کرونا در ایران؛ مخالفین تعطیلی مراسم مذهبی« آتش به اختیار» شدند

معاون سازمان تبلیغات اسلامی: محرم امسال نباید هیچ هیئت مذهبی تعطیل شود

آتش زدم خیمه در ایران، بخشی از مراسم مذهبی در زمان‌ عاشورا است- STR / afp

همه‌گیری کرونا در ایران و هم‌چنین عراق در هفته‌های گذشته شدت گرفته است. آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر در اثر کرونا در هر دو کشور روندی صعودی را طی می‌کنند و نگرانی‌ها از گسترده‌تر شدن همه‌گیری در این دو کشور بسیار زیاد است. 

در این میان اما، نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر نگرانی‌های جدیدی را درباره چگونگی برقرار کردن قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم مذهبی در این دو کشور به وجود آورده است. 

سفیر ایران در بغداد می‌گوید بعید است امسال در ماه محرم، راه‌پیمایی اربعین در کشور عراق برگزار شود. مراسمی که در سال‌های گذشته همواره یکی از مهم‌ترین رویدادهای تبلیغی برای دستگاه حاکم بر ایران بوده است. هرچند که سفیر عراق از برگزار نشدن مراسم راهپیمایی اربعین سخن می‌گوید اما معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید «محرم امسال نباید هیچ روضه و هیئت مذهبی تعطیل شود».

روح الله حریزاوی معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی گفته است: «امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه‌های متعارف مساجد و هیئت‌ها  در ماه محرم پا برجاست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول در سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرده است که «در ماه محرم و صفر ‌هیچ‌کدام از برنامه‌های مذهبی مرسوم حذف نخواهد شد و امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی، برنامه‌های متعارف مساجد و هیئت‌ها را در ماه محرم برگزارمی‌کنیم». 

روح الله حریزاوی با این حال گفته که «هیچ هیئتی نباید تعطیل شود بلکه موظف است همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند و حضور بدون ماسک در هیئات ممنوع است».

به گفته او «مراسم روضه هم مثل قبل ادامه دارد با این تفاوت که مدت برنامه کوتاه است و نباید این مراسم در اماکن سرپوشیده برگزار شود». تاکید این مقام مسئول در سازمان تبلیغات اسلامی در حالی بیان می‌شود که تصمیم‌گیرنده اصلی در مملکت برای تعطیلی و یا برگزاری هر مراسمی اعم از مسابقات ورزشی و یا مراسم مذهبی «ستاد ملی مبارزه با کروناست» ستادی که البته تاکنون درباره سیاق و شیوه برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم هیچ توضیحی ارائه نداده است. 

پیش‌تر و با شیوع ویروس کرونا در ایران بسیاری از مقامات مذهبی در کشور مخالف جدی تعطیلی اماکن مذهبی بودند و اصرار داشتند که این اماکن با وجود خطرات بسیار زیاد شدت‌گیری شیوع بیماری کووید۱۹ تعطیل نشوند. 

در عراق هم شدت‌گیری شیوع کرونا باعث شد که مسئولین بهداشتی آن کشور علی‌رغم مخالفت‌های زیاد مراجع تقلید شیعه، ناچار به اعمال قوانین سخت‌گیرانه برای زائرین حرم‌های امام حسین و حضرت ابوالفضل شدند که نهایتا به تعطیلی این اماکن انجامید. 

بیشتر از