ترکیه مرز‌ هوایی‌اش را به روی ایران بست

مجوز پرواز تمامی هواپیماهای ایرانی به مقصد ترکیه به مدت نامعلوم لغو شد

نمایی از شهر استانبول از روی پل «گالاتا»- AFP

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از بسته شدن مرز هوایی ایران و ترکیه خبر داد.

این تصمیم را شب گذشته دولت ترکیه اتخاذ کرده و صبح امروز آن را به اطلاع مقام‌های جمهوری اسلامی رسانده است.

محدوده زمانی لغو این مجوز و بسته شدن مرزهای هوایی اعلام نشده و این تصمیم به مدت نامعلومی اجرایی خواهد شد.

هواپیمایی ماهان و قشم که بر اساس مجوز دولت ترکیه اقدام به فروش بلیت کرده بودند صبح امروز به مسافرانشان خبر دادند که پروازها کنسل شده است: «به اطلاع مسافرین می‌رساند، با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید کشور ترکیه و بسته‌شدن مرزهای این کشور، پروازهای تهران-استانبول-تهران تا اطلاع ثانوی لغو شد.»

دو هفته پیش مقام‌های ترکیه به شرکت‌های ایرانی اجازه دادند تا پروازهای محدود به ترکیه را از سر بگیرد. این پروازها می‌توانست تنها حامل مسافرانی باشد که ملیت ترکیه‌ای و یا مجوز کار و اقامت در این کشور را دارند.

قرار بود در مرحله بعد درباره مسافرانی که با هدف توریستی به ترکیه سفر می‌کنند نیز تصمیم‌گیری شود.

با این‌حال اکنون دولت ترکیه تصمیم گرفته مجوز پروازهای محدود خود به ایران و از مقصد ایران را لغو کند و مرز هوایی‌اش را به روی ایران ببندد.

این احتمالاً پاسخی است به شیوع موج دوم کرونا در ایران و افزایش شمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید۱۹.

مذاکرات برای بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی دو کشور از اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود. هم‌زمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در نیمه خرداد و چند هفته پس از کاهش محدودیت‌ها، حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی هشدار داده بود که اعلام خبر افزایش شمار بیماران کووید۱۹ سبب بازنگری همسایه‌ها در روند بازگشایی مرزها خواهد شد: « وقتی شمار ابتلا به کرونا در کشوری بالا می‌رود این پیام به همسایگان منتقل می‌شود که در تعامل انسانی و انواع حمل‌ونقل و لجستیک با آن کشور باید احتیاط بیشتری کرد و این یعنی تضعیف اقتصاد ملی و تجارت بین‌المللی کشور.»

روز گذشته حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا برای نخستین بار وقوع موج دوم کرونا در ایران را پذیرفت و از قول وزارت بهداشت گفت که حدود ۲۵ میلیون ایرانی تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند و در ماه‌های آینده ۳۵ میلیون نفر دیگر نیز در معرض ابتلا قرار خواهند گرفت.

در هفته‌های گذشته برخی کشورهای همسایه ایران به صورت محدود مرزهای هوایی خود به روی ایران را گشوده‌اند. امارات متحده عربی نیز مجوز پرواز به ایران را به شرکت‌های هواپیمایی خود داده است.

هنوز مشخص نیست که این تصمیم دولت ترکیه سبب بازنگری در مجوز سایر کشورها نیز خواهد شد یا نه.

بیشتر از