اف‌بی‌آی، گیلین مکسول را در مخفی‌گاهش در نیوهمپشایر بازداشت کرد

او به آگاهی و تسهیل بهره‌کشی‌های جنسی اپستین از دختران در دوره‌ای چند ساله متهم است

خانم مکسول ۵۸ ساله، دوست دختر سابق جفری اپستین بود - Handout, Laura Cavanaugh / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / New York State Sex Offender Registry / AFP

محققان گفتند که ماموران اجرای قانون در آمریکا، برای جمع‌آوری مدارک لازم علیه گیسلین مکسول، مخفیانه او را تحت نظر داشتند.

خانم مکسول ۵۸ ساله، دوست دختر سابق جفری اپستین بود.

او روز پنج‌شنبه به چندین اتهام در رابطه با تحقیقات درباره سوءاستفاده جنسی از دختران زیر سن قانونی بازداشت شد.

بازداشت او می‌تواند تاثیر زیادی بر بسیاری از چهره‌های قدرت‌مندی بگذارد که از سوی قربانیان اپستین به مشارکت در سوءاستفاده‌ها متهم شده‌اند.

از زمان بازداشت اپستین و خودکشی‌اش در زندان و در سال گذشته، تحقیقات زیادی درباره محل اقامت مکسول صورت گرفت.

گزارش‌های رسانه‌ای گفته‌اند که او در لندن، پاریس و اسراییل زندگی می‌کرد. اما اف‌بی‌آی گفته است که در جریان تحقیقاتشان، حرکات او را تحت نظر داشتند و عاقبت او را در آخرین محل اقامت، واقع در ویلایی لوکس در نیوهمپشایر بازداشت کردند.

 ویلیام سوینی، معاون مامور ارشد اف‌بی‌آی نیویورک در این پرونده، در یک نشست خبری گفت:‌ «ما حین کار و تحقیقات، جاهایی را که مکسول می‌رفت مخفیانه زیر نظر داشتیم. اخیرا متوجه شدیم که به یک ملک بسیار زیبا در نیوهمپشایر رفته و به زندگی راحت و مرفه خود ادامه می‌دهد، در حالی که قربانیانش هنوز با وحشت آن چه که آن‌ها سال‌ها پیش بر سرشان آورده‌اند، زندگی می‌کنند.»

بازداشت خانم مکسول طبق حکم آدری استراس، دادستان منطقه جنوبی نیویورک انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استراس بارها خواستار همکاری شاهزاده اندرو و سخن گفتن درباره پرونده شده است. یکی از قربانیان شبکه اپستین، در اظهاراتش شاهزاده اندرو را به پرونده مرتبط کرده است.

خانم استراس گفت:‌ «ما از پیش‌قدم شدن شاهزاده اندور برای صحبت درباره این پرونده استقبال می‌کنیم، و مایلیم که از اظهارات او استفاده کنیم.»

محققان پرونده مایلند درباره اتهام وارده از سوی ویرجینیا رابرتس جیفری، سؤال کنند. او که یکی از دختران قربانی منسوب به فعالیت‌های اپستین است گفته است که به داشتن رابطه جنسی با اپستین و شاهزاده اندرو مجبور شده است. مکسول و دوک یورک، هردو بارها این اتهام را رد کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به تیم حقوقی دوک، درباره تمایل شاهزاده اندرو به صدور بیانیه در مورد اظهارات دادستان آمریکا، به ایندیپندنت گفت:‌ «با در نظر گرفتن این که ما در ماه گذشته دوبار با وزارت دادگستری آمریکا در تماس بوده‌ایم و تا به امروز پاسخی نگرفته‌ایم، در وضعیت سردرگم به سر می‌بریم.»

خانم مکسول، شخصیت اجتماعی سرشناس سابق بریتانیا، سال گذشته و به دنبال بازداشت اپستین و سپس خودکشی او در زندان فدرال در حالی که در انتظار دادگاه به اتهام قاچاق جنسی بود، از انظار ناپدید شد.

او روز پنج‌شنبه در نیوهمپشایر بازداشت شد. او به آگاهی و تسهیل بهره‌کشی‌های اپستین از دختران در دوره‌ای چند ساله و هم‌چنین به دروغ‌گویی حین قسم، درباره فعالیت‌های خود متهم است.

 کیفرخواست می‌گوید: «مکسول از جمله با کمک به استخدام، آرایش، و نهایتا سوءاستفاده از قربانیانی که او و ابستین می‌دانستند سن‌شان کم‌تر از ۱۸ است، به اپستین کمک می‌کرد و راه را برای سوءاستفاده ابستین از دختران زیر سن قانونی، هموار می‌کرد.»

دادستان‌ها اکنون جزییات بیش‌تری درباره حرکت‌های مکسول در آن دوران فاش کرده‌اند. به گفته کیفرخواست دادگاه منتهتن، او سال گذشته در نقاط مختلفی در منطقه نیوانگلند به سر برده است.

اخیرا او در یک ملک ۱۵۶ جریبی در بردفورد واقع در نیوهمپشایر بود. او این ملک را دسامبر سال گذشته نقدا خریداری کرد و از یک شرکت برای پوشاندن هویت خود در این معامله استفاده کرد. دادستان‌ها منبع پول مورد استفاده برای خرید ملک را اعلام نکردند.

حرکت آزادانه او در سال گذشته و هم‌زمان با انجام تحقیقات در پرونده، قربانیان اپستین را کلافه کرده بود. آقای سوینی، در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه این قربانیان و هم‌چنین محققانی را که برای متهم کردن خانم مکسول تلاش کردند، ستود.

او گفت:‌ «این زنان مثال و نمونه قدرت‌مندی‌اند. آنان بدون داشتن کارت پلیس، تفنگ، و احضار دادگاه، در مقابل افراد قدرت‌مند و بانفوذ ایستادند و باهم متحد ماندند.»

او گفت:‌ «شک ندارم که شجاعت این زنان در این‌جا، به دیگران توان می‌دهد تا درباره جرایم منسوب به این افراد صحبت کنند.»

دادستان موقت آمریکایی، استراس ، گفت که خانم مکسول غیر از تسهیل سوءاستفاده‌های ابتسین، خودش نیز در این فعالیت مشارکت داشت.

گفته می‌شود که گیلین مکسول، سوءاستفاده از دختران زیر سن قانونی، را تسهیل می‌کرد و در این اقدامات کمک و مشارکت داشت. مکسول دختران نوجوان را اغوا و اعتماد آنان را جلب می‌کرد، و سپس آنان را به دامی که با اپستین برایشان گسترده بود، می‌افکند. او خود را زنی جلوه می‌داد که دختران می‌توانستند به او اعتماد کنند. در تمام این مدت، او مقدمه سوءاستفاده جنسی از این دختران توسط اپستین و در برخی موارد خودش را فراهم می‌کرد.

دادستان‌ها می‌گویند خانم مکسول در صورت مجرم شناخته شدن، ممکن است به ۳۵ سال زندان محکوم شود.

© The Independent