ادعای حسن روحانی: آمریکایی‌ها ۲۳ بار درخواست ملاقات دادند

حسن روحانی می‌گوید ایران «ابایی» از مذاکره ندارد اما به دنبال «نمایش» آن هم نیست

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواستار برداشته شدن تحریم‌های آمریکا است-Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مدعی‌ست « طی ۲ سال و ۳ ماه گذشته که آمریکا از برجام خارج شده است، اگر بگویم ۲۳ مرتبه درخواست ملاقات با مقامات آمریکایی دریافت کردم، کم گفته‌ام».

به گزارش ایسنا، حسن روحانی امروز دوشنبه ، شش مردادماه، در جمع مدیران صنایع پتروشیمی و فولاد کشور گفته است که «در یک سفر نیویورک در سال ۹۶  هشت مرتبه از من تقاضای ملاقات شد. سال ۹۷بیشتر از سال ۹۶ و سال گذشته تقریبا همه سران کشورهای غربی و اروپایی یکی یکی از ما خواستند تا با مقامات آمریکایی ملاقات کنیم».

حسن روحانی همچنین مدعی شده است که جمهوری اسلامی «ابایی» از مذاکره ندارد اما به دنبال «نمایش» آن هم نیست. روحانی گفته که «امروز بر خلاف همه مقررات بین‌المللی تحریم بر ما تحمیل شده و (آمریکایی‌ها) باید این تحریم ها را بردارند».

روحانی مدعی شده است که آمریکایی‌ها «نه به دولت ایران بلکه به ملت ایران فشار آوردند و تحریم های آنها تروریسم اقتصادی بوده و امروز در شرایط کرونا یک تروریسم درمانی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با تاکید بر اینکه دولت به تعهدات خود «متعهد و بسیار امیدوار» است از بنگاه‌های اقتصادی کشور خواست تا هر کجا که میان بنگاه و کشور دوراهی ایجاد می شود، «کشور» را ترجیح دهند.

به گفته رئیس‌جمهور ایران، با تشکر از تلاش بخش فولاد و پتروشیمی که به گفته او  در سال های اخیر ارز مورد نیاز بانک مرکزی را تامین کرده‌اند گفته: «خواهش می کنم در عرضه سهام به بورس هم جدیت بیشتری به خرج دهید. همچنین به گونه‌ای نیازمندی های داخل را تامین کنیم که هم علامت نادرست به ارز داده نشود و هم بازار تحت فشار قرار نگیرد».

ایالات متحده در واکنش به حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های نظامی خود در عراق، تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع فولاد و آهن ایران و همچنین هشت مقام دیگر جمهوری اسلامی وضع کرد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا ۲۰ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در نشستی همراه با وزیر خارجه آمریکا گفته بود که «​۱۷ تحریم جدید علیه صنایع فولاد و آهن ایران اعمال خواهد شد». 

پیش‌تر و در فهرست تحریم‌های وضع شده توسط آمریکا علیه ایران در آبان ماه سال ۹۷ ردپای تحریم صنایع پتروشیمی ایران به چشم می‌خورد. 

بیشتر از