بازگشت کوپن به بازار ایران و زندگی در شرایط جنگی

طرح یک‌فوریتی تامین کالاهای اساسی در مجلس تصویب شد

کوپن‌های جدید به  صورت کالابرگ الکترونیکی توزیع خواهند‌ شد- عکس از تابناک

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، طرح یک‌فوریتی تامین کالاهای اساسی به تصویب رسید. در صورت تصویب این طرح، تخصیص ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج می‌شود و با ارائه کالاهای اساسی با قیمت آزاد، دولت موظف می‌شود برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه، کالابرگ (کوپن) یا کارت الکترونیکی بین مردم توزیع کند. 

طبق مصوبات قبلی دولت، ۲۵ کالای مصرفی و مواد اولیه که تا کنون شامل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، به احتمال زیاد باید با تغییرات محدود، به صورت کالابرگ الکترونیکی توزیع شوند. «برنج، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، شکر، روغن، عدس، لپه، نخود، لوبیا، چای» از جمله کالا‌های مصرفی هستند که پیش‌تر نیز از سال ۹۸ احتمال می‌رفت به صورت کالابرگ الکترونیک توزیع شوند. 

جزئیات «طرح تامین کالاهای اساسی» هنوز اعلام نشده است. اما در متن آن طرح که ۸۱.۸ درصد نمایندگان مجلس به یک فوریت آن رأی مثبت داده‌اند، آمده است:«شرایط اقتصادی کشور موجب بروز مشکلات فراوانی برای دهک‌های پایین درآمدی جهت گذران زندگی و دسترسی به کالاهای اساسی شده است.»

با تصویب طرح تامین کالاهای اساسی، برای ۱۴مین بار در ایران کوپن منتشر خواهد شد. در خلال سال‌های گذشته و با افزایش فشار تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران، بارها امکان برگشت اقتصاد کوپنی به ایران مطرح شد. 

در سال گذشته نیز با گفته‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، زمزمه‌های توزیع کالابرگ الکترونیکی در ایران شکلی جدی به خود گرفت. آقای جهانگیری گفته بود:«شاید ناچار به اجرای سیستم کوپنی بشویم.» در آن مقطع، معاون اول رئیس جمهوری ایران با اشاره به مخالفت فعالان و صاحب نظران اقتصادی در ایران، گفت: «در شرایط جدید اقتصادی که کشور با آن روبه‌روست، دو نظریه وجود دارد: یکی این که حالا که به سمت محدودیت‌های بیشتر می‌رویم، باید نقش دولت پررنگ‌تر شود و حتی شاید ناچار شویم در برخی کالا‌ها به سمت سهمیه‌بندی و توزیع کوپنی کالا‌ها حرکت کنیم که پیش‌نیاز این طرح این است که دولت دوباره خود عهده‌دار وظایف و برنامه‌های توزیع کالا شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر، در سال ۹۱ احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس در ادوار مختلف، نظام کوپنی را به عنوان یکی از راهکارهای خروج از بحران اقتصادی در ایران مطرح کرده بود و با اشاره به شرایط سخت اقتصادیِ پیش‌آمده در ایران خواستار«احیای نظام کوپنی و سهمیه بندی برخی کالاهای مورد نیاز مردم» در کشور شده بود. محسن رضايی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پيشين سپاه پاسداران، نیز همزمان با احمد توکلی از بازگشت کوپن به زندگی مردم سخن گفته بود. 

در مرداد ماه سال ۹۱، کمیسیون اقتصادی مجلس نیز طرح سهمیه‌بندی کالاهای مصرفی و عرضه آن‌ها از طریق «کارت الکترونیک» را در دست تدوین قرار داد. 

بنا به گزارشی از سوی خبرگزاری فارس، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در آن خصوص گفته بود: «در شرایط فعلی جامعه، در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باید کالابرگ به اقتصاد بازگردد.»

اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و از سران حزب موتلفه در زمان حیات خود، نیز در سال ۹۱ در گفت‌وگو با «شما» از «جیره‌بندی اقتصادی» برای اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های نفتی سخن گفته بود که به کوپنی شدن اقتصاد اشاره داشت. از دیگر سو اما حسن مراد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مرداد ماه همان سال، «موجودی کالاهای اساسی» را «مناسب و طبیعی»  عنوان کرده و گفته بود:«نیازی به بازگشت کوپن به سیستم اقتصادی کشور نیست.» اما با گذشت ۸ سال، به نظر می‌رسد که اقتصاد از شرایط «مناسب و طبیعی» خارج شده است و اقتصاد کوپنی به عنوان راه‌حلی جدی برای پیشبرد زندگی مردم در ایران مطرح است.

به دلیل متکی بودن بیش از پیش اقتصاد ایران به درآمد نفتی و شرایط خاصی که به دلیل شیوع کرونا و تحریم‌های آمریکا بر این اقتصاد وارد شده است، درآمد حاصل از فروش نفت به سادگی به دولت ایران نمی‌رسد و شرایط پیش رو، گزینه بازگشت به دوران کوپنی را در کشور ایجاد کرده است. 

سابقه انتشار کوپن در ایران به ابتدای دهه ۶۰ هجری شمسی و دوران جنگ ایران و عراق باز می‌گردد. توزیع کوپن در دروه نخست وزیری میرحسین موسوی اجرایی شد و تا سال‌ها پس از جنگ نیز ادامه یافت. از ابتدای دهه ۶۰ در ایران ۱۳ مرحله کوپن منتشر و توزیع شد و حالا با توجه به تحریم‌های پیش رو و افزایش نگران‌کننده نرخ برابری ارز و طلا در کشور، بیم آن می‌رود که زندگی کوپنی که برخی از آن به عنوان «دوران سیاه» زندگی خود نام می‌برند، بار دیگر به ایران باز گردد. 

بیشتر از