هشدار مشاور ارشد علمی بریتانیا درباره باز شدن امکان عمومی

دیوید کینگ معتقد است باتوجه به آمارها تسهیل قوانین درخانه ماندن، بسیار زود است

می‌خانه‌هایی که در زمان بازگشایی پس از قرنطینه در بریتانیا دوباره شروع به کار کردند، نوشیدنی‌ها رو در فضای باز به مشتریان ارائه می‌دهند - Paul ELLIS / AFP

یک مشاور ارشد علمی سابق بریتانیا، هشدار داد که با بازگشایی دوباره رستوران‌ها و می‌خانه‌ها در ماه آینده، افرادی که برای خوردن غذا و نوشیدن بیرون می‌روند، در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

دیوید کینگ گفت، همان‌طور که بوریس جانسون روز سه‌شنبه اعلام کرد سطح جدید ابتلا در حال حاضر۱۰۰۰ نفر در روز است و نشان می‌دهد که این آمار برای تسهیل قوانین درخانه ماندن، هنوز بسیار بالاست.

وی تصریح کرد خلاف این که محدودیت‌های مکان‌های آزاد، ماه گذشته برداشته شده است، احتمال انتقال از طریق هوای آزاد هنوز«بسیار بالاست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دیوید هشدار داد: «شما در معرض خطر بیش‌تری هستید چرا که تقریبا نزدیک به افراد دیگر می‌نشینید، و وقتی در رستوران یا می‌خانه‌اید ماسک نمی‌زنید.

کافی است یک یا دو فرد انتقال دهنده ویروس، اطراف شما نشسته باشند (نه حتی نزدیک به شما)، در این صورت شما در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارید.»

این مشاور علمی سابق در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ هم‌چنین تأکید کرد که: «گروه مشاوره علمی در مواقع اضطراری» (سیج) همراه با رقیب خود، «سازمان مستقل سیج» با این تغییرات مقابله می کند.

آقای دیوید گفت: «مشاوران علمی خود دولت همگی دقیقا همین را می‌گویند.»

آقای پاتریک والنس مشاور ارشد علمی و کریس ویتی رییس ارشد پزشکی وقتی که بعدتر در نشست مطبوعاتی با نخست وزیر حاضر شوند، در پرسش و پاسخ شرکت خواهند کرد.

انتظار می‌رود که آقای جانسون علاوه بر بازگشایی رستوران‌ها و می‌خانه‌ها از ۴ جولای، در مورد از سرگیری زندگی فرهنگی در انگلیس با آغاز به کار دوباره موزه‌ها، گالری‌های هنری و سینماها، اطلاع‌رسانی کند.

از بازدیدکنندگان انتظار می‌رود که برای ورود به سالن‌ها، بلیط‌های رزو خود را از قبل تهیه کنند و به آن‌ها سیستم‌های یک طرفه هدایت شده و صف‌هایی با فاصله مناسب و تهویه هوای پیش‌رفته ارائه خواهد شد.

تعطیلات داخلی از سر گرفته خواهد شد و هتل‌ها، مکان‌های تعطیلات و هتل‌های کوچک برای خواب و صبحانه، می‌توانند با توجه به نصف شدن قانون فاصله اجتماعی دو متری،  کار خود را از سر بگیرند.

منع ملاقات افراد از دو خانه مختلف در یکی از مکان ها، تسهیل شده و احتمالا تلفیق دو خانواده با یکدیگر مجاز است.

از آقای دیوید پیرامون بزرگ‌ترین تغییر محدودیت‌ها از زمان قرنطینه در ماه مارس تاکنون پرسیده شد و او در پاسخ گفت: «نه، ما فکر نمی‌کنیم که امن باشد، این کار زیادی پیش از موعد است.»

با اشاره به ۱۰۰۰ مورد ابتلای روزانه او تصریح کرد: «اگر ما ابتدای این همه‌گیری بودیم به همه می‌گفتیم که حالا به قرنطینه بروید. بیرون آمدن خیلی زود و به شدت پرمخاطره است.»

وی افزود: «موضوع دوم و خیلی مهم این است که ما هنوز یک سیستم اجرایی و کاربردی آزمایش و ردیابی ویروس نداریم.

اگر عجول باشیم دوباره به قرنطینه برمی‌گردیم و تمام آن کارهای سخت ناتمام خواهد ماند.»

© The Independent

بیشتر از جهان