانور گروه کنترل که به آنها دارونما تزریق شده‌بود مقایسه کردند. شش هفته بعد، تمامی جانوران مبتلا به ویروس سارس-کرونای ۲ شده بودند. تمام ۲۰ جانوری که دارونما به آنها تزریق شده بود در ریه‌ها و مخاط بینی، مقدار زیادی ویروس یافت شد.

در بهترین نامزد واکسن که جانسون اند جانسون برای آزمایش انسانی انتخاب کرد، هیچ کدام از جانوران در ریه هایشان ویروس نداشتند و تنها یکی مقدار کمی ویروس در مخاط بینی نشان داد.

تست‌های آزمایشگاهی نشان داد که همه جانوران پادتن‌هایی تولید کرده‌اند که قادرند پس از یک دوز تزریق، ویروس را خنثی کنند.

دکتر دن باروک، پژوهشگر واکسن در مرکز بت ایزرل دیکانس که رهبری پژوهش را در همکاری با جانسون اند جانسون بر عهده داشت در باره نتایج گفت: "این مطالعه نشان می‌دهد که حتا یک تزریق واکسن ای‌دی۲۶ منجر به واکنش‌های خنثی‌کننده پادتن می‌شود و محافظت نیرومندی برای میمون‌ها در برابر کووید-۱۹ به وجود می‌آورد."

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان