آغاز دومین آزمایش بالینی واکسن کرونا در بریتانیا

امیدها برای یافتن واکسن افزایش یافته است

اگر این واکسن خطری نداشته باشد و واکنش مصونیتی نویدبخشی داشته باشد در ماه اکتبر روی ۶ هزار نفر دیگر هم آن را آزمایش می‌کنند -PIXABAY

تزریق واکسن احتمالی کووید-۱۹ که محققان کالج سلطنتی لندن تولید کرده‌اند به داوطلبان آغاز شده است.

نخستین داوطلب که این واکسن را روز ۱۹ ژوئن به وی تزریق کرده بودند وضعیت سلامت مطلوبی دارد و هیچ‌گونه مشکل ایمنی ندارد. دومین دوز واکسن را هم تا چهار هفته بعد  به وی تزریق خواهند کرد.

حدود ۳۰۰ داوطلب در این تحقیق حضور دارند که دومین برنامه آزمایش بالینی واکسن کرونا روی انسان در بریتانیا است.

محققان دانشگاه آکسفورد نیز آزمایش واکسن احتمالی خودشان روی انسان را در ماه آوریل آغاز کردند و از بیش از ۱۰۰۰ داوطلب نام‌نویسی کردند.

قرار است در روزهای آینده و در مرحله آغازین آزمایش کالج سلطنتی، نخستین دوز واکسن را به پانزده داوطلب سالم تزریق کنند.

رابین شتاک استاد ارشد گروه بیماری‌های واگیر این دانشگاه گفت: اکنون مشتاقانه چشم‌به راه ثبت‌ داده‌های این آزمایش هستیم تا بتوانیم هم ایمنی واکسن را بسنجیم هم قابلیت آن در ایجاد پادتن‌های خنثی‌کننده را که به معنای واکنش موثر در برابر کووید۱۹ است.

محققان برای آن که میزان ایمنی را ارزیابی کنند و همچنین دوز بهینه را مشخص کنند تزریق را با دوز کم شروع کرده‌اند و به تدریج آن را برای دواطلبان بعدی افزایش می‌دهند.

در واکسن آر.ان.ای کالج سلطنتی از رشته رمزهای ژنی مصنوعی استفاده شده است که اساس آن مواد ژنی ویروس کرونای سارس-کوو- ۲  عامل کووید۱۹ است.

این واکسن به یاخته‌های ماهیچه دستورهایی ژنی صادر می‌کند تا در سطح سارس-کوو- ۲ پروتئین «نیزه‌ای» بسازند که واکنش مصونیتی پدید می‌آورد و در برابر ویروس حفاظت ایجاد می‌کند.

اگر این واکسن خطری نداشته باشد و واکنش مصونیتی نویدبخشی داشته باشد در ماه اکتبر روی ۶ هزار نفر دیگر هم آن را آزمایش می‌کنند.

دکتر کاترینا پولاک محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: در این بررسی نوآورانه به نقطه عطف مهمی رسیده‌ایم زیرا نخستین دوز واکسن خودتقویت‌گر آر.ان.ای را بدون خطری تزریق کردیم.

« اکنون در پی آزمودن واکسن در مرحله ارزیابی دوز هستیم تا به سمت ارزیابی آن در شماری بیش‌تر برویم.»

کالج سلطنتی لندن برای تولید این واکسن بیش از ۴۱ میلیون پوند اعتبار از دولت بریتانیا و ۵ میلیون پوند کمک مالی دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دانشگاه برای تولید واکسن و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها برای توزیع آن در سراسر بریتانیا و جهان، مؤسسه‌ای اجتماعی به نام مؤسسه بهداشت جهانی واک‌اکویتی تأسیس کرده است.

مت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا هفته پیش اعلام کرد اگر واکسن آماده شود افراد بالای پنجاه سال، کارمندان مشاغل کلیدی و بیماران قلبی و کلیوی برای واکسن زدن در اولویت خواهند بود.

شرکت داروسازی آسترازنکا تولید واکسن آکسفورد را شروع کرده است تا اگر مصرف آن در پاییز به تصویب رسید انبارها پر باشند و برای واکسن زدن آمادگی وجود داشته باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان