تخلیه یک شهر ۸۰هزار نفری در ویتنام به دنبال شیوع کرونا

ویتنام به دلیل واکنش سریع به همه‌گیری کرونا تحسین شده است

دولت ویتنام تدابیر سختگیرانه‌ای را جهت کنترل شیوع ویروس کرونا از اول آوریل اعمال کرده بود-Nhac Nguyen / AFP

در ویتنام، به دنبال تشخیص تنها سه مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر ساحلی «دانانگ»، دولت از حدود ۸۰ هزار نفر از ساکنان این شهر خواست تا شهر را تخلیه کنند.

مقامات دولت می‌گویند عملیات تخلیه شهر چهار روز به طول خواهد انجامید و شامل پرواز هواپیمای دربست به ۱۱ شهر مختلف ویتنام خواهد بود.

ویتنام پیشتر به خاطر واکنش سریع به اپیدمی کرونا که در جریان آن تنها ۴۰۰ نفر مبتلا شده و تلفات جانی نداشته مورد تحسین قرار گرفته بود، اما بار دیگر در آخر هفته نخستین مورد عفونت محلی از ماه آوریل تاکنون در شهر توریستی «دانانگ» تایید شد.

برخورد قاطعانه ویتنام با این همه‌گیری که شامل آزمایش‌های گسترده و قرنطینه کامل بود کمک کرد که این کشور آسیای شمال شرقی تقریبا کووید ۱۹ را در مرزهایش از میان بردارد، اما مقامات مسئول اکنون بار دیگر با نخستین مورد آلودگی کرونا در چند ماه اخیر روبه‌رو هستند. 

هرچند گردشگران خارجی همچنان اجازه ورود به ویتنام را ندارند، تعداد گردشگران داخلی با تخفیف‌های هتل‌ها و پروازها شدیدا افزایش یافته است.

وزارت بهداشت ویتنام اعلام کرده هر که به تازگی از تعطیلات به دانانگ بازگشته، باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه خانگی بماند.

افزون بر این، انگویِن ژوان فوک، نخست وزیر ویتنام، به پلیس این کشور دستور داده عملیات مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را افزایش دهد.  

هنوز معلوم نیست آیا موارد آلودگی در دانانگ به ورود مخفیانه مردم به ویتنام مرتبط است یا نه، اما رسانه دولتی این کشور روز یک‌شنبه گفت پلیس مردی را به اتهام رهبری یک باند قاچاق انسان از چین بازداشت کرده است.

روز دوشنبه، دولت اعلام کرد که از ماه مه بیش از ۱۵۰۰ نفر در حین عبور غیرقانونی از چین به ایالت «هاگیانگ» ویتنام بازداشت شدهاند.

بیشتر این افراد شهروندان ویتنام بودند و به قرنطینه فرستاده شدند.

رسانه‌های محلی گزارش دادهاند که نخستین فرد مبتلا به کووید-۱۹ در دانانگ که به «بیمار ۴۱۶» شناخته می‌شود، روز ۲۰ ژوئیه با علائم آنفلوآنزا به بیمارستان مراجعه کرد و اکنون در شرایطی اضطراری به دستگاه تنفسی متصل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات مسئول می‌گویند نمی دانند این فرد که اخیرا شهر دانانگ را ترک نکرده بوده چگونه به کووید-۱۹ مبتلا شده است.

آزمایش کلیه یکصد نفری که این بیمار با آنها در تماس بوده منفی بوده است. 

در حال حاضر سه مورد دیگر آلودگی به ویروس کرونا تایید شده است. در میان بیماران یک جوان ۱۷ ساله از استان همسایه دانانگ قرار دارد که در یک اتوبوس همراه کارکنان بیمارستان دانانگ سفر کرده است. 

مقامات ویتنام علاوه بر تخلیه ده‌ها هزار نفر از سکنه شهر، بار دیگر مقررات دیگری از جمله تعطیلی بیمارستان‌ها، الزام پوشیدن ماسک صورت و لغو بازی‌های فوتبال را به مورد اجرا گذاشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان