نگرانی یونسکو از محرومیت از تحصیل کودکان در دوران کرونا

آموزش از طریق رادیو و تلویزیون جایگزین آموزش با اینترنت در مناطق محروم جهان

دکتر ماری جوی پیگزی، از بنیاد «آموزش فراتر از هر چیز» می‌گوید «تاثیر منفی کووید-۱۹  برای کسانی که پیش از آن هم به مدرسه نمی‌رفتند، ویرانگر بوده است» - TANG CHHIN Sothy / AFP

در اوج بحران کووید-۱۹، با تعطیلی مدارس، ۱.۶ میلیارد کودک در سراسر جهان به خانه فرستاده شدند. این آمار جدا از ۲۵۸ میلیون کودکی است که پیش از این نیز از مدرسه محروم بوده‌اند و به آموزش دسترسی نداشته‌اند. به گزارش مؤسسه آمار یونسکو، ۵۹ میلیون نفر از این کودکان در سطح آموزش ابتدایی هستند.

تأثیر تعطیلی مدارس بر ایمنی، سلامت و آموزش کودکان به‌خوبی مستند شده است. تعطیلی مدارس همچنین عواقبی درازمدت بر اقتصاد و جامعه دارد که موجب ایجاد یک چرخه دایمی از فقر چندوجهی می‌شود. یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۷ توسط یونسکو انجام شد، نشان می‌دهد که ۵۶ درصد کودکان (۶۱۷ میلیون) در مدارس جهان، به حداقل‌های سطح دانش لازمه نمی‌رسند.

به گفته استفانیا جیانینی، دستیار مدیرکل آموزش در یونسکو، «نبودِ مساوات، فقر بهداشتی، کودکان کار، ازدواج اجباری و زودهنگام فقط بخشی از این عواقب طولانی مدت هستند. و کشورهایی که تعداد قابل توجهی کودکان مدرسه نرفته دارند، به‌روشنی با عواقب ناشی از «نسل‌های سوخته» دست‌ به‌گریبانند.

جیانینی در توضیح این وضعیت می‌گوید: «نوعی مشارکت جدید با جامعه مدنی، مؤسسات غیرانتفاعی، افراد خّیر، بخش خصوصی، و رسانه‌هاست. البته نه این که راه‌حلی باشد که در همه جا کارایی داشته باشد، ولی ما داریم با این مشکل به عنوان یک معظل جهانی برخورد می‌کنیم و می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان برای تضمین تداوم آموزش، به حمایت دولت‌ها، معلمان، والدین و جوامع پرداخت»

دکتر ماری جوی پیگزی، از بنیاد «آموزش فراتر از هر چیز» می‌گوید که «تاثیر منفی کووید-۱۹  برای کسانی که پیش از آن هم به مدرسه نمی‌رفتند، ویرانگر بوده است. مهم است که تلاش خود را روی آموزش این افراد متمرکز کنیم، چرا که در کنار آنها، کودکان برخوردارتر نیز فایده می‌برند. ما باید همزمان با تلاش برای عبور از بحران کرونا، ارزش‌های اولیه را از یاد نبریم.»

وی در ادامه می‌گوید: «موضوع تنها فشار موارد اضطراری نیست. کلید اصلی عبور از این بحران و راه ساخت نظام‌های آموزشی مقاوم در مقابل چنین تکان‌هایی، آموزش است.»

همه‌گیری ویروس، بسیاری را مجبور کرد که به آموزش از راه دور روی آورند، اما این روش مشکلات خاص خود را نیز به همراه می‌آورد. دسترسی به اینترنت همچنان بزرگترین چالش است. امروزه ۴۷ درصد دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در جهان (۸۹ درصدشان در آفریقا و ۱۴ درصدشان در اروپا) به اینترنت دسترسی ندارند.

کشورهایی که به اینترنت دسترسی ندارند، از قدیم به صورت تلویزیونی و رادیویی به آموزش کودکان می‌پردازخته‌اند. ثابت شده است که این روش در مواردی که امکان آموزش اینترنتی فراهم نیست، جایگزین مناسبی است.

بازگشایی مدارس، تأثیر کوتاه‌مدت این بحران جهانی را نمایان خواهد کرد. در درازمدت اما، امید می‌رود که بیشتر کودکان حاشیه‌نشین، که ثبت نام‌شان در مدارس به مویی بند است، به تاریکی‌های جامعه بازنگردند و زندگی خود را به جای تحصیل، وقف کار نکنند.

اطلاعات بیشتر درباره ائتلاف جهانی یونسکو در اینجا: 
https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition

© The Independent

بیشتر از جهان