نخستین کشف رباتِ دانشمند با قدرت تصمیم‌گیری

این ربات ۴۰۰ گرمی، برعکس انسان، می‌تواند در ۱۰ بعد فکر کند و قادر است تا ۲۱ و نیم ساعت در شبانه‌روز کار کند

عکس آرشیوی از ربات ۵جی در بانکوک-Mladen ANTONOV / AFP

تحقیقی جدید حاکی از آن است که یک ربات دانشمند که قادر است به خودی خود، وظایف را انجام دهد، اولین کشف خود را به ثمر رسانده است. 

محققان دانشگاه لیورپول، به امید حل طیفی از مسائل تحقیقاتی، یک ربات متحرک هوشمند شیمی‌دان ساخته‌اند. 

این ربات که در نوع خود اولین است، مانند یک انسان پژوهشگر عمل می‌کند و می‌تواند با دست‌های شبیه انسان خود هم از تجهیزات استاندارد آزمایشگاهی استفاده کند، ‌و هم درباره این که چه کاری انجام دهد، خودش تصمیم می‌گیرد. 

اما این ربات ۴۰۰ گرمی، برعکس انسان، می‌تواند در ۱۰ بعد فکر کند و قادر است تا ۲۱ و نیم ساعت در شبانه‌روز کار کند، و تنها برای شارژ باطری‌هایش توقف کند. 

پرفسور اندرو کوپر از بخش شیمی و کارگاه نوآوری مواد در دانشگاه، گفت:‌ «استراتژی ما در این‌جا بیشتر اتوماسیون و ماشینی کردن پژوهشگر بود، نه ابزارها.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این سطحی از انعطاف را موجب می‌شود که هم روش کار ما را تغییر خواهد داد و هم مشکلاتی که می‌توانیم از میان برداریم. این ربات صرفا یک ماشین دیگر در آزمایشگاه نیست:‌ یک عضو قدر قدرت جدید در تیم است، و باعث می‌شود که پژوهشگران انسانی، زمان باز برای تفکر خلاق داشته باشند.» 

اولین کشف این ربات پس از انجام ۶۸۸ آزمایش در طول هشت روز صورت گرفت، و به تولید یک «فوتوکاتالیست پلیمری» جدید منجر شد که شش برابر فعال‌تر از کاتالیست فعلی است. 

امید بر این است که این ربات در نهایت بتواند، با جست‌وجوی فضاهای شیمیایی کشف ‌نشده و گسترده، مشکلات پیچیده فراتر از توانایی انسان را حل کند. این می‌تواند یافتن مواد برای تولید انرژی پاک از فرمول‌های جدید دارویی را شامل شود. 

مطالعه درباره جزئیات کشف این روبات، در نشریه علیمی نیچر در روز چهارشنبه منتشر شد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی