فلسطین در حال‌حاضر تصمیمی برای تعیین مرزهای دریایی با ترکیه ندارد

فلسطین نمی‌خواهد خود را درگیر تنش‌های منطقه‌ای کند

محمود عباس،‌ رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین. عکس از:  AFP

به دنبال تشدید تنش میان ترکیه و کشورهای شرق مدیترانه، آنکارا سعی می‌کند از اظهار نظر هر مقام سیاسی، بهره‌برداری کرده تا روابط خود را با کشورهای مزبور صمیمانه نشان دهد. در چارچوب همین سیاست، رسانه‌های خبری ترکیه به تازگی اظهارات فائد مصطفی، سفیر فلسطین در ترکیه را به گونه‌ای تعبیر کردند که گویا فلسطین در صدد تعیین مرزهای دریایی خود با ترکیه است. در حالی‌که با توجه به افزایش تنش و تشدید رقابت بر سر منابع نفت و گاز در دریای مدیترانه، فلسطین می‌کوشد با تمام کشورهای منطقه روابط نیک و صمیمانه‌ای داشته باشد و دست به هیچ اقدام غیر محتاطانه نزد که باعث تیرگی روابط میان فلسطین و کشورهای حوزه مدیترانه شود. از سوی دیگر، در حال حاضر، تشکیلات خودگردان فلسطین و تمام نهادهای سیاسی و حقوقی فلسطین توجه خود را به مسئله‌ای چالش برانگیز طرح الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائیل معطوف کرده اند و بعید است که فلسطین در بحبوحه چالش‌های سرنوشت ساز پیش‌رو، فرصتی برای ترسیم مرزهای دریایی با ترکیه پیدا کند و در نتیجه، حمایت کشورهای منطقه را از دست بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا و چند ساعت پس از نشر اظهارات فائد مصطفی، سفیر فلسطین در ترکیه، وزارت امورخارجه فلسطین با صدور اعلامیه‌ای تأکید کرد که اظهارات سفیر فلسطین به صورت درست تعبیر نشده است و فلسطین بی‌طرفی خود را در قبال تنش های اخیر در میان کشورهای شرق دریای مدیترانه و شمال آفریقا اعلام می‌کند و قصد ندارد از هیچ جهت معینی جانبداری کند.

در پاسخ به پرسش روزنامه"آیدینلیک" ترکیه در مورد احتمال امضای توافقنامه میان ترکیه و فلسطین برای ایجاد"منطقه انحصاری اقتصادی"، فائد مصطفی گفته بود فلسطین سعی دارد از تمام گزینه‌های که روابط دو کشور را گسترش دهد استفاده کند. سپس رسانه‌های خبری ترکیه، سخنان سفیر فلسطین را طوری تعبیر کردند که گویا فلسطین در صدد امضای توافق‌نامه همکاری با ترکیه است. همین امر باعث شد تا وزارت امورخارجه فلسطین تأکید کند که فلسطین در تلاش است روابط خود را با تمام کشورهای حوزه مدیترانه از جمله یونان، قبرس و ترکیه توسعه دهد بدون این‌که نقشی در تنش‌های اخیر میان کشورهای منطقه داشته باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، سفیر فلسطین در ترکیه بار دیگر تأکید کرد که فلسطین در حال حاضر هیچ تصمیمی برای امضای توافق‌نامه با کشورهای منطقه، به ویژه با ترکیه، یونان و قبرس ندارد و سعی می‌کند روابط خود را با تمام کشورهای یادشده به گونه یکسان حفظ کند. وی خاطرنشان کرد که سخنان او از سوی برخی از رسانه‌ها به صورت درست تعبیر نشده است.

از سوی دیگر، روزنامه ایندیپندنت عربی در یک تماس تلفنی با فائد مصطفی خواستار توضیحات بیشتری در این زمینه شد، اما سفیر فلسطین در ترکیه از ابراز نظر خودداری کرده و افزود که اعلامیه‌ای اخیر سفارت فلسطین در ترکیه به تمام پرسش‌ها پاسخ داده است. این در حالی است که فلسطین پیوسته سعی می‌کند از نزدیک شدن به تنش‌های که در منطقه جریان دارد دوری کند.

در پیوند به این موضوع، عمر عوض الله، مسئول بخش ارتباطات با سازمان های بین‌المللی در وزارت خارجه فلسطین در صحبتی با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: فلسطین در حال حاضر، کلیه‌ای مساعی خود را صرف مقابله با طرح الحاق کرانه باختریی به قلمرو اسرائیل می‌کند، بنابر این، فلسطین هیچ تصمیمی برای امضا کردن توافق‌نامه در مورد مشخص کردن مرزهای دریایی با ترکیه ندارد. وی افزود: فلسطین نمی‌خواهد وارد بازی‌های سیاسی منطقه شود و با جانبدری از یک کشور مشخصی، حمایت کشورهای عربی و اسلامی را در این مرحله حساس از دست بدهد.

در همین حال، غسان الخطیب، استاد مطالعات معاصر در دانشگاه بیرزیت، در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: فلسطین بایستی بی‌طرفی خود را در تنش های منطقه‌ای حفظ کند، زیرا جانبداری از یک کشور معین، منافع ملی فلسطین را دچار تهدید می‌کند. وی امیدواری کرد که کشورهای جهان به رغم اختلاف‌نظرهای که در برخی از مسائل دارند، بایستی در قبال حمایت از حقوق فلسطین، موضع ثابت و غیر قابل تغییری داشته باشند.

اما احمد القاروط، کارشناس امور اقتصادی، گفت: اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن منجر به انحلال تدریجی تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود و این امر باعث می‌شود تا فلسطینی‌ها در فرجام ناگزیر شوند دست به اقداماتی بزنند که در حال حاضر تصمیمی برای انجام آن‌ها ندارند.

قابل ذکر است که چندی پیش، فلسطین تمام نقشه‌ها و مختصات مرزهای دریایی فلسطین در محدوده پیش از جنگ سال ۱۹۶۷، را به شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب تحویل داد تا بر لزوم حاکمیت فلسطین بر سرزمین‌های یاد شده تأکید کند. البته مرزهای دریایی فلسطین بر اساس اسناد و مدارک فوق‌الذکر، از شهرک بیت لاهیا در شمال نوار غزه آغاز شده و تا استان رفح در جنوب ادامه دارد و تا ۲۰۰ مایل دریایی از خط ساحلی دریای مدیترانه امتداد یافته است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia