ترک تحصیل اجباری؛ تاثیر فاجعه‌بار کرونا بر زندگی زنان در آفریقا و آسیا

برخی دختران خردسال هم‌اکنون مجبور به ازدواج اجباری شده‌اند

دانش‌آموزان در شهر‌ آبیدجان، ساحل عاج با ماسک بر صورت بیرون از کلاس‌های درس ایستاده‌اند- Issouf SANOGO / AFP

یک گزارش نگران‌کننده حاکی از آن است که نیمی از دختران جوان در آفریقا و آسیا به خاطر همه‌گیری کرونا قادر به بازگشت به مدارس و ادامه تحصیلات‌شان نیستند.

این پژوهش که ۲۴ هزار دختر جوان در آن شرکت داشته‌اند، هشدار می‌دهد که خانواده‌ها اولویت را به جای ادامه تحصیل پس از بازگشایی مدارس، به ازدواج در سن کم یا کودک‌کاری خواهند داد. 

نهاد خیریه «اتاق مطالعه» که به سوادآموزی کودکان جوامع کم‌بضاعت کمک می‌کند، می‌گوید که دختران نوجوان پیش از شیوع ویروس کرونا نیز به خاطر مشکلات اقتصادی دست از تحصیل برمی‌داشتند.

این پژوهش که نتیجه آن تنها در اختیار ایندیپندنت قرار گرفته است، حاکی از آن است که تشدید بی‌ثباتی‌های مالی در پی شیوع ویروس کرونا، می‌تواند دختران نوجوان را مجبور به ازدواج زودرس یا تن دادن به فحشا یا دیگر شیوه‌های استثمار از آنان سوق دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران می‌گویند که فشارهای مالی همچنین احتمال دارد که دختران را در خانه نگاه دارد و آن‌ها را به جای ادامه تحصیل، به کار خانه و مراقبت از اقوام وادار کند.

تقریبا نیمی از دخترانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که درآمد خانواده‌شان در جریان اضطرار شیوع ویروس کرونا قطع شده است. یک نفر از هر ده نفر گفته است که از هنگام تعطیلی مدارس به دلیل همه‌گیری کرونا درس نخوانده است، و همین تعداد اظهار نگرانی کرده‌اند که دیگر هرگز نتوانند به مدرسه بازگردند. 

درآمد روزانه خانواده‌های دحترانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، می‌تواند کمتر از معادل یک دلار در روز باشد. به همین دلیل، هرگونه کاهش در این مبلغ کم می‌تواند پیامدی ویرانگر بر زندگی آن‌ها داشته باشد.

هِدِر سیمسون، از نهاد «اتاق مطالعه»، می‌گوید: «مشکلات مالی همواره مهمترین دلیل تحصیل نکردن دختران بوده است. به همین دلیل است که پیامد کووید ۱۹ می‌تواند برای تساوی جنسی در جوامع کم‌درآمد بسیار زیان‌آور باشد.»

«شنیده‌ایم که هم اکنون برخی از دختران در سن پایین، ازدواج کرده‌اند. مشکلات مالی علت اصلی گزینه خانواده‌ها برای به‌همسری درآوردن دختران کم‌سالشان است. این امر باید هشداری حاکی از نیاز برای اقدام فوری از طرف جامعه بین‌المللی باشد. ما دختران نوجوانی را که در نقاط فقیر جهان با توسل به نیروی آموزش، رویای ساختن یک زندگی بهتر برای خود و جامعه‌شان دارند، به حال خود رها نمی‌کنیم.»

خانم سیمسون می‌گوید که درسال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در جهت حمایت از دختران جوامع فقیر صورت گرفته است، اما پیشرفت در مورد دستیابی به تساوی جنسی می‌تواند به دلیل بحران جهانی کووید ۱۹ «دهه‌ها به عقب بیفتد.»

وارونی، دخترک پانزده ساله‌ای که زیر نظارت این نهاد خیریه است، به خاطر شرایط خطرناک وجود خشونت در خانه و پدر الکلی‌اش ناگزیر شد در طول قرنطینه عمومی به خانه عمه‌اش نقل مکان کند. او اکنون بار دیگر درس خواندن را از سر گرفته است و می‌گوید که پس از تعدیل مقررات قرنطینه، به مدرسه باز خواهد گشت.

اورمیلا، دختر جوان اهل نپال، می‌گوید که خانواده‌اش در آغاز قرنطینه کرونا به او گفتند که باید دست از تحصیل بردارد. اگرچه او از تنها تلفن هوشمند خانواده برای یادگیری از راه دور استفاده می‌کند، مادر و برادرش به او می‌گویند که باید دست از تحصیل بردارد.

پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند که هرچند آموزش برای اغلب کودکان جهان موقتا مختل شده است، اما برای میلیون‌ها کودک، تعطیلی مدارس در طول قرنطینه به معنی توقف همیشگی تحصیل است.

این گزارش می‌افزاید: «پایان درس خواندن، پایان فراگیری و پایان رویای ایجاد تغییر در زندگی خود و جوامعشان.»

سن دخترانی که در این بزرگترین پژوهش مربوط به دختران نوجوان در طول همه‌گیری کرونا شرکت کرده‌اند، بین ۱۵ تا ۱۹ سال است و شهروندان جوامع فقیر هند، نپال، سریلانکا، ویتنام، کامبوج، تانزانیا، و بنگلادش هستند.  

این گزارش می‌گوید: «با رویارویی خانواده‌ها با اضطراب و مشکلات بی‌سابقه، خطر درگیری‌های خانوادگی و خشونت‌های مرتبط با جنسیت افزایش می‌یابد و عواقبی منفی بر اعتمادبه‌نفس دختران جوان و سلامت و توانایی‌شان برای تصمیم‌گیری در زندگی دارد.»

پژوهش دیگری که توسط آژانس بهداشت جنسی و تولید مثل سازمان ملل متحد در اواخر آوریل انجام شد، هشدار داده است که همه‌گیری کرونا می‌تواند اقداماتی را که برای جلوگیری از ازدواج دختران کم سال انجام می شود، متوقف کند و موجب شود که دهه آینده شاهد ازدواج میلیون‌ها کودک باشد که بدون این شرایط، اجتناب از آن ممکن می‌بود. 

گزارش سال ۲۰۱۷ نهاد خیریه «نجات کودکان» (سِیو دِ چیلدرن) می‌گوید همه روزه بیش از ۲۰ هزار دختر کم سال در جهان ازدواج می‌کنند. 

© The Independent