تخریب مجسمه ۱۷۰۰ ساله بودا در پاکستان

چهار نفر از کسانی که این مجسمه را تخریب کردند، بازداشت شده‌اند

پلیس پاکستان چهار نفر را در ارتباط با تخریب مجسمه ۱۷۰۰ ساله بودا که به اندازه واقعی انسان بود، بازداشت کرد.

پلیس خیبر پاکتونکوا، استان شمال‌غربی پاکستان به ایندیپندنت گفت که این افراد براساس قانون حفاظت از آثار باستانی پاکستان، به اتهام تخریب این مجسمه متعلق به قرن سوم میلادی، دستگیر شدند.

این مجسمه نادر در جریان ساخت‌وساز در یک روستا در نزدیکی تخت‌باهی کشف شد. این منطقه به عنوان مهد اصلی تمدن بودایی شناخته می‌شود.

براساس گزارش‌های اولیه، مجری پروژه ساخت‌وساز و سه کارگر او، به دستور رهبر مذهبی محلی، این مجسمه را خراب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این‌درحالی‌است که مقام‌های پلیس محلی به ایندیپندنت گفتند که «هنوز مشخص نیست که چرا و براساس دستور چه کسی این مجسمه تخریب شده‌است».

دستگیری این گروه پس از انتشار ویدیویی که آن‌ها را با چکش و در حال تخریب مجسمه نشان می‌داد صورت گرفت. این ویدیو در شبکه‌های مجازی بارها دیده شد.

عبدل صمد، مدیر اداره باستان‌شناسی استانی، به ایندیپندنت گفت که کارگران هنگام کار، به این مجسمه برخوردند و «به جای اطلاع دادن به اداره باستان‌شناسی، اقدام به تخریب آن و انتشار ویدیوی تخریب گرفتند».

به گفته این مقام اداره باستان‌شناسی، پلیس تکه‌های این مجسمه را جمع کرده‌است: «این مجسمه بودا ۱۷۰۰ ساله بود. پلیس این منطقه را قرنطینه کرده است و به‌زودی بررسی می‌شود که آیا آثار باستانی دیگری در این روستا وجود دارد یا خیر.»

او در عین حال، این موضوع را که چهار فرد دستگیرشده، به دستور یک رهبر محلی اقدام به تخریب مجسمه کرده‌اند، رد کرد.

در ویدیویی که از تخریب مجسمه منتشر شده است، می‌توان صدای مردم را شنید که با یکدیگر بحث می‌کنند. یکی از آن‌ها می‌گوید: «ببینید! یک عروسک ایستاده است. یک زن است و ما فقط پاهایش را می‌شکنیم.... ببینید این ناف مجسمه است.... این تمیز نیست. این پیراهنش است....» مرد دیگری می‌پرسد: «این هندو است یا خارجی؟» مرد دیگری جواب می‌دهد: «هندو... این بودای مقدس است.» پس از آن، چهار مرد برای تخریب مجسمه به یکدیگر تبریک می‌گویند.

آقای عبدل صمد گفت که روستایی که این تخریب در آن صورت گرفته، از تخت باهی زیاد دور نیست: «تخت‌باهی مهم‌ترین مقصد گردشگری استان خیبر پاکتونکوا است که سالانه افراد بسیاری از سریلانکا، کره و ژاپن از آن بازدید می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر