آغاز فاز دو رفع قرنطینه در نیویورک

ایالت تگزاس در طول یک روز ۵۰۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا را داشت

رفع سیاست قرنطینه در نیویورک نیز به طور تدریجی در حال اجرا است -Jamie McCarthy/Getty Images/AFP

کمتر شهری در جهان به اندازه نیویورک از شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیرفته است. رفع سیاست قرنطینه در این شهر نیز به طور تدریجی در حال اجرا است. پس از ۱۰۰ روز سیاست قرنطینه ساکنین نیویورک حالا وارد فاز دوم تسهیل مقررات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی شده‌اند. دوشنبه این هفته بسیاری از مغازه‌ها باز شدند، غذا خوردن در رستوران‌ها در فضای آزاد ممکن شد و سلمانی‌ها اولین مشتری‌های خود در چند ماه گذشته را دریافت کردند.

در عین حال اما میزان ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری نقاط آمریکا در حال افزایش است و این باعث نگرانی کارشناسان بهداشت عمومی شده است.

از جمله آخرین مکان‌های شیوع این ویروس ایالت فلوریدا است؛ یکی از آخرین ایالاتی که مقررات قرنطینه را اجرا کرد و یکی از اولین‌ها که به این سیاست‌ها خاتمه داد. در ظرف ۲۴ ساعت نزدیک به ۳۰۰۰ مورد ابتلای جدید در این ایالت گزارش شد. در ایالت آریزونا در طول چند روز نزدیک به ۲۲۰۰ مورد ابتلای جدید گزارش شده است.

فلوریدا و آریزونا استثنا نیستند. بسیاری ایالات مناطق جنوب و غرب آمریکا شاهد افزایش میزان ابتلا به کرونا بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اریک تونر، کارشناس ارشد مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز در بالتیمور، به خبرگزاری رویترز گفت این به علت حضور مردم در فضاهای عمومی بدون پوشیدن ماسک و عدم رعایت مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت هر گاه بیش از ۵ درصد کسانی که مورد آزمایش قرار بگیرند مبتلا به ویروس باشند باید نگران بود. دانشگاه جانز هاپکینز از مراجع اصلی ارائه داده در این زمینه است و طبق داده‌های آن در طول هفته گذشته این نرخ در بیش از ده ایالت بالای پنج درصد بوده است.

در این داده‌ها می‌بینیم که این میزان در چندین ایالت دو رقمی شده است:‌ آریزونا ۲۰ درصد؛ فلوریدا و یوتا ۱۱ درصد؛ و تگزاس ۱۰ درصد. ایالت تگزاس در طول یک روز ۵۰۰۰ مورد جدید داشت. در همین ایالات شاهد افزایش بیمارستانی شدن کرونایی‌ها نیز هستیم.

ایالات مناطق شمال شرقی آمریکا مثل نیویورک سخت‌تر از بقیه ضربه خورده‌اند و بازگشت‌شان از سیاست قرنطینه دشوار تر بوده است.

نیویورک، بزرگ‌ترین شهر آمریکا، آخرین منطقه ایالت نیویورک بود که وارد فاز دو بازگشایش اقتصادی شد. رستوران‌ها و بارهای این شهر این هفته دوباره پر شده‌اند و خیلی از مغازه‌ها درها را گشوده‌اند. سلمانی‌ها و آرایشگاه‌ها برای اولین بار در سه ماه اخیر باز شده‌اند و سر بعضی از آن‌ها آنقدر شلوغ است که تا چند هفته به کسی وقت نمی‌دهند.

از بیش از ۱۲۷ هزار نفری که بر اثر کرونا در آمریکا جان سپردند بیش از یک چهارم از شهر نیویورک هستند. تعداد کل موارد ابتلا در این کشور به بالای دو و نیم میلیون نفر رسیده است.

چند ماه پیش، در زمان اوج کرونا در نیویورک، بیش از ۱۰۰۰ نفر در روز جان خود را از دست می‌دادند، صدای آمبولانس در همه جای شهر شنیده می‌شد و خیابان‌های معمولا شلوغ شهر کاملا خالی بودند. نه تنها بیمارستان‌ها که سردخانه‌ها هم داشتند جا کم می‌آوردند.

اما در روز دوشنبه در کل ایالت نیویورک تنها ۱۰ مرگ جدید از ویروس کرونا صورت گرفت. خیابان‌های شهر دوباره پر از ترافیک ماشین‌ها شده است.

خبرگزاری‌ها با مردمی گفتگو کرده‌اند که جلوی قنادی‌ها و بارها و رستوران‌ها صف بسته‌اند و تیترها خبر از خشنودی مردم از رفع تدریجی قرنطینه می‌دهد.

آندرو کوئومو، فرماندار ایالت نیویورک، گفت می‌خواهد محدودیتی بر مسافرین از ایالاتی همچون آریزونا و فلوریدا اعمال کند. ایالت فلوریدا خود چند ماه پیش از نیویورکی‌ها خواسته بود هنگام ورود به این ایالت دو هفته خود را قرنطینه کنند.

ایالت نیوجرسی در همسایگی نیویورک از دیگر مراکز اصلی انتشار کرونا بوده است. میزان آزمایش‌های مثبت در این ایالت هم به شدت پایین آمده‌اند و به حدود ۱ تا ۲ درصد رسیده‌اند — یعنی میزانی مشابه ایالت نیویورک.

در سوی دیگر آمریکا، در ساحل اقیانوس آرام، شمار موارد جدید در ایالت کالیفرنیا به نزدیک ۵۴۰۰ رسید. اولین ایالت کل کشور که قرنطینه در سطح کل ایالت را اجرا کرد همین کالیفرنیا بود. پرجمعیت‌ترین کانتی این ایالت، لس آنجلس است که ۱۰ میلیون جمعیت دارد و از مراکز اصلی کرونا در آمریکا بوده است. از این موارد اخیرِ ابتلا، نزدیک به نیمی از آن‌ها (۲۵۸۸ مورد)‌ در همین کانتی بود.