تعهد اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حذف سوخت کربنی تا سال ۲۰۵۰

آلمان نیز به کشورهای دیگر پیوست

در ماههای اخیر، تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا که تعهد داده‌اند تا سال ۲۰۵۰ عاری از کربن شوند به سرعت افزایش یافته است؛ اکنون ۱۸ عضو از ۲۸ عضو اتحادیه از این سیاست حمایت می‌کنند.

طبق اسناد و مدارک داخلی اتحادیه اروپا، آلمان، یونان، ایتالیا و اسلونی اخیرا به این گروه از کشورهای عضو پیوسته‌اند و با این کار راه را هموار کرده‌اند که هفته آینده، در اجلاس سران، یک سیاست جدید در سطح اتحادیه اروپا برای این موضوع اتخاذ شود.

از زمان آخرین اجلاس سران شورای اروپا در ماه مارس که تنها هشت کشور عضو از این سیاست حمایت می‌کردند، عزم لازم برای تهیه این طرح ایجاد شده است.

با توجه به عدم استقبال دولت آنگلا مرکل از این طرح در گذشته، تعهد فعلی آلمان، که بزرگترین اقتصاد اروپا و یکی از آلوده‌کنندگان اصلی است، نقش بسیار مهمی در اجرای این طرح ایفا خواهد کرد.

با توجه به این که مسائل محیط زیستی در صدر برنامه‌ها قرار گرفته است، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ممکن است موقعیت حزب خانم مرکل نسبت به حزب سبز آلمان تضعیف شود. سبزها همچنین در انتخابات اخیر در سرتاسر اروپا نتایج مطلوبی کسب کردند.

علاوه بر این، بررسی‌ها در کل قاره اروپا، از جمله بریتانیا، نشان می‌دهد موضوع تغییرات جوی به سرعت در حال قرارگرفتن در صدر برنامه‌های سیاسی است - به ویژه به دنبال اعتصاب مدارس و اعتراض‌هایی که توسط گروه شورش انقراض (اکستیکشن ربیلین) برگزار شد.

هفته گذشته، ترزا می اعلام کرد بریتانیا متعهد شده است هدف تعیین شده برای ۲۰۵۰ را اجرا کند و تأکید کرد بریتانیا اولین کشور عضو «جی۷» است که قوانینی را برای این هدف تدوین خواهد کرد. حزب کارگر اعلام کرده است که سال ۲۰۳۰ را برای رسیدن به این هدف تعیین خواهد کرد و با کمک یک «توافق جدید سبز» از طریق سرمایه‌گذاری در فناوری نوین سریع‌تر به این هدف خواهد رسید.

حمایت از این نهضت می‌تواند اقدام برای حل مشکلات جوی را تسریع کند: هفته گذشته انتظار می‌رفت که در اجلاس ماه ژوئن، گفتگو در مورد این برنامه به تعویق انداخته شود و در سال ۲۰۲۰ در مورد آن بحث شود.

ریاست چرخشی اتحادیه اروپا که برنامه کار اجلاس سران را کنترل می‌کند در حال حاضر برعهده فنلاند است، که با اتخاذ رویکردی بلندپروازانه‌تر می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵ به استفاده از سوخت‌های کربنی پایان دهد. یکی از طرف‌های حکومت ائتلافی جدید فنلاند، حزب سبز این کشور است که به طور چشمگیری وزارت خارجه آن را در کنترل خود دارد.

 کشورهای مرکز و شرق اروپا بیشتر از سایرین با این طرح مخالفت کرده‌اند و حکومت راست افراطی لهستان بزرگترین مخالف آن است. پارلمان اروپا مبلغ ۲۵ میلیارد یورو را تحت عنوان «بودجه گذار منصفانه» پیشنهاد کرده است تا اعضای کم‌تر توسعه‌یافته اتحادیه بتوانند همپای دیگر اعضا، این طرح را اجرا کنند. جزئیات هر طرحی که برای کل اتحادیه اتخاذ شود باید در اجلاس سران تصویب شود.

© The Independent

بیشتر از جهان