اپل تراشه‌های رایانه‌های مک را خودش خواهد ساخت

این نخستین بار است که اپل تراشه‌های سیلیسیمی اصلی رایانه‌های مک‌بوک و آی‌مک را خودش خواهد ساخت

اپل اعلام کرد پیکربندی جدید در پایان امسال در اختیار عموم قرار خواهد گرفت - PIXABAY

اپل خودش برای رایانه‌های مک تراشه خواهد ساخت و این یکی از بنیادی‌ترین تغییراتی است که این شرکت در محصولات خود می‌دهد.

پیش از این اپل فقط یک بار دیگر پیکر‌بندی رایانه‌های خود را تغییر داده بود و این نخستین بار است که اپل تراشه‌های سیلیسیمی اصلی رایانه‌های مک‌بوک و آی‌مک را خودش خواهد ساخت.

اپل اعلام کرد هم اکنون برنامه‌های خود برای رایانه‌های جدید مک را بازسازی کرده است و برای تراشه‌های جدید سامانه عامل جدید مک.‌او.اس را ساخته است. پدیدآوران ثالث مجبور خواهند بود برنامه‌های‌شان را برای این بستر بازسازی کنند و شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت و ادوبی هم اکنون این کار را آغاز کرده‌اند.

اپل برای برنامه‌هایی که دارای ساخت منطبق با سخت‌افزار جدید نباشند نرم‌افزار جدیدی عرضه می‌کند. طبق ادعای اپل این نرم‌افزار می‌تواند عملیات برنامه‌های نامنطبق را برای پیکربندی جدید واگردانی کند بی‌ آن که کاربر متوجه شود.

اما به گفته اپل چون پیکربندی رایانه‌های مک با آیپد و آیفون یکی است برنامه‌هایی که در اصل برای این بسترها نوشته شده‌اند نیز در رایانه‌های مک می‌توانند کار کنند. برای نخستین بار است که چنین برنامه‌هایی می‌توانند مستقیماً در رایانه‌های مک هم کار کنند.

اپل در رونمایی تراشه‌های جدید نسخه‌ای از مک.او.اس را نیز به نمایش گذاشت که مختص این نرم‌افزار نوشته‌اند و گفت تمامی نرم‌افزارهای مک که طی این رویداد نمایش دادند در پیکربندی جدید به اجرا درآمده‌اند.

اپل برنامه «آغاز سریع» را نیز به اجرا درخواهد آورد که به پدیدآوران امکان می‌دهد تولید برنامه‌ برای سامانه جدید را آغاز کنند. پدیدآوران علاوه بر نرم‌افزار و دستورالعمل‌ها به رایانه ویژه مک‌مینی هم دسترسی خواهند داشت که دارای تراشه‌های جدید است و همین هفته عرضه خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اپل اعلام کرد پیکربندی جدید در پایان امسال در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و گذار کامل دو سال طول می‌کشد. اپل همچنین گفت که در ضمن به عرضه رایانه‌های دارای تراشه‌های قدیمی اینتل ادامه خواهد داد. یعنی رایانه‌های جدید خاصی همچنان با همان پیکربندی پیشین کار خواهند کرد.

تیم کوک مدیرعامل اپل گفت: «مک از آغاز همیشه برای آن که در خط مقدم رایانه‌های شخصی باشد با آغوش باز از دگرگونی‌های بزرگ استقبال می‌کرده است. امروز گذار به تراشه سیلیکونی اپل را اعلام کردیم که روزی تاریخی برای رایانه‌های مک است. تراشه سیلیکونی اپل با توجه قابلیت‌های نیرومند و کارایی صنعتی بالایی که دارد می‌تواند قابلیت و توانی بیش‌تر از گذشته به رایانه‌های مک بدهد. هیچ‌گاه آینده رایانه‌ها مک به این اندازه برای من شوق‌انگیز نبوده است.»

اپل این تغییرات را در همایش WWDC  رونمایی کرد که برای نخستین بار به صورت مجازی برگزار می‌شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی