ورشکستگی اخلاقی خطرناک‌تر از ورشکستگی مالی

ایجاد اضطراب در بین بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی در آمریکا نشان دیگری از افت اخلاقی سیاستمداران این کشور است

سیاست‌های ضد مهاجرپذیر و نژادپرستانه رئیس جمهور ‌ترامپ نه تنها تاثیرات منفی در آمریکا داشته، بلکه باعث از دست دادن متحدان آمریکا نیز شده است- SAUL LOEB / AFP

در چند روز گذشته اخبار گوناگون مربوط به مسائل حاکم در جامعه آمریکا و بی‌توجهی مسئولان دولتی و رنجش و بلاتکلیفی بخش عظیمی‌ از افراد این جامعه، این نویسنده را به یاد دوران آرامش و انسانی همین جامعه می‌اندازد که صداقت، اعتماد، انسان‌دوستی و کمک به یکدیگر در آن الگو و آرزوی مردم جوامع دیگر را تشکیل می‌داد.

تعداد کسانی که در شوک یا اندوه از دست دادن ارزش‌های انسانی و انسان‌دوستی آمریکا فرو رفته باشند قابل تصور نیست. افت اخلاقی و بی‌تفاوتی و بی‌توجهی در آمریکا ناشی از موج جدید سیاستمدارانی است که با ایجاد شکاف در جامعه و پاشیدن تخم شک و ‌تردید و ‌ترس از دیگران سعی در از بین بردن روش زندگی سنتی و آرامش قبلی و جانشینی آن زندگی با انزوا و ‌ترس از همسایه را دارند. کشوری که خود را تا سه سال پیش «کشور مهاجران» می‌نامید و به کمک و معاضدت فرهنگی، علمی‌، پزشکی و اخلاقی مهاجران می‌ بالید و در تمام رشته‌ها دارای مقام اول بود به ناگهان دچار طوفان نژادی شده و نه تنها گذشته مهاجرتی خود را فراموش کرده، بلکه حاضر به تحمل و پذیرش این طبقه نیست و حتی حاضر است کلاس‌های دولتی در شرکت‌ها تشکیل داده و نحوه شناسایی و برخورد (غیر)قانونی با این افراد را آموزش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال اعلام چند دستور اجرایی دونالد ‌ترامپ در مورد منع ورود مهاجران، به‌ویژه از کشور‌های مسلمان، و دو ماه پیش دستور جلوگیری از ورود هرگونه پناهجو به آمریکا به بهانه شیوع ویروس کرونا، و متعاقب آن اعلام منع صدور ویزای مهاجرتی و کاری تا آخر سال جاری میلادی و بلاتکلیفی صدها هزار پدر و مادر و افراد خانواده جهت ملحق شدن به افراد فامیل در آمریکا، دولت ‌ترامپ روز دوشنبه به یاد خارجیان دانشجو در آمریکا افتاد و با اتهام ‌ترویج ویروس کرونا و به بهانه عدم امکانات تحصیل حضوری در کلاس‌های دانشگاه خواستار اخراج آنها شد.

ایجاد اضطراب و آشوب در بین بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی خارجی در آمریکا نشان دیگری از افت اخلاقی سیاستمداران آمریکا است. زمانی که دولت ‌ترامپ در صدد اخراج یک میلیون جوان ۲۰ تا ۳۰ ساله با رای دیوان عالی آمریکا با شکست روبه‌رو شد و به خاطر مسائل شخصی، نه ملی و کشوری، نتوانست آن را بپذیرد، ضمن حمله به قضات دیوان عالی، حتی به یاران و انتصابیان خود، دستور به پیدا کردن راه و بهانه‌ای برای اخراج این گروه صادر کرد.

در دستوری دیگر که روز چهارشنبه، هشتم ژوئیه، صادر کرد ورود و پذیرش هرنوع پناهجو را ممنوع اعلام کرد و گروه دیگر، بیش از یک میلیون انسان در آمریکا، را در اضطراب و تشویش فرو برد. ‌ترامپ به دروغ می‌گوید این افراد باعث گسترش بیماری کووید ۱۹ در آمریکا هستند. وی نه تنها از ماسک استفاده نمی‌کند بلکه دیگران را نیز تشویق می‌کند بدون ماسک در سخنرانی‌های او حاضر شوند. 

تعداد کشته‌شدگان ویروس کرونا در آمریکا به ۱۳۵ هزار تن رسیده و با بازگشت این ویروس بیش از سه میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. تعداد کشته‌شدگان ویروس کرونا که در پنج سال گذشته به آمریکا مهاجرت کرده بودند تنها ۸۳۴ نفر اعلام شده است، یعنی کمتر از نیم درصد!

سیاست‌های ضد مهاجرپذیر و نژادپرستانه رئیس جمهور ‌ترامپ نه تنها تاثیرات منفی در آمریکا داشته، بلکه باعث از دست دادن متحدان آمریکا نیز شده است. در مراسم دیدار روز چهارشنبه با رئیس جمهور مکزیک در کاخ سفید، جاستین ‌ترودو، نخست وزیر کانادا از سفر به واشنگتن خودداری کرد. سفرای آمریکا در کشور‌های دیگر نمی‌‌توانند به‌راحتی در مهمانی‌‌های رسمی‌ حاضر شوند و مهم‌تر این که نمی‌ توانند از سیاست‌های ‌ترامپ انتقاد کنند زیرا می‌ دانند بلافاصله از مقام خود برکنار می‌شوند. پس از گذشت سه سال و نیم از دولت، بیش از هفت وزارتخانه هنوز وزیر دائم ندارد، زیرا افراد انتخابی ‌ترامپ مورد تائید سنا قرار نمی‌‌گیرند، در نتیجه ‌ترامپ با انتصاب وزیر موقت که نیاز به تائید سنا ندارد سیاست‌های خود را به نام وزیران موقت و بدون مسئولیت اجرا می‌کند و در صورت رسوایی آنها را از مقام خود اخراج و وزیر موقت دیگری به به اشتغال می‌ گمارد و افراد قبلی را در مقام‌های دیگری برای خود نگاه می‌دارد. نمی‌دانم دولت ‌ترامپ این سیاست را از دولت ایران آموخته یا برعکس، چون در دولت ایران هم بزهکاران دولتی نه تنها تنبیه نمی‌شوند، بلکه به مقامات دیگر نیز گماشته می‌شوند. آیا دولتمردان این دو کشور تعهد اخلاقی در مقابل ملت خود احساس می‌کنند؟ دروغ و فریب باعث ورشکستگی اخلاقی این جوامع شده است.

رئیس اداره مهاجرت شهر شیکاگو با ‌ترفند آموزش شهروندی شناسایی افراد غیرقانونی و رفتار با آنها کلاس‌های ویژه‌ای برای علاقه‌مندان تشکیل داده است تا در این کلاس‌ها نحوه شناسایی افراد، رفتار، دستگیری، دفاع از خود و حتی نحوه استفاده از اسلحه آموزش داده شود. رابرت گووادیان این کار را وظیفه ملی دانسته و از مردم شیکاگو خواسته است علیه افراد غیرقانونی جاسوسی کنند. رئیس موقت اداره مهاجرت اعلام کرده است قرار است این پروژه را در شهر‌های مختلف به اجرا گذارد و چون رئیس موقت است هیچ مسئولیتی متوجه وی نخواهد بود.

جامعه‌ای که روزی الگوی زندگی و کشورداری برای میلیون‌ها انسان بود اکنون با ناتوانی همراه با لجبازی گرفتار ویروس کرونا و بیکاری نزدیک به ۴۰ میلیون آمریکایی و با حمله به جوامع و سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت و غیره خود را در وضعیت ورشکستگی اخلاقی قرار داده است،‌ وضعیتی که بهای نجات از آن به‌مراتب سنگین‌‌تر از ورشکستگی مالی خواهد بود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه