اولین مورد تایید شده ابتلا به کرونا در رحم

پزشکان می‌گویند، عفونت از طریق جفت وارد رحم شده است

پزشکان توانستند نوزادی را ناقل این ویروس بیابند که فقط یک ساعت از زمان تولدش گذشته بود-عکس آرشیوی از وب‌سایت دروانا

پزشکان در فرانسه معتقدند اولین مورد تأیید شده ابتلای نوزاد به ویروس کرونا در رحم مادر را ثبت کرده‌اند.

پزشکان پیش از این نیز چند مورد ابتلای نوزاد به کویید-۱۹ را پس از تولد شناسایی کرده بودند، که یک مورد از آنها در ماه فوریه گذشته توسط محققان چینی مطرح شد.

اما پزشکان بیمارستان آنتونی بکلر در پاریس این بار توانسته‌اند نوزادی را ناقل این ویروس بیابند که فقط یک ساعت از زمان تولدش گذشته بود. آنها معتقدند عفونت از طریق جفت وارد رحم شده است.

محققان، که مطالعات خود را در مجله علمی «روابط طبیعت» منتشر کردند، می‌گویند یک زن ۲۳ ساله در حالی که دچار تب و سرفه شدید بود در بیمارستان پذیرش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن که آزمایش کویید-۱۹ وی مثبت درآمد، پزشکان سه روز بعد نوزاد او او از طریق عمل سزارین به دنیا آوردند. آزمایش‌های که یک ساعت پس از تولد نوزاد و دوباره سه روز بعد و سپس ۱۸ روز بعد انجام شد، همگی نشان دادند که نوزاد به ویروس آلوده شده است.

آزمایش‌های بیشتری که از ریه و نمونه‌های خون این نوزاد تازه متولد شده گرفته شد نیز همگی علائم وجود ویروس در بدن وی را داشتند.

و محققان متوجه شدند که نوزاد برخی از نشانه‌های نورولوژیک را بروز می‌دهد که ناشی از این ویروس است و در بزرگسالان نیز دیده شده است.  آنالیز عکس‌های نورولوژی حکایت از آسیب ماده سفید مغز داشتند که می‌تواند ناشی از تورم عروق در اثر ابتلا به سارس-کو-۲ باشند.

با این وجود، گرچه هنوز مشخص نیست ویروس چگونه ممکن است به رحم سرایت کرده باشد (از طریق محیط یا مسیر گردن رحم یا از طریق جفت)، دانشمندان معتقدند احتمالا به حل معما نزدیک شده‌اند.

دانیله دو لوکا، سرپزشک بخش اطفال و مراقبت‌های ویژه نوزاد در بیمارستان آنتونی بکلر، که در این تحقیقات شرکت داشته، در جفت میزان بیشتری از ویروس را مشاهده کرده تا در خون مادر و مایع آمنیوتیک. این نشان می‌دهد ویروس سارس-کو-۲ احتمالا در سلول‌های جفت تکثیر شده است.

اما محققان می‌گویند برای نتایج قطعی به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارند.

آنها در مجله روابط طبیعت آورده‌اند «ما یک مورد تأیید شده از انتقال ویروس سارس-کو-۲ از آخرین هفته‌های یک زن باردار به فرزندش در داخل رحم را گزارش می‌کنیم.»

و در ادامه آمده «موارد دیگری از انتقال پیرازایشی اخیرا گزارش شده اما سؤالات بسیاری را بدون پاسخ گذاشته‌اند.»

مادر و فرزند هر دو از ویروس خلاص شده و چند روز بعد از بیمارستان مرخص شدند.

در پایان گزارش محققان آمده «در خاتمه، ما نشان دادیم که انتقال ویروس سارس-کو-۲ از طریق رحم در آخرین هفته‌های بارداری امکان‌پذیر است. انتقال رحمی ممکن است باعث ابتلای جفت و نوزاد شود. احتمال بیماری‌های عصبی در اثر تورم عروق مغزی نیز وجود دارد.»

گزارش بیشتر از سوی پی ای

© The Independent

بیشتر از زندگی