اسرائیل برای مقابله با حمله سایبری ایران از «ماهی» استفاده می‌کند

این ماهی‌ها به افزایش غیرمتعارف سطح کلر در آب آشامیدنی واکنش نشان می‌دهند

ماهی‌ها به تغییرات کیفیت آب به‌سرعت واکنش نشان می‌دهند- Social Media

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داده که پس از آنکه در اوایل سال جاری میلادی، ایران توانسته بود از طریق هکرهایش به بخشی از سیستم تأمین آب آشامیدنی این کشور نفوذ کند، تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با این وضعیت اندیشیده شده است.

هم‌اکنون محافظت از سیستم‌های کامپیوتری به‌کاررفته در زیرساخت‌های غیرنظامی اسرائیل از جمله آب آشامیدنی به‌صورت متمرکز برعهده دایره «دفاع ملی سایبری» قرار دارد.

این مرکز علاوه بر ایجاد سیستم‌های پیشرفته برای نظارت بر کیفیت آب از «ماهی‌ها» نیز برای رصد دائم سلامت آب استفاده می‌کند.

در تصفیه‌خانه بزرگ «اشکلون»، ده‌ها آکواریوم ایجاد شده که ماهی‌ها در نمونه‌های آب آشامیدنی تصفیه‌شده آن شنا می‌کنند. این ماهی‌ها همان کاری را می‌کنند که معدن‌کاران به‌صورت سنتی برای آگاهی از نشت گاز در معادن زغال‌سنگ با استفاده از «قناری» انجام می‌دادند.

اورتال شلفمن، مهندس کیفیت آب ، در این‌باره می‌گوید: «بچه ماهی‌‌های نسبت به تغییرات آب سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند و ماهی‌های بزرگ‌تر نسبت به تغییر در کیفیت آب در طول زمان واکنش نشان می‌دهند. در اتاق کنترل همه آن‌ها رصد می‌شوند که آیا آن‌ها سریع‌تر یا کندتر شنا می‌کنند؟».

اهمیت استفاده از این روش زمانی دوچندان شد که ایران در ماه آوریل مجدداً تلاش کرد تا سیستم تأمین آب آشامیدنی اسرائیل را هک کند و احتمالاً سبب مسمومیت صد‌ها نفر بشود.

یک مقام اطلاعاتی غربی به روزنامه فایننشال تایمز گفته است که ایران در حمله ماه آوریل سعی کرد سطح کلر موجود در آب‌های منتهی به مناطق مسکونی را افزایش دهد.

این مقام اطلاعاتی همچنین گفت: «صدها نفر در معرض مسمومیت بودند و این حمله در آستانه موفقیت قرار داشت.

رئیس دایره دفاع ملی سایبری اسرائیل گفته که محتمل است که حمله به تأسیسات آب آشامیدنی اسرائیل از طریق اضافه‌کردن کلر یا دیگر مواد شیمیایی صورت گیرد یا با ایجاد اختلال در عملکرد پمپ‌های خروجی، سبب بی‌آبی هزاران نفر در گرمای تابستان شود.

یک مقام امنیتی غربی به این رسانه گفته است که هنوز نمی‌دانیم چرا نهایتاً حمله ایران ناکام ماند چرا که آن‌ها در یک‌قدمی موفقیت قرار داشتند و این نشان می‌دهد که حملات آن‌ها پیچیده‌تر از چیزی بوده که اسرائیلی‌ها در ابتدا فکر می‌کردند.

یک مقام اسرائیلی نیز به فایننشال تایمز گفته که حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، «سناریویی خطرناک و غیرقابل‌پیش‌بینی» است که هر دو کشور تاکنون از اجرای آن اجتناب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش احتمال داده شده است که احتمالاً اسرائیل در واکنش به حمله به تأسیسات آب آشامیدنی‌اش، در اردیبهشت‌ماه حمله سایبری به بندر شهید رجائی را عملیاتی کرده. این حمله به فرمان «نفتالی بنت» وزیر دفاع وقت این کشور انجام شده است.

یک مقام امنیتی اسرائیل گفته که حمله به تأسیسات بندر شهید رجائی بسیار کوچک بوده و صرفاً برای هشدار و یادآوری آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها به ایران طراحی شده است.

نه اسرائیل و نه ایران رسماً اذعان نکرده‌اند که زیرساخت‌های غیرنظامی یکدیگر را هدف قرار داده‌اند. همچنین به‌صورت رسمی شدت حملات سایبری را تشریح نکرده‌اند.

بیشتر از