روح‌الله زم به اعدام محکوم شد

سخنگوی قوه قضاییه: حکم قابل فرجام‌خواهی است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفتگی خود از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم، مدیر سابق کانال «آمدنیوز» خبر داد.

تسنیم به نقل از اسماعیلی نوشت که دادگاه ۱۳ مورد از اتهامات زم را از مصادیق فساد فی‌الارض تشخیص داده و برای او حکم اعدام صادر کرده است.

سه‌شنبه ۲۰‌ خرداد ماه سال ۱۳۹۹، آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسس کانال تلگرامی آمدنیوز، روح‌الله زم، برگزار شد. این ششمین جلسه دادگاه زم بود که در آن وکیل زم به شرح دفاعیات پایانی موکل خود پرداخت.

روح‌الله زم در آخرین دفاع خود خطاب به قاضی صلواتی گفت: «اگر کاری از دستم در رفت اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم؛ با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.»

زم با اشاره به یکی از اتهامات خود مبنی بر «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» در آخرین دفاعیات خود گفت: «من قصدی در خصوص ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی نداشتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده زم پایان یافته است، گفت: «در چند مورد هم به حبس محکوم شده است.»

اسماعیلی گفت: «این حکم غیر قطعی و قابل فرجام‌خواهی و چنانچه از ناحیه ایشان فرجام خواهی شود پرونده به  دیوان عالی ارسال می‌شود.»

سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه به ایسنا  گفت: «بله. حکم صادر شده است و از آنجا که  رسیدگی به اتمام رسیده است، حکم مبنی بر محکومیت زم صادر شده است و گرچه ما در ایام غیرقطعی جزییات آن را نمی گوییم ولی پرونده ای بود که در راستای  ماده ۳۵۵ آیین دادرسی کیفری اجازه انتشار جریان دادگاه اخذ شده بود می توانیم جزییات آن را بگوییم‌.»

خبر بازداشت زم ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸ منتشر شد. سپاه ادعا کرد در عملیات پیچیده فریب سرویس‌های بیگانه، روح‌الله زم را به داخل کشور هدایت و بازداشت کرده است.

گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد نحوه بازداشت زم مطرح شد و تا امروز همچنان چگونگی بازداشت او و نقش احتمالی کشورهای فرانسه و عراق در این زمینه روشن نشده است. تا ماه‌ها پس از بازداشت زم از او خبری در دست نبود. بازداشت او که می‌توانست پروژه‌ای تبلیغاتی برای برخی جریان‌های سیاسی داخل کشور باشد، تحت تاثیر اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ و سرکوب خشن مردم در این اعتراض‌ها قرار گرفت. پس از آن نیز شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، توجه‌ها را نسبت به این پرونده کاهش داد.

روح‌الله زم که فرزند محمدعلی زم، رئیس سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، قبلا نیز سابقه بازداشت از سوی وزارت اطلاعات را داشت. او پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ دستگیر و پس از مدتی آزاد شد و سپس به فرانسه رفت. او کانال تلگرامی آمد‌نیوز را تاسیس کرد که در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ بسیار مشهور شد. به نحوی که مقامات جمهوری اسلامی از تلگرام خواستند این کانال را به دلیل آنچه که آن را ترویج خشونت خواندند، مسدود کند.

بیشتر از