رشد ۲۶ درصدی «شاخص فلاکت» در ایران

شاخص فلاکت در ایران ظرف سه سال از ۱۹.۳ درصد به ۴۵.۴ درصد رسیده است

با گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران، بحران‌های اقتصادی بیش از پیش در سطح جامعه خودنمایی کرده است-ATTA KENARE / AFP

مرکز آمار ایران امروز در گزارشی که از وضع اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۸ تهیه و منتشر کرده است. اعلام‌کرده شاخص فلاکت در اقتصاد ایران ظرف سه ‌سال ۲۶درصد رشد داشته و از ۱۹.۳درصد در سال ۱۳۹۵ به ۴۵.۴ در سال ۱۳۹۸ رسیده است. 

گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید شاخص فلاکت در ایران در سال ۹۵، ۱۹.۳درصد بوده است که یک‌سال بعد و در سال ۹۶ به ۲۰.۳ درصد می‌رسد و در سال ۱۳۹۷ هم به ۳۸.۹ رسیده است.

مرکز آمار ایران در گزارش خود تاکید می‌کند که در سال ۱۳۹۸، شاخص فلاکت در ایران، در فصل‌های مختلف، فرازونشیب داشته است؛ این شاخص اقتصادی در فصل بهار سال گذشته به ۴۸.۴ رسیده و در تابستان همان سال عدد ۵۳.۱ را تجربه کرده است اما در پاییز دوباره کمی آمار کم‌تر شده و به ۵۰.۶ و در زمستان به ۴۵.۴درصد رسیده است.

شاخص فلاکت نشان‌دهنده وضعیت کلی اقتصادی در یک کشور است. این شاخص اقتصادی از جمع نرخ‌ بیکاری و هم‌چنین نرخ تورم به‌دست می‌آید.

در ماه‌های گذشته و به‌خصوص پس از گسترده شدن دامنه شیوع کرونا در مملکت ، بحران‌های اقتصادی بیش از پیش در سطح جامعه خودنمایی کرد. در هفته‌های گذشته اوج این وضعیت نابه‌سامان در بازار ارز و سکه نمایان بود.

براساس آخرین گزارش‌ها از بازار تهران قیمت فروش دلار در بازار آزاد در معاملات امروز، دوشنبه ۲۳ تیرماه به بالای ۲۳ هزار تومان رسید.

این درحالی‌ست که بانک مرکزی نرخ فروش ارز در بانکها و صرافی‌های مجاز را ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده است.

بدترشدن وضعیت معیشتی جامعه مقامات نظام را بیش از پیش نگران اعتراضات احتمالی مردم نسبت به وضع موجود کرده است. مساله‌ای که در روزهای گذشته به روایت‌های گوناگون از زبان برخی مسئولین مملکتی شنیده شد.

چند روز پیش بود که حسن روحانی رئیس جمهور ایران با اشاره به شرایط پیش آمده در خصوص شیوع دوباره کرونا در کشور گفته بود که «برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، امکان تعطیلی گسترده در این کشور وجود ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای روحانی که در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا سخن می‌گفت تاکید کرده بود که «راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد».

پیش از این هم  سعید نمکی وزیر بهداشت دولت حسن روحانی با اشاره به مشکلات شدید اقتصادی و «خزانه خالی دولت» از حسن روحانی و نیروهای امنیتی کشور خواسته بود که «به معیشت و عدم شکل‌گیری طغیان فکر کنند.»

آقای نمکی با هشدار درباره مشکلات شدید معیشتی مردم گفته بود «گزارش‌های امنیتی برای ما می‌آید. این‌که دوستان از فقر و تهیدستی به سمت طغیان می‌روند جدی است.»

وزیر بهداشت گفته بود «دلیل توقف محدودیت‌ها جهل ما نبود بلکه ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت.»

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود رشد اقتصادی ایران برای سال ۱۳۹۹ را منفی ۶ درصد پیش‌بینی کرد. پیش‌بینی که البته رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی آن را «غلط» عنوان کرد و گفت که این پیش‌بینی با فرض «ادامه قرنطینه» بوده است. 

بیشتر از