برایان هوک: گزینه نظامی روی میز است

«اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد»

برایان هوک در سفر به کشورهای منطقه اطمینان داد که آمریکا مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران می‌شود-ABIR SULTAN / POOL / AFP

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با تاکید بر اینکه کشورش مانع دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای خواهد شد، گفت: «گزینه نظامی همواره روی میز است.»

هوک که به اسرائیل سفر کرده به کانال ۱۳ تلویزیون این کشور گفت که رئیس‌جمهور به روشنی بیان داشته که هرگز اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و گزینه نظامی همیشه روی میز است.

هوک در حالی از روی میز بودن گزینه نظامی سخن می‌گوید که واشینگتن در تلاش است مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شود.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برجام ضمیمه آن است این تحریم‌ها پنج سال پس از اجرای برجام در مهرماه امسال به پایان می‌رسد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست روز گذشته شورای امنیت به منظور بررسی قطعنامه پیشنهادی ایالات‌متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، بار دیگر به تهدید‌های ناشی از لغو این تحریم‌ها برای منطقه، همسایگان ایران و جهان اشاره کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی که به نوعی تایید تهدید‌های ناشی از لغو این تحریم‌ها است، «منشاء ایرانی» سلاح‌های استفاده شده در حمله‌های یک سال گذشته به عربستان سعودی را تایید کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو در نشست روز گذشته بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شد.

محمدجواد ظریف، همتای ایرانی پومپئو نیز در نشست روز گذشته شورای امنیت بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی در مقابل فشار تسلیم نمی‌شود.

هرچند روسیه و چین مخالفت خود را با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اعلام کرده‌اند، اغلب کشورهای اروپایی در عمل نگران لغو این تحریم‌ها هستند و در عین حال از ادامه برجام به دلیل اینکه همچنان گزینه‌ای جایگزین آن وجود ندارد، حمایت می‌کنند.

این در حالی است که هوک در سفر به منطقه به کشورهای عرب و اسرائیل اطمینان داده که آمریکا مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خواهد شد.

آمریکا پروژه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را با مکانیسم ماشه پشتیبانی می‌کند. پومپئو می‌گوید آمریکا باوجود خروج از برجام همچنان قادر خواهد بود که مکانیسم ماشه را فعال کند. این مکانیسم می‌تواند در مدت دو ماه همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را دوباره برقرار کند.

هرچند بحث و گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد توانایی واشینگتن برای این اقدام مطرح است، اروپا که هم اکنون ساز و کار حل اختلاف با ایران را فعال کرده،‌ می‌تواند مکانیسم ماشه را نیز فعال کند.

مقامات در تهران در مقابل تصویب قطعنامه شورای حکام در انتقاد از روند همکاری‌های ایران با بازرسان بین‌المللی و پرهیز از پاسخ به پرسش‌های باقی‌مانده، تهدید کرده بودند که پاسخی «درخور» و «متناسب» می‌دهند.

این پاسخ هنوز داده نشده و اکنون برخی نمایندگان مجلس تهدید کرده‌اند که در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، گزینه خروج از پروتکل الحاقی مطرح خواهد بود.

در صورت عملی شدن این تهدید، همراهی اروپا با آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه دور از انتظار نخواهد بود.

هرچند به نظر نمی‌رسد مقامات در تهران بنابر توصیه برخی دمکرات‌ها در واشینگتن، تا زمانی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، واکنشی جدی به تحرک‌های آمریکا و اروپا نشان دهند.

از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد گزینه نظامی که برایان هوک از آن سخن می‌گوید، در شرایط کنونی گزینه مورد نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا باشد. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که به تازگی کتابی از خاطرات خود در زمان همکاری با دولت ترامپ منتشر کرده، به وضوح دونالد ترامپ را «ضد جنگ» توصیف می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سال گذشته بارها عدم تمایل به درگیری نظامی را به اثبات رسانده است. سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک بر فراز تنگه هرمز با موشک‌های سپاه یا حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، اقداماتی بود که می‌توانست واکنش نظامی آمریکا را به دنبال داشته باشد، اما دونالد ترامپ از آن پرهیز کرد.

هوک در مصاحبه خود بار دیگر تاکید کرده که هدف آمریکا تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از طریق مکانیسم‌های قانونی است و اگر این هدف محقق شود، دیگر لازم نیست که واشینگتن دنبال راه سخت‌تر برود.