حسن روحانی: ضربه سیاسی به برجام را تحمل نمی‌کنیم

رئیس جمهور ایران: در صورت ضربه سیاسی به برجام، ایران اقدام قاطع نشان می‌دهد

حسن روحانی رئیس جمهور ایران - عکس از اقتصادآنلاین 

یک روز پس از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که همراه بود با گزارش سازمان ملل درباره تحرکات نظامی و خرابکارانه جمهوری اسلامی در منطقه و خصوصا ماجرای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، که برای سازمان ملل مشخص شده منشاء ایرانی داشته است، رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، نسبت به مواضع آمریکا در این جلسه واکنش نشان داد. 

حسن روحانی که در جلسه امروز هیئت دولت سخن می‌گفت با زبانی تهدیدآمیز گفت که «ضربه آمریکا به برجام تاکنون اقتصادی بوده است اما اگر بخواهند ضربه سیاسی به برجام بزنند ایران تحمل نمی‌کند و اقدام قاطع خودش را نشان می‌دهد».

روحانی مدعی شده که « دیروز در سازمان ملل یک محل نمایشی بود برای شکست مجدد سیاسی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران».

روحانی هم‌چنین مدعی شده است که «در سه سال و نیمی که از زمان روی کار آمدن دولت کنونی آمریکا می‌گذرد، با بی‌قانونی و اقدامات ضد حقوق بشر این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه بوده‌ایم».

به گفته حسن روحانی «ممکن است آمریکایی‌ها در محاسباتشان بگویند که در اقتصاد موفقیت‌هایی بدست آورده‌ایم و توانستیم ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهیم، اما قطعاً از لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی در این مدّت بارها و بارها با شکست مواجه شده‌اند».

حسن روحانی هم‌چنین اعلام کرده که «جمهوری اسلامی باز هم اعلام می‌کند هر روز و هر ساعتی که طرف مقابل ما حالا الان بگویم ۱+۴ حاضر باشند به تمام تعهدات خود در برجام عمل کنند، ما بلافاصله به طور کامل به تعهدات برجامی خود بر می‌گردیم».

رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه ایران در طول تاریخ «مخصوصاً‌ بعد از پیروزی انقلاب» به «تعهد سیاسی و حقوقی و اخلاقی‌»  پایبند بوده هشدار داد « اگر آمریکا بخواهد به برجام ضربه سیاسی بزند ما تحمل نخواهیم کرد و اقدام قاطع خود را در این زمینه نشان می‌دهیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به ادعای حسن روحانی تا کنون ضربه‌ آمریکا به برجام «اقتصادی» بوده است که جمهوری اسلامی  این ضربه را تحمل کرده است و البته برخی تعهدات خود را کنار گذاشته است. 

روحانی گفته است که در جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل «دوستان ما مثل روسیه و چین هم‌چون همیشه مواضع سیاسی بسیار خوبی اتخاذ کرده‌اند». 

روز گذشته و در نشست شورای امنیت سازمان ملل نماینده چین به دفاع از برجام پرداخته بود. به گفته او حمایت از برجام به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌انجامد». او گفته بود که «از آمریکا می خواهیم که دست از تحریم‌های یکجانبه بردارد و به برجام بازگردد. چین مخالف تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران است». 

نماینده روسیه هم با انتقاد شدید از رفتار آمریکا  در قبال ایران گفته بود که اقدامات آمریکا موجب «واکنش‌های جمهوری اسلامی خواهد شد». 

به زعم نماینده روسیه «تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مانند گذاشتن زانو بر گلوی ایران است». 

بیشتر از