گلایه‌های مقامات وزارت خارجه از اوضاع سیاست داخلی ایران

جواد ظریف می‌گوید به اندازه خارجی‌ها باید به داخلی‌ها هم پاسخگو باشیم

جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - عکس از تسنیم

یک روز از پس جلسه پر از جنجال وزیر امور خارجه مملکت در مجلس شورای اسلامی، جواد ظریف با گلایه از انتقادها و رنجوری از الزام پاسخگو بودن گفته است «وزارت خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است از خود دفاع کند».

به نظر می‌رسد که وزیر خارجه مملکت بسیار زود رنج شده که هنوز بیست و چهار ساعت نگذشته با همکاران خود در وزارت خارجه گرد یک میز می‌نشیند و از اینکه ناچار به دفاع از عملکرد وزارت‌خانه تحت امرش شده گلایه می‌کند.

به کزارش خبرگزاری ایسنا جواد ظریف امروز، دوشنبه ۱۶ تیرماه  در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه «امروز وزارت امور خارجه در صحنه خارجی با کشورها و گروه‌هایی مواجه است که از همه توان خود برای فشار بر مردم ایران استفاده می‌کنند»، گفت: «همانطور که دیروز هم در جلسه مجلس مشاهده شد، وزارت امور خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است از خود دفاع کند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به حضور خود در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت که «وزارت امور خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است به دفاع از خود بپردازد» ظریف با اشاره به اینکه «ما وظیفه خود را دفاع از کشور می‌دانیم و برای دفاع از وزیر و وزارت خارجه حقوق نمی‌گیریم» مدعی شد که «همه همکاران من برای دفاع از کشور همه فشارها و توهین‌ها را به جان می‌خرند ولی حاضر نیستند حرف‌هایی که لازم است برای دفاع از خودشان بیان کنند، اما برای منافع ملی بیان آنها مناسب نیست».

ظریف هم‌چنین با تاکید بر اینکه «این رسم ما در هفت سال قبل وزارت خارجه دولت حسن روحانی بوده است» گفت: «در یکسال آتی نیز همچنان پابرجا خواهد بود.»

ظریف درباره سند روابط ۲۵ ساله جمهوری اسلامی با چین که بسیار مورد نقد نمایندگان مجلس بود با ادعا درباره اینکه در این موضوعات شاهد «دروغ پردازی‌هایی هستیم» گفته « در رابطه با چین امروز هم جناح اصولگرایان، هم اصلاح طلبان و هم ضد انقلاب فعالیت شدیدی دارند. در مورد برجام نیز همین کار را کردند از دیپلماسی کاریکاتوری ساخته و آن را دفن کردند و متوجه هم نشدند که چه کردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جواد ظریف با اشاره به اینکه مذاکرات نهایی درباره سند ۲۵ ساله با چین تازه آغاز شده است،گفته که«اصولاً مباحث سیاست خارجی مباحثی نیست که همه موضوعات آن قابل بحث در مجامع عمومی باشد»

امروز هم‌چنین عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اتفاقات دیروز در مجلس شورای اسلامی گفته است که «امیدواریم شرایط سیاسی داخلی سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار ندهد. وقایع دیروز مجلس نشان داد که چگونه می‌تواند سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار دهد».

روز گذشته، مجلس شورای اسلامی شاهد رویدادهای به ظاهر مهم سیاسی در سطح کلان مملکت بود. وزیر خارجه مملکت در صحن علنی مجلس با تمام توان از سیاست خارجی جمهوری اسلامی و وزارت‌خانه تحت امرش دفاع کرد و در مقابل برخی نمایندگان میانه سخنان وزیر پریدند و با دروغ‌گو خواندن جواد ظریف خواستار بیرون رفتن او از مجلس شدند. گزارش‌ها و ویدیو‌هایی که از نطق امروز وزیر خارجه ایران منتشر شد حکایت از تنشی در مجلس بود که روند سخنرانی آقای وزیر را مختل کرد. 

بیشتر از