کرملین می‌گوید پوتین «پیروز قطعی» همه‌پرسی است

این همه‌پرسی راه را برای ماندن پوتین در قدرت تا ۲۰۳۶ هموار می‌کند

حضور پوتین در یکی از حوزه‌های رای‌گیری در مسکو، اول ژوئیه- Alexei Druzhinin / SPUTNIK / AFP

کاخ کرملین مدعی «پیروزی قطعی» در همه‌پرسی قانون اساسی شده که راه را برای ماندن ولادیمیر پوتین در راس قدرت تا سال ۲۰۳۶ هموار می‌کند.

دیمیتری پسکوف سخن‌گوی کرملین روز پنج‌شنبه مدعی شد رییس‌جمهور پیروزمندانه رأی «آری» را از مردم گرفته و آن‌ها او را برگزیده‌اند و به او اعتماد کرده‌اند.

او گفت: «با توجه به پیکربندی اصلاحات قانون اساسی، پیش‌بینی اقبال زیاد مردم به آن آسان بود. اما کسی فکرش را نمی‌کرد میزان حضور و پشتیبانی در بالاترین حد باشد.»

مقامات اعلام کرده‌اند پس از شمارش کل آراء، در مجموع ۶۷.۹۷ درصد از مردم در همه‌پرسی شرکت کرده‌اند و پیروزی ۷۷.۹۲ به ۲۱.۲۷ درصدی حاصل شده‌ است. 

این رای «آری» حتی از ۷۶.۷ درصد رأیی که رییس‌جمهور در دور پیشین انتخابات به دست آورد بیش‌تر است.

این نتایج آشکارا فراتر از پیش‌بینی‌های خود کرملین بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که کرملین برای رسیدن به مشارکت ۵۵ درصدی و رأی مثبت ۶۰ درصدی هدف‌گذاری کرده بود.

فقط در یکی از ۸۵ زیرمجموعه‌های روسیه یعنی ناحیه خودگردان ننتس در شمالی‌ترین نقطه این کشور، مردم رای منفی ۴۴ به ۵۵ درصد داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما برگزارکنندگان انتخابات به دست‌کاری آرا و فرآیند برگزاری ناعادلانه متهم شده‌اند.

گروه‌های مخالف دولت مدعی‌اند طبق رأی‌پرسی‌هایی که انجام داده‌اند نتایج خلاف این نتیجه است. جنبش نی‌یِت اعلام کرده ۵۴.۹ درصد از رأی‌دهندگان رای مخالف داده‌اند (آمار رسمی: ۳۴ درصد).

اختلاف میان درصدها در سن پترزبورگ، پایتخت شمالی روسیه، از این هم بیش‌تر بود. طبق نظرسنجی‌ها در این شهر ۶۳.۰۷ درصد رای نه داده‌اند حال آن که آمار رسمی این رقم را ۲۱.۶۳ درصد اعلام کرده است.

سرگی اشپیلکین ناظر مستقل انتخابات می‌گوید: «مدل‌سازی ریاضی الگوی رأی‌ها نشان می‌دهد ۲۲ میلیون رای از ۷۴ میلیون برگه رای موجود مشکوک است.

این رأی‌گیری براساس هیچ یک از جنبه‌های حقوقی، همه‌پرسی نبود و چون موضوعاتی خاکستری را به رای گذاشته بودند به ابهام میدان می‌داد. رأی‌گیری طی هفت روز برگزار شد که سابقه نداشت و بی آن که دلیل معتبری وجود داشته باشد رأی‌گیری درون خانه‌‌ها هم مجاز بود.

ناظران حزبی مستقل اجازه حضور نداشتند چون به بیان دقیق کلمه هیچ حزبی موضع تبلیغاتی موافق یا مخالف نداشت. اکثر مقامات با تشویق مردم روسیه به رای «مثبت» دادن به «آینده»‌شان به مخالفان میدان ندادند.

فهمیدن این که به راستی موضوع این انتخابات چیست نیز دشوار بود.

در این انتخابات و اصلاح قانون اساسی ۲۰۵ اصلاح دیگر غیر از افزایش مدت ریاست جمهوری که همه چیز از وعده افزایش حقوق بازنشستگی تا حفظ ارزش‌های خانوادگی سنتی و زمامداری مطلوب را در برمی‌گرفت در تبلیغات انتخاباتی رسمی و رسانه‌های دولتی محوریت داشت.

در بیش‌تر تبلیغات رسمی و دولتی یک بند اصلی اصلاحات را که همانا رفع محدودیت باقی ماندن آقای پوتین در قدرت بود کاملاً نادیده گرفته شده بود.

© The Independent