کشف یک معمای بزرگ در مورد تاریخ کیهان

بزرگ‌ترین نقشه سه بعدی از کیهان شکاف اسرارآمیز ۱۱ میلیارد ساله را در تاریخ  پر می‌کند

تغییر در سرعت انبساط می‌تواند نتیجه شکلی ناشناخته از ماده یا انرژی باشد که ما تنها تاثیراتش را می‌بینیم-Omar HAJ KADOUR / AFP

دانشمندان یک شکاف اسرارآمیز۱۱میلیارد ساله در تاریخ کیهان را پر کرده و بر معمایی دیگر فائق آمده‌اند.

تجزیه و تحلیل جدید از بزرگ‌ترین نقشه سه بعدی جهان (که تاکنون ساخته شده است) کمک کرده تا این دوره عجیب گمشده در میانه زندگی کیهان ما، پر شود. دانشمندان مدت زمان زیادی است که چشم‌انداز خوبی نسبت به چگونگی آغاز جهان و چند میلیارد سال گذشته داشته‌اند، اما حالا می‌توانند این شکاف میانی را پر کرده و داستان کاملی از توسعه کیهان تعریف کنند.

اما این امر منجر به سوالات گیج‌کننده بیشتری شده است درباره تصورمان از جهان، سوالاتی مانند این پرسش اساسی که کیهان دقیقا با چه سرعتی در حال گسترش است.

کیهان‌شناس کایلی داوسن از دانشگاه یوتا که این گروه را در اعلام نتایج هدایت می‌کند در بیانیه‌ای گفت: «ما هم تاریخ باستان این عالم و هم تاریخ انبساط اخیرش را به خوبی می‌شناسیم، اما یک شکاف دشوار ۱۱ میلیارد ساله در میان آن وجود دارد. ما پنج سال است کوشیده‌ایم تا این شکاف را پر کنیم و از آن اطلاعات استفاده می‌کنیم تا برخی از اساسی‌ترین پیشرفت‌ها را در کیهان‌شناسی یک دهه گذشته ارائه دهیم.»

این طرح جدید اطلاعات را از طیف‌سنجی نوسان باریون می‌گیرد (Baryon Oscillation Spectroscopic Survey) که به دنبال ایجاد یک نقشه دقیق از آسمان بوده است. این تحقیق به ویژه به ارزیابی‌های دقیق بیش از دو میلیون کهکشان و شبه‌اختر متکی است که در کنار یکدیگر به ما چشم‌اندازی از آن ۱۱ میلیارد سال زمان می‌دهد که ظاهرا گم شده بود.

ویلیام پرسیوال از دانشگاه واترلو و دانشمند نقشه‌برداری «ای‌باس»(eBOSS) می‌گوید: «روی هم رفته تجزیه و تحلیل دقیق نقشه ای‌باس و آزمایشات قبلی اس‌دی‌اس‌اس، حالا دقیق‌ترین محاسبه از تاریخ انبساط کیهان را در طول بیشترین محدوده زمان کیهانی ارائه می‌دهد.این مطالعات به ما امکان می‌دهد تا تمام این محاسبات را به یکدیگر متصل کرده و داستان انبساط عالم را کامل کنیم.» 

عکس‌های جدید منتشر شده توسط گروه (به عنوان بخشی از تحقیقات جدید که امکان تالیف ۲۰ مقاله مختلف با جزئیات این مطالعات جدید را فراهم آورده) نشان می‌دهد این نقشه که نمایانگر رشته‌ها و حفره‌های تشکیل‌دهنده کیهان است، تنها۳۰۰ هزار سال بعد از آغاز کیهان شکل گرفته است.

این داستان از گسترش جهان که کامل‌تر شده، نشان می‌دهد که انبساط کیهان آن‌طور که به نظر می‌رسد از شش میلیون سال قبل آغاز شده و از آن زمان تا حالا سریع‌تر و سریع‌تر شده است.

به نظر می‌رسد که این انبساط عجیب نتیجه ماده تاریک است که هم به سوالات پاسخ می‌دهد و هم معماهای جدید را به وجود می‌آورد: «این که درک ما (دراین صورت) با نظریه نسبیت عام انیشتن مطابقت دارد اما در مواجه با فیزیک ذرات با مشکل مواجه می‌شود.»

اما این مطالعه جدید هم‌چنین نشان می‌دهد که شاید ما حتی در مورد سرعت انبساط جهان در اشتباه باشیم. این مطالعه جدید از محاسبه سرعت انبساط ‌(که ثابت هابل شناخته می‌شود) ده درصد پایین‌تر از میزانی است که در مطالعه کهکشان‌های مجاور استفاده می‌شود.

محققان می‌گویند احتمال آن که این اختلاف در نتایج تصادفی باشد بسیار کم است، خصوصاً که داده‌های این تحقیق جدید می‌توانند به روش‌های مختلفی برای محاسبه همان تعداد استفاد شوند.

محققان گفتند درعوض مشکلی در اندازه‌گیری‌های آن‌ها از ثابت هابل وجود دارد، که نمی‌توان آن را به راحتی توضیح داد.

اوا ماریا مولر از دانشگاه آکسفورد که رهبری تجزیه‌وتحلیل در تفسیر نتایج را به عهده داشت، در بیانیه‌ای گفت: «تنها با نقشه‌ای شبیه نقشه خودمان با اطمینان می‌توانید بگویید که عدم تطابق در ثابت هابل وجود دارد. این جدیدترین نقشه‌های ای‌باس آن را واضح‌تر از هر زمان دیگری نشان می‌دهد.

محققان می‌گویند این تغییر در سرعت انبساط می‌تواند نتیجه شکلی ناشناخته از ماده یا انرژی باشد که ما تنها تاثیراتش را می‌بینیم، اما برای درک این معما باید کار بیشتری انجام شود.

© The Independent

بیشتر از جهان