مردم افغانستان از اعلام آتش‌بس سه‌روزه عید قربان استقبال کردند

طالبان از جنگجویانشان خواستند که در جریان سه روز عید قربان هیچ گونه عملیاتی را علیه نیروهای امنیتی افغان انجام ندهند

عید قربان از اعیاد مهم و محبوب در بین مردم افغانستان است - AFP

شهروندان افغانستان از اعلام آتش‌بس در سه روز عید قربان از سوی دولت این کشور و گروه طالبان استقبال می‌کنند و می‌گویند که امید است که این آتش‌بس پس از عید نیز ادامه داشته تا مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود.

آنان تاکید دارند که نمی‌شود که خون را با خون شست و همیشه جنگ، ویرانی و دیگرکشی را ادامه داد. ما از دولت افغانستان به ویژه گروه طالبان که سال‌ها است در این کشور می‌جنگند می‌خواهیم که آتش‌بس سه روز عید را دوام داده و برای مذاکرات صلح بین‌افغانی تلاش کنند و اجازه دهند که مردم ما پس از عید نیز بتوانند در یک فضای صلح‌آمیز دور از دغدغه‌های جنگ، انتحار و انفجار زند‌گی کنند و لذت ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان این کشور صلح را یگانه آرزوی گم‌شده و دیرینه‌شان می‌خوانند و می‌گویند افغانستان سال‌های متمادی است که در آتش جنگ می‌سوزد و همه دار و ندار ما را نابود کرده است. ما دیگر تحمل یک لحظه دیدن جنگ و کشتار را نداریم. جنگ همه‌ ما را خسته کرده است و امید است که این آتش‌بس بهانه‌ا‌ی شود برای نابودی همیشگی این بدبختی کشور ما.

سیدشاه سلطانی، در شهر کابل دکان خوراک‌فروشی دارد، وی جنگ را در افغانستان سبب تمام بدبختی‌ها می‌داند و می‌گوید: «۶۳ سال عمر دارم، صاحب فرزند و نوه‌ام، متاسفانه از روزی که دست و راست و چپم را شناختم جز خبر جنگ، کشتن و ویرانی چیز دیگری به گوشم نرسیده است و در سال های اخیر این وضعیت بدتر از گذشته نیز شده است. اکنون خبردار شدم که طالبان و دولت افغانستان سه روز عید قربان را آتش‌بس اعلام کردند، باور کنید خیلی خوشحال شدم، به خاطر این که مردم می‌توانند این سه روز عید را در تمام افغانستان بدون هراس از انتحار و انفجار جشن بگیرند و حداقل برای مدت کوتاهی خبر جنگ و کشتار نشنوند. من از طالبان می‌خواهم که لطفا این آتش‌بس را دوام دهید، برای صلح تلاش کنید تا ما هم به آرزوی همیشگی خود برسیم.»

سوسن نیکزاد، استاد  دانشگاه از شهر کابل سه فرزندش را برای خرید لباس عید به کوچه مندوی آورده است. بانو سوسن، از اعلام آتش‌بس سه روز عید استقبال می‌کند و می‌گوید: «خانه‌شان آباد که اعلام آتش‌بس کردند، خدا کند این آتش‌بس دوام یافته و بهانه‌ا‌ی برای ختم جنگ در کشور عزیز ما شود. باور کنید در روزهای عید ما نگران شوهر و فرزندان خود بودیم که خدای ناخواسته جایی که می‌روند انتحار و یا انفجار صورت نگیرد، اکنون ذهنم راحت است. من از طالبان می‌خواهم که لطفا جنگ را بس کنید، این جنگ کشور ما را ویران، جوانان ما را نابود و همه را بی‌سواد و فراری از کشور کرده است، لطفا جنگ را بس کنید.»

صادق گلزار، ساکن استان کاپیسا است وی با جمعی از دوستانش برای خرید لباس عید به بازار کابل آمده است و می‌گوید: «جنگ بس است، مردم دیگر تحمل این وضعیت را ندارند، همه خسته شده‌اند. طالبان اگر واقعا افغان‌اند باید این درک را داشته باشند و بدانند که جنگ و ویرانی مردم را بیش از حد خسته کرده است. من از طالبان برای این که آتش‌بس اعلام کرد‌ه‌اند، تشکر می‌کنم، به آنان می‌گویم که جنگ راه حل سیاسی نیست، مذاکره کنید و به خواسته‌های مشروع‌تان که ادعا دارید برسید و مردم را بیش از این بیچاره و سرگردان نکنید.»

استقبال مردم افغانستان از اعلام آتش‌بس سه روزه عید قربان در  کشور در حالی صورت می‌گیرد که شب سه‌شنبه، هفتم مرداد، گروه طالبان در یک اعلامیه‌ به مناسب عید سعید قربان آتش‌بس سه روزه را اعلام کردند.

طالبان در این اعلامیه از جنگجویانشان خواستند که در جریان سه روز عید قربان هیچ گونه عملیاتی را علیه نیروهای امنیتی افغان انجام ندهند.

دولت افغانستان نیز از اعلام این آتش‌بس استقبال کرد و به نیروهای امنیتی افغان دستور داد تا آنان نیز در روزهای عید سعید قربان آتش‌بس را رعایت کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان پس از اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در توییتی نوشت: «رئیس جمهور افغانستان (غنی) به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور داده است تا آتش‌بس سه روزه (عید قربان) را رعایت کنند و تا زمانی که از طرف طالبان آتش‌بس نقض نشود، هیچ‌گونه عملیاتی در برابر این گروه انجام ندهند.»

بیشتر از