تلاش ترامپ برای حذف مهاجرین غیرقانونی از سرشماری

این خبر با مخالفت اعضای هردو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رو‌به‌رو شد

مرز مکزیک و آمریکا، روی بخشی از حصار کشیده شده نوشته : « عاشق نفرت ترامپ هستم» (از شعارهای فعالین مدافع حقوق مهاجران غیرقانونی)  - MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

کاخ سفید واشنگتن در تدارک فرمانی است که بر اساس آن مهاجران غیرقانونی از سرشماری جمعیت در سال جاری خذف می‌شوند.

گفته می‌شود که دونالد ترامپ این فرمان را روز جمعه یا کمی پس از آن امضاء خواهد کرد. 

نخستین بار نشریه پولیتیکو خبر فرمان ریاست جمهوری را با استناد به یک منبع مطلع منتشر کرد که تایید کرده بود این فرمان در حال آماده شدن است.

پیش از این نیز آقای ترامپ و مشاوران افراط‌گرای او در أمور مربوط به مهاجرت به رهبری استیون میلر، از شیوه سرشماری سالیانه ساکنان ایالات متحده انتقاد کرده بوده‌اند. سال گذشته در همین ماه، آقای ترامپ در تلاش برای محدود کردن روند سرشماری به افرادی که دارای تابعیت آمریکا قطعی هستند، شکست خورد.

تقریبا یک سال پیش در این هنگام (۱۹ ژوئیه) آقای ترامپ در مراسمی در کاخ سفید، قضات فدرال و دادگاه عالی ایالات متحده را برای مسدود کردن خواست او برای گنجاندن مسئله شهروندی در سرشماری به باد انتقاد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او آن تصمیم را تلاش «چپ‌گرایانه» در مسیر تضعیف حقوق شهروندان آمریکا خواند و در پایان روز در محوطه باغ کاخ سفید، به «راه حلی» برای این مسئله اشاره کرد.  

آقای ترامپ در آن هنگام گفت: «ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم. ما از حق مردم آمریکا برای آگاهی از تمام واقعیات مربوط به جمعیت کشور – تعداد ساکنان آمریکایی و غیرآمریکایی -  دفاع می‌کنیم. می‌دانیم  که این اطلاعات برای تدوین سیاست‌های درست اجتماعی لازم است.»

آقای ترامپ در ادامه اعلام کرد که دولت به ادارات فدرال اختیار خواهد داد تا وزارت بازرگانی را در جریان اطلاعات مربوط به ساکنان آمریکایی و غیرآمریکایی ایالات متحده بگذارند. او گفت که آن گام برای «محاسبه دقیق جمعیت غیرآمریکایی کشور » لازم است. 

هرچند آقای ترامپ یک سال پیش وعده داد که «هیچ احتمالی را نادیده نگیرد»، اما فرمان ریاست جمهوری (که قرار است روز جمعه یا کمی بعد از آن امضا شود) گامی دیگر به عقب از طرف دولت او است: او اکنون به سادگی قصد دارد ساکنان غیرآمریکایی ایالات متحده را کلا از سرشماری حذف کند. 

سرو صدای این خبر هفته پیش در کنگره بلند و با مخالفت اعضای هردو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رو‌به‌رو شد.

سناتور جفری موران (از حزب جمهوری‌خواه و ایالت کانزاس) و جین سین (دموکرات از نیوهمپشایر) – دبیر و معاون دبیر کمیته بودجه سنا که هزینه سرشماری را تصویب می‌کند – در روز ۱۷ ژوئیه در نامه‌ای به استیون دیلینگهام، مدیر اداره سرشماری، نوشتند: «لازم است روند سرشماری همه افراد در ایالات متحده را، هر جا ساکن هستند، دربرگیرد و این شامل جوامعی می‌شود که به دلایل مختلف بنا به سنت در سرشماری‌های ده سال گذشته شرکت چندانی نداشته‌اند.» 

«ما انتظار داریم تحلیل داده‌ها عاری از دخالت‌های سیاسی باشد و در آن انصاف و درستی و استانداردهای بالا حفظ شود. ما از نزدیک بر این روند نظارت خواهیم کرد تا از این بابت اطمینان حاصل کنیم. افزون بر این، ما از اداره (سرشماری) انتظار داریم که کمیته را مرتب در جریان کار بگذارد و در صورت نیاز به منابع بیشتر برای سرشماری ده ساله سال ۲۰۲۰، به فوریت این کمیته را مطلع کنید.» 

اظهار نگرانی این دو سناتور به دنبال انتشار این خبر منعکس شده است که دو مشاور سیاسی آقای ترامپ بدون سرو صدا به بخش سرشماری منتقل شده‌اند.    

بنا به داده‌های مدون دولت آمریکا، سرشماری ساکنان ایالات متحده «در قانون اساسی ایالات متحده اجباری است و توسط اداره سرشماری آمریکا انجام می‌شود. سرشماری سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده و توابع پنجگانه آن (پورتوریکو، ساموای آمریکا، بازار مشرک جزایر ماریانای شمالی، گوام و جزایر ویرجین آمریکا) انجام می‌شود.»

«سرشماری مولد داده‌های مهمی است که قانون‌گذاران، صاحبان واحدهای بازرگانی، آموزگاران، و بسیاری دیگر، از آن برای دادن خدمات روزانه، تولیدات، و حمایت از شما و جامعه‌تان استفاده می‌کنند. همه ساله، میلیاردها دلاراز صندوق فدرال صرف بیمارستان‌ها، ادارات آتش‌نشانی، مدارس، جاده‌ها و دیگر منابعی می‌شود که بر داده‌های مرتبط با سرشماری مبتنی است. نتیجه سرشماری همچنین تعیین‌کننده تعداد کرسی‌های ایالتی در مجلس نمایندگان کنگره است و نیز برای تصویب  قوانین ایالتی در کنگره به‌کار گرفته می‌شود.»   

سال گذشته که آقای ترامپ در صدد برآمد تا عامل شهروندی را در روند سرشماری جای دهد، برخی از هواداران مهاجرت به آمریکا هشدار دادند که مهاجران غیرقانونی از وحشت اخراج شدن از آمریکا احتمالا از پرکردن فرم‌های اداره سرشماری خودداری خواهند کرد.

© The Independent