برگزیت: برای دستیابی به یک توافق با اتحادیه اروپا دیر شده است

«بوریس جانسون باید تکمیل مذاکرات را به مدت یک سال به تعویق بیندازد»

تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا- TOLGA AKMEN / AFP

گزارشی که امروز به سفارش تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا منتشرشده حاکی از آن است که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید به‌منظور اجتناب از «فاجعه برگزیت بدون توافق» به مدت دوازده ماه به تعویق انداخته شود. 

این پژوهش که توسط یک مقام سابق مذاکراتی برگزیت تدوین‌شده می‌گوید با توجه به بن‌بست مذاکرات (میان بریتانیا و اتحادیه اروپا) و نزدیک شدن به لبه پرتگاه مهلت پایان دسامبر، برای دستیابی به یک توافق با اتحادیه اروپا دیر شده است.  

در عوض، از نخست‌وزیر خواسته‌شده انجام یک «اقدام مسئولانه» را تشخیص داده  و با توجه به رکود عمیق اقتصادی در اروپا با تعویق «دوره اعمال» برگزیت به مدت یک سال موافقت کند. 

این امر مستلزم عقب‌گرد در مورد رد تمدید دوره انتقالی نیست زیرا به معنی اجرای یک توافق «علی الأصول» بازرگانی پایدار و واقعی خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتون اسپیساک، نویسنده این گزارش، می‌گوید «جای یک مصالحه عاقلانه» میان طرفین وجود دارد اما هشدار می‌دهد که «این پنجره‌ای بسیار کوچک است.» 

«این امکان وجود دارد که طرفین آماده تغییر در مواضعشان بوده و تا پایان امسال واقعیت‌ها را در مورد آنچه دست‌یافتنی است، در نظرگیرند. سمت دیگر ماجرا خروج فاجعه‌بار بدون توافق است.»

این گزارش در حالی منتشرشده که بریتانیا و اتحادیه اروپا دور دیگری از مذاکرات را آغاز کرده‌اند، اما امید چندانی وجود ندارد که این مذاکرات به آن نقطه عطفی که برای یک توافق به‌موقع به آن نیاز است، دست یابد. 

اختلاف در مواضع دو طرف در مورد خواست بریتانیا پیرامون رهایی از مقررات اتحادیه اروپا و پاسخگویی به دادگاه عالی اروپا اما درعین‌حال برخورداری از تعرفه و سهمیه آزاد اروپا همچنان به قوت خود باقی است. 

در میان دیگر موارد اختلاف، حقوق ماهیگیری و آینده همکاری‌های میان پلیس و امور قضایی است که بریتانیا می‌خواهد  در اطلاعات مرتبط با آن در خارج از محدوده کنترل دادگاه عالی اروپایی شریک باشد.

این گزارش که از طرف انستیتوی تونی بلر منتشرشده، نتیجه‌گیری می‌کند که توافق با اتحادیه اروپا با مصالحه در موارد زیر ممکن خواهد بود:

- بریتانیا با نظام تحریمی که توسط یک هیئت داخلی مستقل برای جلوگیری از تخطی این کشور از تعهداتش به اتحادیه در نظر گرفته‌شده، موافقت کند.

- بریتانیا یک رژیم ضد یارانه داخلی مؤثر را در مورد کمک‌های دولتی حفظ کند که «اهدافی مشابه» و توافق شده با اتحادیه اروپا داشته باشد.

- در مورد محیط‌زیست و استانداردهای کسب‌وکار، طرفین بر حفظ حمایت‌های جاری توافق کرده و بریتانیا به این استانداردها که از طریق نهادهای مستقل اعمال خواهد شد، متعهد شود. 

- درزمینهٔ مدیریت، یک «چارچوب نهادینه و فراگیر» می‌تواند شکاف میان اصرار اتحادیه اروپا برای یک توافق واحد و خواست بریتانیا برای توافق‌های متعدد را از میان بردارد.

این گزارش در ارتباط با دوره اعمال توافق می‌گوید: «این دوره توقف به معنای تمدید خودبه‌خود دوره انتقالی که دولت بریتانیا آن را رد کرده است، نیست.

«بلکه این توقف درواقع دوره اعمال است که ازنظر حقوقی در چارچوب توافق‌های آتی قرارگرفته و اجازه می‌دهد طرفین مذاکرات فنی را تکمیل، توافق را تائید و آن را به مورداجرا بگذارند بدون آن‌که با عجله، موافقت‌نامه‌ای را تصویب کنند که رضایت‌بخش نبوده و خطر مشکلاتی حقوقی و پذیرشی به دنبال داشته باشد.» 

«عدم موافقت با این دوره توقف محدود آن‌هم زمانی که بریتانیا و اتحادیه اروپا به خاطر اپیدمی کووید ۱۹ در رکود عمیق اقتصادی بسر می‌برند، یک اشتباه بزرگ خواهد بود.»

© The Independent