جولیان آسانژ برای عدم حضور در دادگاه باید گواهی پزشکی بیاورد

وکیل آسانژ، به دادگاه گفته که موکلش به خاطر بیماری در جلسه ویدیویی دادگاه حاضر نشد

حامیان جولیان آسانژ بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در لندن- فوریه ۲۰۲۰- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

یک قاضی به جولیان آسانژ گفته است یا باید در دادگاه بعدی حاضر شود یا گواهی پزشکی به‌روز شده‌ای را ارائه کند که علت عدم حضور او را توضیح می‌دهد.

قاضی وانسا بارایتسر، این حکم را پس از آن صادر کرد که به او گفتند بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به علت بیماری قادر به حضور در دادگاه نیست. وی در جریان پرونده استردادش، روز دوشنبه به دادگاه وست مینستر مجیستریتس، فراخوانده شده بود.

آسانژ پس از انتشار صدها هزار سند طبقه‌بندی شده در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، بر اساس قوانین جاسوسی آمریکا و شایعاتی مبنی بر نفوذ به کامپیوترها، با ۱۷ اتهام رو‌به‌رو شده و در آمریکا تحت پیگرد است.

جلسات کامل استرداد وی در ماه فوریه آغاز شد اما به علت محدودیت‌های کرونا به تعویق افتاد. این مرد استرالیایی ۴۸ ساله در حال حاضر در زندان بلمارش لندن تحت شدیدترین تدابیر امنیتی محبوس است و منتظر تغییر زمان جلسات دادگاه توسط نظام قضایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک سامرز، وکیل مدافع آسانژ، به دادگاه گفت موکلش به خاطر بیماری در جلسه ویدیویی دادگاه حاضر نشد.

به گفته سامرز مشکلات پزشکی آقای آسانژ مربوط به شرکت وی در دادگاه از طریق یک باجه تصویربرداری است که تهویه هوا در آن تعبیه نشده است. وکیل‌های او می‌گویند آسانژ سابقه بیماری تنفسی دارد و مستعد کووید-۱۹ است.

او ضمن اظهار تعجب از این که مقامات آمریکایی هفته گذشته یک کیفرخواست جدید و حجیم‌تر برای آسانژ صادر کرده‌اند، افزود «و حالا با این پیشامد بیشتر هم تعجب کردیم.»

تیم حقوقی آسانژ از طریق مطبوعات از کیفرخواست اخیر آگاه شدند و منتظرند تا مراحل قانونی طی شود.

قاضی باریستر با تعویق جلسه دادگاه به روز ۲۷ جولای ساعت ۱۰ صبح گفت، آسانژ باید در جلسه تصویری حاضر شود «مگر این که یک گواهی پزشکی داشته باشد» که علت عدم حضور او را توضیح می‌دهد.

جلسه کامل دادگاه استرداد وی فعلا برای هفتم سپتامبر تعیین شده، که از ۱۸ می به تعویق افتاده بود. قاضی باریستر گفته است «تقریبا قطعی است» که پرونده در دادگاه جنایی اولد بیلی لندن تشکیل خواهد شد.

آسانژ، که در صورت استرداد به آمریکا با حبس مواجه خواهد شد، گفته است پرونده او تهدید آزادی بیان است. واشینگتن می‌گوید او با انتشار اسناد سری سیاسی، جان مأموران اطلاعاتی را به خطر انداخته است.

گزارش بیشتر توسط خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان