گام نخست بذرپاش برای تحقق رؤیای «رئیس‌جمهور جوان و انقلابی»

فردی که رقبایش او را به فساد متهم می‌کنند، رئیس دیوان محاسبات مجلس شد

مهرداد بذرپاش خود را برای تکیه بر کرسی ریاست‌جمهوری آماده می‌کند- وبسایت بذرپاش

مهرداد بذرپاش امروز و با رأی ۱۵۸ نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، ریاست دیوان محاسبات را بر عهده گرفت.

دیوان محاسبات نهاد حسابرسی قوه مقننه از دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر فرآیندهای مالی و اداری آن‌ها است.

انتخاب بذرپاش ۴۰ ساله به ریاست این نهاد مهم مخالفانی فراوانی داشت. مخالفت با ریاست بذرپاش به عملکرد سیاسی، شبهه فساد و همچنین فقدان شرایط لازم برای تصدی این سمت بازمی‌گشت.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تنها فردی که دست‌کم ۲۰ سال سابقه کار و مدیریت داشته باشد می‌تواند نامزد تصدی سمت ریاست دیوان محاسبات باشد.

احمد توکلی یکی از نمایندگان سابق مجلس در روزهای گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به او یادآوری کرد که بذرپاش «حتی ۱۷ سال هم سابقه کار ندارد» و ریاست او بر این نهاد مغایر قانون است.

اما حامیان قدرتمند بذرپاش در مجلس اعلام کردند که او با احتساب دوره‌ای که رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بوده است، بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارد. توکلی در نامه خود نوشته بود که حضور در بسیج دانشجویی شغل محسوب نمی‌شود و نباید به آن استناد کرد.

ستاره بخت مهرداد بذرپاش البته از همان دوران ریاستش بر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در سال‌های پرهیاهوی پس از دوم خرداد، درخشیدن گرفت و محبوب تندروترین جناح حاکم بر کشور و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی شد.

 او از سال ۱۳۷۷ به این سمت رسید. دوست دیگرش علیرضا زاکانی، نماینده کنونی مجلس هم در آن زمان ریاست بسیج دانشجویی دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

نقشی که بسیج دانشجویی در آن سال‌ها برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها ایفا کرد پله ترقی این دو نفر در هزارتوی قدرت در جمهوری اسلامی شد.

بذرپاش علاوه بر این سابقه و نزدیکی به سپاه پاسداران که زیربنای سیاسی او را ساخت، داماد چهره قدرتمند و غالباً پشت پرده‌ای است که آینده اقتصادی او را سمت‌وسو داد.

او داماد علیرضا علی‌احمدی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش در دولت احمدی‌نژاد و عضو گروه اقتصادی معاونت بررسی‌های بیت رهبری است. از علی‌احمدی به‌عنوان یکی از تأمین‌کنندگان مالی رقابت‌های انتخاباتی در جبهه اصولگرایان یاد می‌شود؛ مردی که غالباً پشت پرده می‌ماند و صحنه‌گردانی را به بازیگری ترجیح می‌دهد.

داماد او اما کارگردانی و بازیگری را هم‌زمان می‌پسندد. او در سال‌های اخیر با نقشی که در راه انداختن سرویس‌های ارزش افزوده، اپلیکیشن روبیکا و شرکت توسکا داشت، یک منبع مالی قدرتمند و دائمی برای اصولگرایان ساخت و سخاوتمندانه آن را خرج انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس کرد.

بذرپاش در جایگاه مدیرعامل گروه توسعه صنعت و معدن تدبیر، بازوی اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام در پیوند با سرداران کت‌وشلواری شرکت توسعه اعتماد مبین که در فرآیند خصوصی‌سازی مالک مخابرات ایران شده‌اند، شیوه درآمدزایی اصولگرایان را مبتنی بر فناوری‌های جدید متحول کرد و با راه‌اندازی «ستاره مربع»های جنجالی، ثروت میلیاردی، انحصاری و بی‌حساب‌وکتاب برای رقابت‌های سیاسی آن‌ها ساخت.

البته حضور او در این برنامه گسترده اقتصادی بدون مخالف نبوده است و گروه دیگری از جوانان اصولگرا که خود را «عدالت‌خواه» می‌نامند با بذرپاش و این شیوه درآمدزایی مخالف‌اند.       

در انتخابات سال ۱۳۹۶، بذرپاش حامی مالی و سیاسی ستاد ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف بود. برنامه‌های تبلیغی این دو نامزد در گروهی تهیه می‌شد که بذرپاش اداره مالی و اجرایی‌اش را به عهده داشت.

در انتخابات مجلس یازدهم نیز او علاوه بر تأمین مالی لیست اصولگرایان در سراسر کشور، نقشی کلیدی در تعیین چهره‌ها در لیست تهران داشت.

لیست تهران مهم‌ترین و سیاسی‌ترین لیست در انتخابات مجلس است و قاعدتاً فردی که پشت پرده لیست برنده باشد، قدرتی مهم در قوه مقننه خواهد داشت.

انتخاب امروز او به ریاست دیوان محاسبات از سوی نمایندگان «مجلس ولایت»، سپاسگزاری قالیباف و نمایندگان اصولگرا از این جوان قدرتمند و دست‌به‌جیب بود.

کسی که امروز بر مسند ریاست دیوان محاسبات کشور تکیه زده است، نخستین بار با انتخاب به‌عنوان مشاور جوان شهردار تهران در دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد وارد حلقه اصلی و بسته مدیران جمهوری اسلامی شد.

پس از انتخاب احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری او همین نقش را برای رئیس‌جمهور ایفا کرد. سپس با جهشی بزرگ، معاون احمدی‌نژاد و رئیس سازمان ملی جوانان شد. از آنجا به مدیرعاملی گروه صنعتی پارس‌خودرو و سایپا رسید. در مجلس نهم نماینده تهران و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شد. روزنامه وطن امروز هم با صاحب‌امتیازی او، توپخانه سپاه و اصولگرایان علیه رقبای سیاسی و اقتصادی‌شان بوده است.

بذرپاش برای رسیدن به پست ریاست دیوان محاسبات رقیبی کم قدرت در مقابل داشت؛ لطف‌الله فروزنده که امروز تنها رأی ۸۲ نماینده مجلس را به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فروزنده نیز که مانند بذرپاش در دولت احمدی‌نژاد معاون رئیس‌جمهور بود، سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی است. او کاندیدای بخش ناراضی جریان اصولگرایی بود.

مخالفان بذرپاش او را در راه‌اندازی شرکت‌های ارزش‌افزوده، ستاره مربع‌ها و همچنین زمین‌خواری متهم به فساد می‌کنند.

در هفته‌های گذشته متنی به‌عنوان اعترافات اکبر طبری در بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتشر شد که در آن ادعا می‌شد پس از آنکه سازمان بازرسی تخلف‌های مالی بذرپاش در دوره مدیریت در سایپا و پارس‌خودرو را محرز دانسته بود، او دست به معامله سیاسی زد و از جبهه احمدی‌نژادی‌ها خروج کرد و در مقابل پرونده فساد مالی او نیز در سازمان بازرسی مختومه شد.

این ادعا بعدتر از سوی بذرپاش تکذیب شد. تکذیبیه او را رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران منتشر کردند.

گرچه ادعاها در مورد فساد بذرپاش در هیچ دادگاهی بررسی نشده و ممکن است صرفاً شایعات ناشی از رقابت‌های سیاسی باشد، اما این مسلم است که او با شکل دادن به یک سازمان اقتصادی انحصاری و قدرتمند به همراه سرداران شرکت‌های اقتصادی سپاه، یکی از پدرخوانده‌های مالی جریان اصولگرایی است.

جریان مورد حمایت او اکنون مجلس را در اختیار دارد و از الآن و با چراغ سبز علی خامنه‌ای، خود را برنده انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری می‌داند.

شاید ریاست کنونی بذرپاش بر دیوان محاسبات هم صرفاً جمله‌ای کوتاه در رزومه کاری او برای رسیدن به جایگاه «رئیس‌جمهور جوان و انقلابی» باشد. رئیس‌جمهور جوانی که روابط گرم اقتصادی و سیاسی با بخش‌های مختلف سپاه و چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای دارد، فرزند شهید است و ولایی بودنش را پیش‌تر در زدوخوردهای دوره دانشجویی ثابت کرده است.

بیشتر از